Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia

Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja tuju » 20 Touko 2020, 11:20

Volvo CE:n (construction equipment) sivuilta:

Arvika, Sweden
Braås, Sweden
Eskilstuna, Sweden
Hallsberg, Sweden

Hameln, Germany
Konz, Germany
Belley, France
Motherwell, United Kingdom
Pederneiras, Brazil
Shippensburg, USA
Bangalore, India
Changwon, Korea
Linyi, China
Shanghai, China

https://www.volvoce.com/global/en/this- ... locations/


Jokseenkin varmana pidän Volvolta kuulemaani tietoa, että kaikki mini- ja midikoneet tehtäisiin Koreassa. Tämän voi kyllä todistaa vääräksi myynti-ilmoituksista joissa on kuva tyyppikilvestä osoittamassa toisin.

Muu kiinnostava on tietysti erot moottoreissa ja niiden päästöissä jotka vaikuttavat maahantuontiin EU-alueelle. Ostaminen ja käyttö ei ehkä yksityiskäytössä ole laitonta kuitenkaan kun koneita ei katsasteta ja eikä niillä ajella liikenteessä - no ehkä pyöräkoneita ajellaan. CE-merkintä (consumer equipment) on EU-spesifinen, mutta voisin kuvitella sen löytyvän koneesta jos se täyttää sen, kyse on kuitenkin ruotsalaisesta firmasta.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja Jappi » 20 Touko 2020, 22:51

Arvika, isot pyöräkuormaajat
Braås, dumpperit
Eskilstuna ja Hallsberg ovat komponenttitehtaita

Hameln, jyrät ja asfalttikoneet
Konz, kaivinkoneet ja kompaktisarjan pyöräkuormaajat
Belley, minikaivurit
Motherwell, kiviautot (Terex)
Pederneiras, dumpperit, pyöräkuormaajat, telakaivinkoneet, jyrät (oletettavasti amerikan mantereiden markkinoille pääasiassa)
Shippensburg, kompaktisarjan pyöräkuormaajat, asfalttikoneet, jyrät (nämäkin todennäköisesti lähinnä kotimarkkinalle)
Bangalore, telakaivurit, asfalttikoneet ja jyrät (aasiaan luultavasti, ikinä en ole suomessa nähnyt tuolla tehtyä konetta)
Changwong, kaivinkoneet ja muut niille perustuvat, ympäri maailmaa
Linyi, minikaivurit, pyöräkuormaajat, asfalttikoneet ja jyrät (Kiinan markkinoille, luulisin)
Shaghai, telakaivinkoneet (Kiinaan nämäkin jäänee)
Jappi
Guru
 
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja Jappi » 20 Touko 2020, 22:56

Nyt en muista ulkoa mutta minulle on jäänyt kuva että maahantuotaessa käytettyä kalustoa EU:n ulkopuolelta, koneen käyttöönotto/valmistusajankohdan mukaiset EURO direktiivit pitää täyttyä, muuten ei maahantuonti onnistu.
Jappi
Guru
 
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja tuju » 21 Touko 2020, 14:54

Jappi kirjoitti:Arvika, isot pyöräkuormaajat
Braås, dumpperit
Eskilstuna ja Hallsberg ovat komponenttitehtaita

Hameln, jyrät ja asfalttikoneet
Konz, kaivinkoneet ja kompaktisarjan pyöräkuormaajat
Belley, minikaivurit
Motherwell, kiviautot (Terex)
Pederneiras, dumpperit, pyöräkuormaajat, telakaivinkoneet, jyrät (oletettavasti amerikan mantereiden markkinoille pääasiassa)
Shippensburg, kompaktisarjan pyöräkuormaajat, asfalttikoneet, jyrät (nämäkin todennäköisesti lähinnä kotimarkkinalle)
Bangalore, telakaivurit, asfalttikoneet ja jyrät (aasiaan luultavasti, ikinä en ole suomessa nähnyt tuolla tehtyä konetta)
Changwong, kaivinkoneet ja muut niille perustuvat, ympäri maailmaa
Linyi, minikaivurit, pyöräkuormaajat, asfalttikoneet ja jyrät (Kiinan markkinoille, luulisin)
Shaghai, telakaivinkoneet (Kiinaan nämäkin jäänee)


Eli compact kaivinkoneita (<10t) tekisi Belley ja Linyi, ja mun tietojeni mukaan Korean Changwong?

Volvon webin ja uutisten mukaan Changwonin saitti tekee yli puolet Volvon kaivureista :-o

Volvo CE now exports excavators to 120 countries worldwide from its Changwon Plant, a factory that accounts for more than half of the company’s global excavator production. As of June 2018, the plant had produced 200,000 excavators, and exports have surged 10-fold since 1998.


The plant is specialized in the production of crawler excavators, wheeled excavators and their components, as well as demolition equipment and pipelayers.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja tuju » 21 Touko 2020, 14:55

Jappi kirjoitti:Nyt en muista ulkoa mutta minulle on jäänyt kuva että maahantuotaessa käytettyä kalustoa EU:n ulkopuolelta, koneen käyttöönotto/valmistusajankohdan mukaiset EURO direktiivit pitää täyttyä, muuten ei maahantuonti onnistu.


Jep, siitä huolimatta tuo alankomaalaisen firman payroll on puolet kebabeja ja koneet karvalasta missä nuo ei täyty.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 21 Touko 2020, 17:43

Volvon tehtaista taitaa olla pää osa tullut Volvolle yritys kauppojen kautta. Niinkuin nyt tämä Korean Changwongin tehdaskin joka oli Samsungin ennen.

Mitä tulee sitten kompakti koneisiin niin Belley Ranskassa taitaa edelleen olla se tehdas jossa Eurooppaan myytävät mini kaivinkoneet tehdään. Oli oikeen pakko tarkistaa Volvo CE n sivulta etten levittäisi vanhaa tietoa. https://www.volvoce.com/global/en/this-is-volvo-ce/corporate-information/our-locations/belley/

Changwongin tehtaasta sanottiin että tekisivät nykyään myöskin pyörä alustaisia malleja. Saksasta näyttäisi täällä myydyt pyörä koneet tulleen tähän saakka. Tehdas on juurikin tuo mainittu Konz. Minun muistini ei vaan riitä niin kauaksi että osaisin sanoa mitä merkkiä siellä on ennen Volvoa tehty.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 342
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja Jappi » 21 Touko 2020, 20:13

Diesel Power kirjoitti:
Saksasta näyttäisi täällä myydyt pyörä koneet tulleen tähän saakka. Tehdas on juurikin tuo mainittu Konz. Minun muistini ei vaan riitä niin kauaksi että osaisin sanoa mitä merkkiä siellä on ennen Volvoa tehty.


Zettelmeyerin entinen tehdas.
Jappi
Guru
 
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja tuju » 22 Touko 2020, 12:46

Diesel Power kirjoitti:Volvon tehtaista taitaa olla pää osa tullut Volvolle yritys kauppojen kautta. Niinkuin nyt tämä Korean Changwongin tehdaskin joka oli Samsungin ennen.

Mitä tulee sitten kompakti koneisiin niin Belley Ranskassa taitaa edelleen olla se tehdas jossa Eurooppaan myytävät mini kaivinkoneet tehdään. Oli oikeen pakko tarkistaa Volvo CE n sivulta etten levittäisi vanhaa tietoa. https://www.volvoce.com/global/en/this-is-volvo-ce/corporate-information/our-locations/belley/

Changwongin tehtaasta sanottiin että tekisivät nykyään myöskin pyörä alustaisia malleja. Saksasta näyttäisi täällä myydyt pyörä koneet tulleen tähän saakka. Tehdas on juurikin tuo mainittu Konz. Minun muistini ei vaan riitä niin kauaksi että osaisin sanoa mitä merkkiä siellä on ennen Volvoa tehty.


Eli sekään tieto compact koneiden ainoasta valmistuspaikasta ei pitänyt paikkaansa.

Maansiirtokoneiden osalta toi Samsungin entinen Changwongin tehdas taitaa olla merkittävä kun käsittääkseni kaivurit perustuvat siihen ostettuun Samsungiin jota sitten kehitettiin eteenpäin. Itselle hieman epäselvää onko siinä murrosvaiheessa yksi "A"-malli jossa on Volvon logot vai onko niitä useampia. Googlaamalla kuvia "Samsung Volvo" löytää samantyylistä konetta sekä Samsungina että Volvona. Eli voiko tota Volvon nimellä olevaa kutsua A-malliksi, en ole sitä käyttänyt kun ei ole varmaa. Samsungilla näytti näköjään olevan "SE 210LC" kun ilmeisesti vastaava Volvo oli "EC 210CL", hauska nyanssi.
tuju
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 13:53

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja Jappi » 22 Touko 2020, 18:01

tuju kirjoitti:Maansiirtokoneiden osalta toi Samsungin entinen Changwongin tehdas taitaa olla merkittävä kun käsittääkseni kaivurit perustuvat siihen ostettuun Samsungiin jota sitten kehitettiin eteenpäin. Itselle hieman epäselvää onko siinä murrosvaiheessa yksi "A"-malli jossa on Volvon logot vai onko niitä useampia. Googlaamalla kuvia "Samsung Volvo" löytää samantyylistä konetta sekä Samsungina että Volvona. Eli voiko tota Volvon nimellä olevaa kutsua A-malliksi, en ole sitä käyttänyt kun ei ole varmaa. Samsungilla näytti näköjään olevan "SE 210LC" kun ilmeisesti vastaava Volvo oli "EC 210CL", hauska nyanssi.


A-mallina niitä puhutellaan. Käytännössä Samsung ja Volvo olivat tuossa vaiheessa 1:1 niiden mallien osalta jotka oli tuolta tehtaalta.

Soppaa sekoitti sitten Åkermanin perintönä tulleet Volvomallit joissa taas ei ollut oikeastaan mitään samaa edellämainittujen kanssa. Uudemmissa on sitten vähän kummastakin leiristä periytyvää.
Jappi
Guru
 
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Volvon tehtaiden sijainnit ja koneiden erot alueittain

ViestiKirjoittaja lannenmies » 22 Touko 2020, 21:05

Eikös volvon kaivurikuormaajia ja tiehöyliä tehdä Puolassakin?Pienet kuormaajat ovat kai Zettermeyereitä ainakin 300,400 ja 500 sarjaset.Minikaivurit Pel-jobbeja 7t asti.Alle 13t kaivinkoneet joskus ainakin Samsungeja.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru
 
Viestit: 317
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku


Paluu Yleinen keskustelualue

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron