Bakteeri iski löpötankkiin

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Hullu-Jussi
Guru

Bakteeri iski löpötankkiin

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Jouduin viime syksynä tekemisiin yllättävän ja uuden asian kanssa. Pihan farmisäiliöön, jossa on koneita varten löpöä, oli ilmestynyt sammakonkutua muistuttavaa limaa. Se oli tullut parin kolmen kuukauden aikana ja sitä oli noin 20 senttiä säiliön pohjalla. Asia paljastui, kun tankkasin kaivurin ja se lopetti käymisen vartin ajon jälkeen. Suodattimet ja polttoaineletkut olivat täynnä limapuuroa. Kaikki polttoainekamat oli pakko irrottaa, tyhjentää ja pestä.
Ensivitutuksen jälkeen aloin selvittämään, mistä oikein on kysymys. Netistä löysin pian ruotsalaiselta foorumilta keskustelun http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ieselalger, jossa selvästikin puhuttiin samasta ongelmasta. Suomea koskevia kirjoituksia en löytänyt kuin yhden iltapäivälehden artikkelin. Kyselin tietysti työkavereiltani, onko heillä ollut polttoaineen kanssa vaikeuksia, mutta kukaan ei vastaavaa mömmöä ollut tavannut. Yksi tuttu korjaaja kertoi, että hän oli silloin tällöin joutunut vaihtamaan kuorma-autojen tankkeja, joissa oli alkananut kasvaa jotain levän tapaista.

Tälle ilmiölle ei taida olla vielä vakiintunutta nimeä. Dieselbakteerista on puhuttu. Ruotsalaiset taasen käyttävät nimeä dieselalger eli -levä. Ulkomailta saamani tiedon mukaan bakteerikasvu liittyy ainakin osittain dieselpolttoaineeseen lisättyyn biokomponenttiin. Se kuuluu maistuvan mikrobeille erityisen hyvin. Minua on askarruttanut se, että onko tätä sattunut muille Suomessa. Vai onko meikäläisellä vain käynyt minulle normaali erityisen huono tuuri.
lannenmies
Guru

Re: Bakteeri iski löpötankkiin

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Olen kuullut huhuja että kotimaisen yhtiön pro- dieselissä oli ainakin alkuun tuon kaltaista ongelmaa.Lämmitysöljyissä tankkiautoa ajava kaverini kertoi noin vuosi sitten pestyn montakin säiliötä tuon tapaisen "lisäaineen " vuoksi.Näissähän muovisissa läpinäkyvissä 600-1000 l konteissahan tapahtuu kaikenlaisia kemikaalisia reaktioita UV säteilyn vuoksi.Harmillinen ja turhaa puuhastelua aiheuttava juttu kuitenkin :evil:
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
jani1
Guru

Viesti Kirjoittaja jani1 »

lannenmies kirjoitti:Olen kuullut huhuja että kotimaisen yhtiön pro- dieselissä oli ainakin alkuun tuon kaltaista ongelmaa.Lämmitysöljyissä tankkiautoa ajava kaverini kertoi noin vuosi sitten pestyn montakin säiliötä tuon tapaisen "lisäaineen " vuoksi.Näissähän muovisissa läpinäkyvissä 600-1000 l konteissahan tapahtuu kaikenlaisia kemikaalisia reaktioita UV säteilyn vuoksi.Harmillinen ja turhaa puuhastelua aiheuttava juttu kuitenkin :evil:
Ei taida olla pelkkää huhua. Sen tuossa omassa traktorissa totesinkin käytännössä, löpölaitteiden ja tankin puhdistus ja nyt taas pelaa :D
belarus mtz-50 67
Ex belarus mtz-521 4x4 75
Ex åkerman h12b 76
http://www.belkku.fi
ArcticCarbon
Aktiivinen käyttäjä

Viesti Kirjoittaja ArcticCarbon »

Mulla tuo iski bensa-autoon joskus 2006. Vihreää levää ja suodattimet kokoajan tukossa. Se oli vähällä ajolla ja bensa oli varmaan kolme vuotta vanhaa.
Pitääkin ehkä kaivaa se navetan vintiltä ja putsailla tankkia ja ottaa kesäksi ajoon. Tuo homma jäi silloin siihen, että löin pari litraa öljyä tankkiin ja ajoin sen vintille.
Jappi
Guru

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Uudessa koneviestissä juttua aiheesta.
kaivinkonemies

Viesti Kirjoittaja kaivinkonemies »

kotkan satamassa pyöräkuormaajien tankit sekä löpösäiliö meni höyrypesuun ja käsittelyn kautta takasi käyttöön. tietty suodattimet samalla, oli käyntihäröö koneissa jonkin verran talvella muutama vuosi sitten
kampiveivi
Guru

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

ArcticCarbon kirjoitti:Mulla tuo iski bensa-autoon joskus 2006. Vihreää levää ja suodattimet kokoajan tukossa. Se oli vähällä ajolla ja bensa oli varmaan kolme vuotta vanhaa.
Pitääkin ehkä kaivaa se navetan vintiltä ja putsailla tankkia ja ottaa kesäksi ajoon. Tuo homma jäi silloin siihen, että löin pari litraa öljyä tankkiin ja ajoin sen vintille.
Itse olen törmännyt tuohon ilmiöön että bensiini muuttuu vihreäksi mönjäksi auton tankissa ajan saatossa jo joskus 1990-luvun alussa. Mopoiässä joskus oli bensa vähissä niin muistin että navetan taa jokunen vuosi aiemmin "taltioidun" ladaan jäi melkein neljännes tankki bensaa. Koitin sitä sieltä letkun avulla lappoa pois mutta ei sieltä tullu muuta kuin vihreää räkää muistuttavaa mönjää. Piti sitten löpöllä jatkaa sitä vähäistä bensiini määrää...
Vastaa Viestiin