Tuo puunmurskaaja oli yksi LeTourneaun hulluimmista koneista.
Mitä tuosta nyt sanoisi... Vihreiden suosikki vehjes...
Jos joku nyt vuonna 2011, keksisi, rakentaisi, ehdottaisi tuollaisen koneen käyttämistä metsänhoidossa täällä,
saatikka jossakin Perun sademetsissä joutusi varmaan pikimmiten oikeuden eteen esim. törkeän ympäristörikoksen suunnittelusta tms. Onhan tuo muuten he***tin isokin vielä . Olisihan tuollainen kaiken elollisen alleen murskaava monsteri varmaan aika miehekäs kone ajaa ... Näin ne ajat ja koneet muuttuu .
Tuon pyöräpuskukoneen mallinimi on muuten Tournadozer. Olen nähnyt luultavasti tuosta koneesta kuvan, jossa se on lumiaurana jossain pohjoisessapäin. Vanhasta Maansiirto ja kuljetus -lehdestä löysin kuvan, jossa on mahdollisesti sama tai samanlainen P&H kuin aiemmassa kuvassa tässä ketjussa sekä mahdollisesti kaksi LeTourneau Tournapull dumpperia kallion louhintatyömaalla.
Hullu-Jussi kirjoitti:Tuon pyöräpuskukoneen mallinimi on muuten Tournadozer. Olen nähnyt luultavasti tuosta koneesta kuvan, jossa se on lumiaurana jossain pohjoisessapäin. Vanhasta Maansiirto ja kuljetus -lehdestä löysin kuvan, jossa on mahdollisesti sama tai samanlainen P&H kuin aiemmassa kuvassa tässä ketjussa sekä mahdollisesti kaksi LeTourneau Tournapull dumpperia kallion louhintatyömaalla.
Kuva on Lieksankosken voimalaitos työmaalta ja kaivin kone on sama kuin minun aiemmin laittamassa kuvassa oleva P&H 855B kaivuri.
Dumpperit ovat Allis-Chalmers merkkisiä sillä nämä ovat samat koneet kuin tuossa ylhäällä olevassa kuvassa. Isäni oli ajamassa dumppereita työmaalla.
Liitteet
Allis-Chalmers.
skannaaminen0002.jpg (104.66 KiB) Katsottu 8348 kertaa
Satuin taas löytämään yhden aikoinaan Rautatiemuseosta saamistani kuvista. Siinä on VR:n kiskoilla kulkeva Bucyrus-höyrykaivinkone, joita luullakseni tuli kaksi tai kolme Suomeen. Ensimmäinen Suomeen tuotu maalla kulkeva kaivinkone oli tätä mallia ja se tuli radanrakennusta varten 1912. Kone oli samaa mallia kuin Panaman kanavatyömaan kaivinkoneet ja on hyvin mahdollista, että se oli Panaman työmaalle alunperin tarkoitettu tai sieltä vapautunut, koska juuri tuohon aikaan kanavatöistä alettiin vähentämään koneita. Syy, miksi niitä oli edullista myydä juuri Suomeen ja Venäjälle oli raideleveydessä. Panaman työmaalle oli alunperin valittu maailmalla hyvin harvinainen tavallista leveämpi raideleveys, joka oli käytössä keisarillisella Venäjällä ja sen silloisessa alusmaassa Suomessa. (Sekä ennen Amerikan sisällissotaa eräissä Eteläisten valtioiden rautatieyhtiöissä.)
Yksi näistä Suomen ensimmäisistä kaivinkoneista oli Rautatiemuseon pihalla vielä 90-luvun alussa, mutta museo päätti romuttaa sen, koska se ei heidän mielestään kuulunut oleellisesti rautatiehistoriaan. USA:ssa on jäljellä yhden samanlaisen osia, joita siellä lähes palvotaan merkittävinä historiallisina jäänteinä. Samoin Australiassa on säilynyt yksi sinne kaivokseen tuotu samanlainen kone ja se on siellä julistettu merkittäväksi kansalliseksi historialliseksi esineeksi. Että noin muualla.
Liitteet
Bucyrus-kaivinkone ratatyömaalla. Koneessa oli kaksi kuljettajaa: yksi oli varsinaisessa ohjaamossa ja käytti puomin kääntöä (vain puomi kääntyi kuten traktorikaivureissa) ja ohjasi kauhan ylös- ja alasliikettä. Toinen kuski istui pienellä pallilla puomin sivuss ja ohjasi kauhan pistoliikettä. Sitä varten oli oma höyrykone puomin päällä.
Tuntuu jotenkin, että Suomessa kaikki vanha lyödään pirun herkästi romuksi ja vain kaikki uusi on hienoa. Niin ja kauhea kiire romuttaa. Kuten esimerkiksi Marion 7400 Iissä.
Heavy kirjoitti:Tuntuu jotenkin, että Suomessa kaikki vanha lyödään pirun herkästi romuksi ja vain kaikki uusi on hienoa. Niin ja kauhea kiire romuttaa. Kuten esimerkiksi Marion 7400 Iissä.
Ihan totta ja pätee moneen asiaan. Hyvänä esimerkkinä 60-80luku ja senkin jälkeen pistettiin vanhoja näyttäviä ja hyvin tehtyjä rakennuksia jauhoksi ja puruiksi. Tilalle rakennettiin moderneja ja rumia laatikoita, jotka on nyt paksussa homeessa.
Tuo D6 Siikajoessa on hieno kuva!!