Sivu 3/3

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 22 Maalis 2020, 21:54
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Ainakin kaksi raatoa pitäisi löytyä. Tai olivat olemassa vielä neljä vuotta sitten. Nyt en sitten enää tiedä.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 23 Maalis 2020, 01:25
Kirjoittaja jusape
Kyllähän sellaiset pitäis olla harrastajapiireissä, ainakin turvaan taltioituna, etteivät maailmasta katoa kokonaan ......

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 23 Maalis 2020, 10:00
Kirjoittaja SML
Näitäkin tehtiin Porvoossa. Ilmoitus on julkaistu vuonna 1957.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 01 Huhti 2020, 20:17
Kirjoittaja SML
Hieman tietoa Kuorma-Jusseista:
- Valmistettu ruotsalaisella lisenssillä
- Ensimmäinen sarja valmistui 1957 alussa
- Paino 5,6 tn
- Nostoteho 1,8 tn
- Suurin nostokorkeus 3750 mm
- Suurin nopeus melkein 30 km/h
- Moottori Bolinder 55 hv
- Hydraulipumppu Vickers
- Hydraulinen ohjauksen tehostaja
- Työvälineiden kiinnitys pikaliittimellä

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 01 Huhti 2020, 21:58
Kirjoittaja jusape
Eli tavallaan lie BM Volvo aluskone noissa ?
Kuten esim "Porkkala" kuormaimissa enimmäkseen oli Fordson Major , ja EKA kuormaimissa Nuffield, loppupäässä muutama EKA-Leyland alustainen kone vielä tehty.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 02 Huhti 2020, 05:07
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Uskoisin, että tuo on tehty BM Volvon päälle. Missään ei näkynyt niin sanottavan, mutta vaikea kuvitella, että muutenkaan olisivat sitä voineet tehdä. Yritin löytää kuvaa, jossa kone olisi näkynyt sivulta, mutta ei tähän hätään näkynyt.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 06 Huhti 2020, 01:07
Kirjoittaja Fargo
Hullu-Jussi kirjoitti:Jossain täällä on jo kai tullut sanoituksi, että Jussi-Mobile on siinä mielessä merkittävä malli, että se on suurelta osin Suomessa suunniteltu. Åkermanin suunnittelua siinä on ylävaunun runko, kaivukoneisto ja ulkopellit. Alavaunu suunniteltiin kuulemani mukaan Porvoon konepajalla. Suunnittelussa mallia otettiin vastaavista saksalaisista koneista, joita oli alettu tarjota Suomeen. En tiedä, mistä koneen akselit ostettiin, mutta todennäköisesti Saksasta.


Akselit ovat kuorma-autoluokkaa ja tuona aikana taisi Sisuissa ja Vanajissa olla Timken, Rockwell ja Salisbury akseleita alla. Hyvin lyhyesti filmissä akselit näkyy mutta äkkiä tuli Vanaja mieleen.

Miten tuota oikein ohjataan, sauvallako?

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 07 Huhti 2020, 10:55
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Masinistit-foorumilla nimim. jarvay:
Ohjaukselle pieni hydraulipumppu ja säiliö, jalkojen välissä venttiilin keppi jolla ohjataan, läpiviennissä kaksi öljylinjaa josta sitten käännön sylinterille.


Kuvista katsoen näyttää siltä, että ohjauksen vipu on heti penkin edessä.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 23 Heinä 2020, 19:32
Kirjoittaja SML
Porvoon Konepajan eli Agust Eklöf Oy:n tekemiä kaivinkoneita Rolacin mainoskuvissa. Vanhempi on vuodelta 1955 ja siinä koneen tyyppi on Jussi 350. Uudempi mainos on Koneviestistä vuodelta 1961. Siinä on siis sama tai ainakin vastaava kone, mutta tyyppi on Jussi 35-50.