Sivu 1/3

Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 05 Loka 2016, 18:31
Kirjoittaja SML
Aug. Eklöfin Porvoon Konepaja teki 1949 sopimuksen Rolac Oy:n kanssa pienempien Åkerman-kaivinkoneiden valmistamisesta. Konepaja ei saanut itse myydä kokonaisia kokonaisia koneita, mutta se ilmeisesti kuitenkin toimitti varaosia myös suoraan asiakkaille. Konemyyntiä hoiti varsinaisesti Rolac Oy. Myöhemmin on kerrottu, että Rolacin osuus myyntihinnasta oli varsin korkea, mikä osaltaan teki koneiden valmistuksesta heikosti kannattavaa ja oli mahdollisesti osasyynä Porvoon konepajan konkursiin 60-luvun alussa.

Tämän viestiketjun aluksi Raimo Kandolinin haastattelumuistiinpanot vuodelta 1984, jossa hän on listannut Porvoon konepajalla tehtyjen kaivinkoneiden valmistusmääriä. Muistiinpanoissa toisella rivillä on hieman harhaanjohtavasti sanottu, että Fiskars valmisti ensimmäisen prototyypin. Tässä vaiheessa kysymys oli luonnollisesti vielä Aug. Eklöfin konepajasta. Vasta vuodesta 1964 konepaja oli osa Fiskarsia sen ostettua hetken aikaa Tampellan omistuksessa käväiseeen Porvoon konepajan.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 09 Loka 2016, 08:29
Kirjoittaja lokomo
IMG_4647.JPG
IMG_4647.JPG (185.34 KiB) Katsottu 9544 kertaa
Tässäpä yx Jussi....

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 09 Loka 2016, 10:34
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Edellisen postauksen kuvassa näkyy aika hyvin Turve-Jussin rakenteelliset erot verrattuna vastaavaan normikoneeseen. Alavaunu on levennetty, oletan, että yli metrin verran, alavaunu on myös pidempi ja siinä on sen takia yksi akseli enemmän kuin tavallisessa koneessa. Kuvasta päätellen myös kääntökehän alla on 10 cm korotus. Se on ehkä ollut pakko tehdä siksi, että telojen levitykset pultattiin telalappujen päälle. Mitä ainetta levitykset olivat tehtaalta lähtiessä? Ainakin puisia levityksiä on näkynyt myöhemmin.

Myös ylävaunussa oli eroa, sillä puomin kiinnityspaikka on tuotu eteenpäin noin puoli metriä. Sitä tukemaan on laitettu kaksi henkseliä menemään köysipukin yläpäästä puomin kiinnityskorvakkeiden luokse. Lisäksi puomi taitaa olla pidempi.

Tämä Turve-Jussi 375 on varmasti paljon harvinaisempi kuin kuin sen edeltäjä, joka oli tehty Jussi 35-50 -koneesta. Jussi 375 tuli valmistukseen 1961/2. Alavaunut oli molemmissa melkein samanlaiset, mutta koneistoa oli parannettu 375-mallissa. (Tarkennus: uutta koneistoa alettiin asentaa jo 1960 Jussi 35-50 -koneisiin ja samalla niihin tuli myös Rothe-Erde -kuulalaakerikääntökehä.)

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 09 Loka 2016, 10:48
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Tässä kuva Turve-Jussin vanhemmasta versiosta, jota tehtiin 1953-60. Kuva esittää varsinaisesti Åkerman 350 -koneen turvemuunnosta, mutta Porvoossa tehty Turve-Jussi 35-50 oli aivan samanlainen.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 09 Loka 2016, 10:50
Kirjoittaja lokomo
Tietoa riittää näköjään.... Kyllä oli ollut tässä Jussissa metalliset 1200mm levikkeet telalappuihin pultattuina. Alavaunussa näkyy "laahausjälkiä" lappujen kulkuradalla. Telalapuissa pultinreijät näkyvissä.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 03 Joulu 2016, 11:25
Kirjoittaja SML
Tämä valokuva on saatu lainaan seuran jäseneltä, joka oli onnistunut löytämään muutaman Porvoon konepajan valmistamiin koneisiin liittyvän kuvan kirpputorilta. Kuvan Pikku-Jussissa lukee valkoisen kolmion päällä "koulukone skolmaskin". Kysymys lienee jonkinlaisesta esittelytilaisuudesta.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 03 Joulu 2016, 20:27
Kirjoittaja Kontio
Tämä on melkein sama kuva, mutta näköjään muutama eroavaisuus löytyy. (Kuvan olen joskus FB:sta tallettanut, enkä sitten muistanut ottaa talteen kuvaajan nimeä/kuvan jakajan nimeä, eli jos joku kokee kuvan olevan luvatta täällä, niin ilmoitus ja poistan kuvan.)

Kuva

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 15 Elo 2018, 12:47
Kirjoittaja SML
Koneviestin vuoden 1961 tammikuun lehdestä löytyi yllättäen kirjoitus Porvoon konepajasta. Lehti oli haastatellut tehtaan johtajaa DI Carl Ytterströmiä, joka kuvasta päätellen oli tuohon aikaan jo hyvin iäkäs. Ytterström kertoo konepajan synnystä ja kirjoituksessa mainitaan, että tehtaalla oli tuolloin töissä 260 henkeä. Tehtaalla kerrotaan valmistettavan muun muassa täryjyriä, Tracnik-merkkisiä pyöräkuormaajia, soraseuloja, kuorimakoneita, puuhakkureita ja laakeripesiä. Viimeksi mainitut menevät SKF:lle.

Yhdessä jutun kuvista näkyy taustalla rakenteilla oleva kaivinkone, jonka ovessa näyttää lukevan Jussi 475. Ohessa artikkein pääkuva ja mielenkiintoinen kohta tekstiä, jossa mainitaan siihen mennessä valmistuneiden koneiden lukumääriä.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 31 Elo 2019, 07:23
Kirjoittaja SML
Tällä lehti-ilmoituksella Rolac mainosti Porvoon konepajan kaivukoneita vuonna 1958.

Re: Kotimaista koneteollisuutta: Porvoon Jussi-kaivinkoneet

ViestiLähetetty: 05 Helmi 2020, 22:34
Kirjoittaja Peikko
Mielenkiintoista lukea Jussin tarinaa. Minulla -57 mallinen Pikku Jussi. Toimintakuntoinen mutta ei mikään siisti. Viisitoistakesäisenä tienasin sillä taskurahat kaivamalla naapurin pellolle kivuhautoja.