Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja jusape » 27 Maalis 2019, 00:21

Nättikuntoisen näköinen teladumppa, aikaa ja töitä toki nähnyr jo.
Eipä ton tyyppisiä koneita kovin usein täälläpäin maailmaa näe.
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5?, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 570
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 27 Maalis 2019, 06:59

Temmeksen kuvaama tela dumpperi on kookkaan oloinen. Kun nimittäin vertaa hytin kokoa muuhun koneeseen. Lava ei sekään ole niin pieni taikka matala laitainen kuin noissa tapaa olemaan.

Tollasiin ei Suomessa kovin useasti törmää. Olisko vaan kustannukset sen verran korkeat että etsitään muita ratkaisuja ennemmin. Vois veikata ainakin telojen maksavan maltaita sitten kun niitä pitää uusia.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 313
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja temmes » 27 Maalis 2019, 14:20

Tuo dumbberi on ollut tuossa naapurikylällä muistaakseni ainakin 10vuotta, siinä lähellä on yksi maansiirto/murska yritys, mutta tuo on useimmin seissyt ison kanalan päässä. Olisko kakkaa ajettu? Lähistöllä on myös parikin tuotanto suota, saattaa olla sielläkin käytössä.
temmes
Guru
 
Viestit: 292
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja Kantohara » 29 Maalis 2019, 23:00

Teladumpperi… joo, niitä ei ole itsellekään kovin montaa sattunut kohdalle, ja nekin ovat olleet lähinnä kottikärryosastoa :mrgreen:

Aluksi katsoin, että Temmeksen kuvassa olisi japanilainen Morooka, mutta mahtaa sittenkin olla saman saarivaltion Yanmar..?

Suurin teladumpperi, jonka itse olen nähnyt (ja tyytyväisenä kuvannut) oli Komatsu CD60R, tyhjäpaino 8,5 tonnia ja täyteen lastattuna jotain 14,7 tonnia. Luvut ovat hieman sinne päin, ne piti katsoa internetistä, sillä koneen omasta valmistelaatasta ei selvinnyt edes vuosimallia.

Komatsussa oli kaiken lisäksi ympäripyörivä ylävaunu, en ollut edes osannut kuvitella tällaista ratkaisua. Kuvasin väkkärän lokakuussa 2010 (joko siitä on jo noin monta vuotta?) Oulussa, Toppilan lämpövoimalaitoksen juurella, missä oli menossa jokin kaukolämpöputkien maahanupotusoperaatio.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä yritys dumpperin omisti.
Liitteet
Komatsu CD60R 2-10-2010_1.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_1.jpg (241.11 KiB) Katsottu 1852 kertaa
Komatsu CD60R 2-10-2010_2.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_2.jpg (245.94 KiB) Katsottu 1852 kertaa
Komatsu CD60R 2-10-2010_3.jpg
Komatsu CD60R 2-10-2010_3.jpg (246.1 KiB) Katsottu 1852 kertaa
Kantohara
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 17:23

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 30 Maalis 2019, 09:03

Pyörivä ylävaunu vaikuttaa hyvältä keksinnöltä. kun ajattelee, miten raskasta ja alavaunua rasittavaa tuollaisen pitkätelaisen koneen kääntäminen on. Nyt dumpperin lavan voi tyhjentää kulkutien sivuun kääntämättä alavaunua. Säilyy kumilaputkin kunnossa pidempään. Näköjään tuossa koneessa on telarullat asetettu pareittain pieniin keinuteleihin. Oletettavasti on myös sen takia hieman tiukemmin kosketuksessa maahan, mikä entisestään tekee jyrkästä kääntymisestä raskaampaa.

Teladumppereiden silmiinpistävän matalalaitaisten lavojen olen arvellut olevan konevalmistajien keino estää dumpperien ylikuormaaminen. Kaivinkonekuskit kuitenkin mättävät dumpperiin tavaraa niin paljon kuin lavan laitojen välissä suinkin pysyy. :mrgreen:
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1557
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja lannenmies » 30 Maalis 2019, 18:47

Kaipa tuo pyörivä ylävaunu säästää alustaakin.Meillä on ollut Cramolta vuokralla 3.5t Yanmar dumpperi ja se on ainakin kova jättämään jälkiä.Kaverilla on pari 1,5 t Yanmarin dumpperia toinen melkein uusikin ja kyllä ne kottikärryt voittaa.Nämä Yanmarit on varustettu kolmikaatokipillä ja 3,5 t :ssa kääntyy ohjauspulpetti.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru
 
Viestit: 309
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja temmes » 04 Marras 2019, 22:24

Töistä tullessa oli pakko pyörähtää ympäri ja käydä kuvaamassa taukoa pitänyt kuljetus. Kuva Kuva Siistissä kunnossa sekä auto että kaivinkone.
temmes
Guru
 
Viestit: 292
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Luonnossa, maantiellä ja muualla bongattua

ViestiKirjoittaja temmes » 17 Tammi 2020, 23:19

Taas työmatkalla oli näyttävä yhdistelmä. Kuva Kuva Lisätäänpä vielä yksi, joka ei varsinaisesti liity maarakennukseen. Kuva
temmes
Guru
 
Viestit: 292
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelualue

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa