Koneharrastus vs. rautatieharrastus

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Hullu-Jussi
Guru

Koneharrastus vs. rautatieharrastus

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Minun täytyy myöntää tässä sellainen asia, että sen lisäksi, että monenlaisten koneiden kanssa puuhastelu on minulle leipätyö, on se myös harrastus. Mutta ei mielestäni mikään huono harrastus. Olen kokeillut nimittäin joitain muitakin harrastuksia, joten tiedän mistä puhun. Koneharrastuksessa on nyt ilmennyt vielä yksi hyvä puoli, jota en ennen ole tullut ajatelleeksi: se on sillä tavoin aika vapaata, etteivät viranomaiset siihen juurikaan puutu. Otetaan tähän vaikka vertailun vuoksi hyvä ystäväni ja hänen harrastuksensa: moottoripyörät ja niiden rakentelu. Tarinat hänen pyörien lukemattomista katsastusyrityksistä riittäisivät jo kauhuromaaniksi. Yleensä hän tuntuu keskustelevan kavereittensa kanssa erilaisista rakentelumääräyksistä ja säännöistä jotka rajoittavat heidän harrastamistaan. Tuohon verrattuna meikäläisen koneharrastus on aika vapaata. Olen jonkin verran myös seurannut rautatieharrastusta lähipiirissäni. Siis niitä, jotka bongailevat erikoisia junia ja kunnostavat vanhoja vetureita. Heidän harrastamisensa tuntuu olevan aivan uskomatonta rämpimistä määräysten ja byrokratian suossa. Hyvä esimerkki oli viime viikonlopuksi suunniteltu suomalaisen ja ruotsalaisen museojunan kohtaaminen Haaparannassa ja Torniossa. Tarkoitus oli, että suomalainen Lättähattu ajaa Tornionjoen sillan yli Haaparantaan ja sikäläinen juna vastaavasti Tornioon. Suomalaisen junan matka tyssäsi määräykseen jossa sanotaan, että ilman nykyaikaisia kulunvalvontalaitteita oleva museojuna ei saa kuljettaa matkustajia kuin kahden liikennepaikan välillä. Tornio on yksi liikennepaikka ja Haaparanta toinen. Ajelun olisi pitänyt olla mahdollista. Ongelmaksi muodostui valtakunnan raja, sillä se oli merkitty tietyllä tapaa virtuaaliseksi liikennepaikaksi. Näin ollen ei saa ajaa sen ohi, oli Trafin tiukka kanta. Ruotsalaiset ajattelivat kuitenkin voivansa vierailla suomessa, sillä sikäläinen viranomainen ei ollut nähnyt mitään ongelmaa heidän ajelussaan. Heidän matkansa kuitenkin tyssäsi keskelle Tornionjoen siltaa Trafin määräyksestä. Vaarallista ruotsalaista junaa ei voinut päästää Suomen turvalliselle rataverkolle. Ei edes sille pistoraiteelle, josta heidän raideleveydellä ei voi edes vahingossa päästä seikkailemaan muualle Suomeen. :( Kuulin sikäläisiltä kavereilta, että he olivat aika hämmästyneitä ja pettyneitä.