Konetarha Tampereella

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Hullu-Jussi
Guru

Konetarha Tampereella

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tämä konetarha oli 12 vuotta sitten Tampereen itäpuolella valtatien vieressä. Nyt paikalla on pari hallia. Yhdessä kuvassa näkyvät Lokomot olivat vielä pari vuotta sitten tontille tehdyn hallin pihassa. Koneiden omistaja oli kaksikymmentä vuotta ennen kuvien ottoa olllut keskisuuri urakoitsija paikkakunnalla, mutta tavatessamme jo eläkkeellä ja tuntui olevan kiinnostunut sekä hevosista että lomailusta lämpimimmissä maissa. Oli takana hyvin kostea loppukesä ja heinän teko oli epäonnistunut lähes koko maassa. Hevosten omistajat olivat vaikeuksissa pilviin nousseiden heinän hintojen kanssa. Minulla oli aikaisemmin ollut vaikeuksia tehdä hänen kanssaan kauppoja eräästä varaosakoneeksi ajattelemastani Internationalesta. Näkemykset koneen hinnasta eivät olleet osuneet edes lähimaille. Nyt kaupat yllättäen onnistuivat sopuhintaan. Syy selvisi heti kaupanteon jälkeen. Hän soitti yhden puhelun ja kuulin seuraavat sanat: Joo, voit tuoda ne heinät, mä maksan ne heti käteisellä. :D
Kaupan esteenä oli vain yksi pieni mutta. Oli jo alkutalvi ja maa oli jäässä. Niin oli myös havittelemani kone jäätynyt tuohon maahan kiinni. Lähinaapurissa oli muistaakseni kasipari bertta Pillari, jonka omistaja hälytettiin apuun. Ahkeran ähräämisen jälkeen Natikka irtosi paukahduksen kera: parit telalaput olivat jääneet jäiseen maahan, kun pultit olivat napsahtaneet poikki. Kun on riittävästi oikeaa tahtotilaa, eivät pikkuasiat haittaa etenemistä.
Liitteet
Tuliko tästä edes peräkärryä?
Tuliko tästä edes peräkärryä?
04.jpg (81.94 KiB) Katsottu 3143 kertaa
Tontin laidalla oli vaikuttava rivistö International-telatraktoreita. Isäntä oli järjestänyt ne huolellisesti isommasta pienempään.
Tontin laidalla oli vaikuttava rivistö International-telatraktoreita. Isäntä oli järjestänyt ne huolellisesti isommasta pienempään.
01.jpg (102.98 KiB) Katsottu 3145 kertaa
International TD 25:stä on jo lähtenyt varaosia.
International TD 25:stä on jo lähtenyt varaosia.
02.jpg (101.65 KiB) Katsottu 3145 kertaa
Lokomo 43:n pistokauhavarusteet.
Lokomo 43:n pistokauhavarusteet.
05.jpg (93.24 KiB) Katsottu 3145 kertaa
Nämä Lokomot olivat tontilla vielä pari vuotta sitten.
Nämä Lokomot olivat tontilla vielä pari vuotta sitten.
06.jpg (108.49 KiB) Katsottu 3145 kertaa
Allis-Chalmers -telakuormaaja. Vanhoissa Alliksissa konepeitto nousi jäähdyttäjää kohden, joten kuski ei ohjaamosta nähnyt oikein mitään ainakaan suoraan eteenpäin.
Allis-Chalmers -telakuormaaja. Vanhoissa Alliksissa konepeitto nousi jäähdyttäjää kohden, joten kuski ei ohjaamosta nähnyt oikein mitään ainakaan suoraan eteenpäin.
07.jpg (100.17 KiB) Katsottu 3145 kertaa
Northern 1010C
Guru

Re: Konetarha Tampereella

Viesti Kirjoittaja Northern 1010C »

Tunnen paikan hyvin, sillä olen kotoisin ko. paikkakunnalta (Ylöjärvi). Olin joskus yläaste-ikäisenä kaverini kanssa työharjoittelussa 2 viikkoa kuvissa näkyvässä vihreässä hallissa (Kuohukiven Raimon kuorma-auto purkamo). Minulla on myös reilusti valokuvia tuolta "laanilta". Ja kyllä yritin ostaa yhtä pientä natikan telaraksaa mutta myyjän pyynti oli jossain tämän aurinkokunnan tuolla puolen... :shock: . Noita romujahan oli myös sen pikkutien toisella puolella ja siellä sijaitsevassa hallissa melkoinen määrä.
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Vastaa Viestiin