Harmi, kun en osaa venäjänkieltä. Olisi niin jännä tietää, mistä oikein joissain tilanteissa on kyse.
Aika hankalia töitä tehdään, niinkuin nyt tämäkin vilkkaan tien vieressä kulkevan ojan perkaus:
https://www.youtube.com/watch?v=YTT-pMJIw-QSiitä on haastetta, koneen ylävaunu mahtuu juuri ja juuri kääntymään, vaikka vierestä menee autoja, sähköjohtojen takia puomia joutuu pitämään tolkuttoman alhaalla, jolloin laahakauhan nostovaijerin lukko ottaa jo kiinni puomin köysipyörään, kuorma-auto puolestaan on niin korkealaitainen, että puomia on nostettava, jotta kauha menisi lavan reunan yli.
Kuorma-auto on kai Kamaz (?). Sen lava vaikuttaa kovasti saksalaiselta, ehkä se on Meiller (?) tai sen kopio.
Tällä ja monella muulla saman käyttäjän videolla näkyvä venäläinen (?) laahakaivinkone on ikään kuin yhdistelmä monista eurooppalaisista ja amerikkalaisista tunnetuista koneista. Minkäänlaista rasvausta ei videoilla näy tapahtuvan. Toisaalta näiden koneiden tekniikka on periaatteessa sellaista, että riittää, kun 8-10 tunnin välein mennään läpi tärkeimmät nipat ja suurin osa muista viikon välein. Tähän verrattuna krouvimmin tehdyt Jussi/Åkerman-vaijerikoneet tarvitsivat muutamaan kohtaan voitelua myös kesken vuoron eli 4-5 tunnin välein.
Minulle tulee sellainen tuntuma, että tämä urakoitsija tekee hommiaan hyvin niukalla budjetilla ja varaa ei ole uudempiin koneisiin. Se on tuttua omista töistäni. Minkäs teet, kun rahaa ei vaan ole tarpeeksi.
Toisaalta videoilla näkyy tälle vaijerikoneelle tehtävän joitain korjauksia ja ne tehdään siihen tyyliin kuin niitä meilläkin on totuttu tekemään. Hyvä esimerkki normiremontista on telan vetopyörien kunnostus, jossa valmiiksi täytehitsattu vetopyörä asennetaan koneeseen ja vastapuolen pyörä irrotetaan täytehitsausta varten. Tämä työ on varmaan tuttu vaijerikoneilla työskenneille. Tutulta vaikuttaa myös märkä kura, jota jostain ihme syystä on koneen alla aina silloin, kun alavaunulle tarvii tehdä jotain remonttia.
https://www.youtube.com/watch?v=Fr4BJauy4EgVaikka venäjää en osaa, kuului videolla yksi tuttu sana: työtä selostava mies osoittaa sormella vetopyörän ja akselin päätylaipan väliä ja sanoo, että sinne on laitettava "voilok".