Uusia konevideoita

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja jusape » 08 Joulu 2019, 00:28

Erikoisen ? matalia kaivoskoneita, ja pyörä"kuormaaja" sähköllä , ehken kuormaaja on väärä ilmaisu, "lastinkantaja" ?
Kalkkikiveäkö ne tossa möyhii tunnelissa ?

https://www.youtube.com/watch?v=I7O4uyU6Skc
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 721
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja jpl » 08 Joulu 2019, 22:36

Lieneekö suolaa
jpl
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Touko 2009, 22:13

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja jusape » 20 Joulu 2019, 00:55

Tuossa kaivannossa lie kiveä enemmän kuin soraa ??

Liebherr 984 Excavator Loading Cat 775E And Terex Dumpers - Labrianidis Mining

https://www.youtube.com/watch?v=IJE600Bw3tY
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 721
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja Lonely rider » 21 Joulu 2019, 20:45

jusape kirjoitti:Tuossa kaivannossa lie kiveä enemmän kuin soraa ??

Liebherr 984 Excavator Loading Cat 775E And Terex Dumpers - Labrianidis Mining

https://www.youtube.com/watch?v=IJE600Bw3tY


Ihan ensimmäiseksi pisti silmään, miksi tässä koneessa on nostosylinterit
toisinpäin kuin yleesä? Onko sillä jotakin merkitystä ja mihin? :?:
Lonely rider
 
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Touko 2012, 21:25

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja jusape » 21 Joulu 2019, 21:55

Lonely rider kirjoitti:
jusape kirjoitti:Tuossa kaivannossa lie kiveä enemmän kuin soraa ??

Liebherr 984 Excavator Loading Cat 775E And Terex Dumpers - Labrianidis Mining

https://www.youtube.com/watch?v=IJE600Bw3tY


Ihan ensimmäiseksi pisti silmään, miksi tässä koneessa on nostosylinterit
toisinpäin kuin yleesä? Onko sillä jotakin merkitystä ja mihin? :?:


aika monissa isommissa lie noinpäin, joissain pienemmissäkin ?
Saataneen letkujen taivutuslinjaukset jouhevammiksi ja loivemmille kaarille, ja pois puomin tyven nivelen nurkilta, sekä ehkä lisätilaa sinne myös, kun ihan pikkuletkua ( 1"-1 1/2" ? ) ei tuon kokoluokan koneissa ne letkut ole .
Ihan oma olettamus asiasta. Muut tietävämmät ehkä kertonee tarkemmin.....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 721
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 22 Joulu 2019, 22:41

Siinä kai on useampi kuin yksi syy takana. Sylinterin putki saattaa olla kevyempi kuin männän varsi osa. Luulisin näin olevan. Kevyempi osa kannattaa laittaa puomin mukana liikkumaan. Isoissa koneessa kahden ison sylinterin paino alkaa jo merkitä jotakin. Voi olla että letkut on jouheampi vetää puomin kautta. Kovat virtaukset kun on niin kaikki mutkat haittaa.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 387
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 23 Joulu 2019, 11:34

Tuosta sylinterin putken ja männänvarren painosuhteesta en uskalla mennä sanomaan mitään varmaa. En kuitenkaan usko, että painoeroa olisi mitenkään huomattavasti. Letkujen vieminen suorinta ja helpointa reittiä puomin kautta vaikuttaa järkeen käyvältä selitykseltä. Kun puhutaan yli 200 tonnin koneista, on hydraulilinjat paksua putkea ja yleensä ne on kaiken lisäksi tuplattuna. Isojen putkien vieminen ylävaunun rungon etureunaan olisi melkoinen työ ja myös tilan kanssa voisi tulla tiukkaa. Kaikkien linjojen vetäminen puomin päälipuolelle vaikuttaa aika kätevältä ratkaisulta.

Sellaisen selityksen olen myös nähnyt, että putkiosan laittaminen ylös vähentää männänvarren kulumista, koska haitallinen lika ei pääse kasaantumaan pyyhintätiivisteen luokse.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1693
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja RH 6 » 23 Joulu 2019, 14:16

Ei puomin tyvellä tuolla painoerolla ole merkitystä. Hydraulilinjojen viennin helppous lienee isoimpia ajureita tässä asiassa ja myös Jussin mainitsema puhtausnäkökulma on tärkeä pointti. Monesti kun varsi on pystyssä, niin pyyhkijän läpi pääsee vettä, joka ruostuttaa tiivisteboxin ja vuoto alkaa. Pienemmissä koneissa kustannuksilla on vielä isompi merkitys, joten sylinterit ovat senkin takia männänpuoli alaspäin, koska nin on yleensä vähän halvempi tehdä kone.
RH 6
Guru
 
Viestit: 104
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja Lonely rider » 23 Joulu 2019, 20:09

Varmaan syyt on nämä. Tuli vaan mieleen että jos "jostainsyystä" kivi
putoaa telanpäälle ja kolhaisee noita varsia niin jälki ainakin varmaan jää.
:?
Lonely rider
 
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Touko 2012, 21:25

Re: Uusia konevideoita

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 24 Joulu 2019, 16:17

Aattelin että olisi ollut sillä painollakin merkitystä jos nimittäin männän varsi on umpi jöötiä. Saattaa tietysti olla sylinterikin lähes yhtä painava. Vaarassa se varsi on vierivien lohkareiden kanssa. En noista puomin sylintereistä osaa sanoa ovatko kuinka useasti hajonneet mutta kauhan sylintereille on haavereita sattunut. Tein laite asennusta tällaseen isompaan koneeseen kun koneen kuljettaja kehua retosti että olivat joutuneet vaihtamaan yhden kauhan sylinterin ja oli maksanut pikku auton verran.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 387
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelualue

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron