Poralaite midikaivinkoneeseen

Keskustelua työlaitteista

Poralaite midikaivinkoneeseen

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 29 Syys 2016, 09:07

Nyt on tullut ajankohtaiseksi miettiä pitäiskö hankkia vanha kommando (rahaa ei ole uuteen eikä töitä koneelle niin tiheään että asiassa olisi järkee) vai olisko jotain toista vaihtoehtoa. Vanhoja Kommando 100:sia on näkyny myynnissä jopa 20000 euroon. Yleensä vaan remontin määrä tuppaa olemaan kohtalainen kun on vanhemmasta kysymys ja se merkkaa taas lisää rahan menoa. Sitä lähinnä on tullut mietittyä että 6-8 tonnin kaivinkoneeseen laittaisi porapuomin ja siihen hydraulinen pora. Tässä yksi mahdollinen http://spd.se/fi/products/md33/. Vähän hintavaksi tulee herkästi toikin vaihtoehto. Tästä kaivinkoneella poraamisesta ei oikein ole ollut kokemusta kellään ja se mietityttää mitä ongelmia siinä olisi.
Diesel Power
Guru

Re: Poralaite midikaivinkoneeseen

ViestiKirjoittaja jusape » 29 Syys 2016, 10:53

Ainakin puomiston hydrauliikan lienee oltava tiptop kunnossa, jotta porauksen aikana puomi pysyy just eikä melkein kohdallaan ?
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5?, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 29 Syys 2016, 14:25

Varmasti sylintereiden mäntien tiivisteiden pitää olla kunnossa. Sama koskee tietysti niin Commandoa kuin kaivinkonetta.

Ruotsissa maskinisten.netiässä on ollut keskustelua kaivinkoneista poratöissä.
Tässä viestiketjussa JA bonden rakentaa Länkkäriin poratornin, jossa porana on Cobra! https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=9467&lv=0. Yleisemmin kaivinkoneen käyttöön porauksessa puututaan tässä viestiketjussa: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9158
Olisi pieni houkutus kirjoittaa masinistenin viesiketjusta tiivistelmä suomeksi, mutta aikaa tähän harrastamiseen ei ainakaan juuri nyt oikein löydy.

Jan-Andersilla on myös video Länkkärin poralaitteesta ja Cobrasta: https://www.youtube.com/watch?v=PxK_Xmx8PZ0
Liitteet
929_img_1838_1.jpg
Kuva Masinisten.netissä poralaite Länkkärissä.
929_img_1838_1.jpg (134.93 KiB) Katsottu 6561 kertaa
Hullu-Jussi
Guru

ViestiKirjoittaja lannenmies » 29 Syys 2016, 18:36

Tamrockilla noita oli jo 80 luvulla.43 vuotta louhintatöitä tehneenä ja usean vuoden itseni ja perheeni elättäneenä sanoisin osta käytetty commando tai atlas.Kyllä 6 tonninen kaivikone on kevyt tuohon puomiin.Eri asia jos näkee niin paljon vaivaa että rakentaa puomiston kokonaan uusiksi kuten teräspaalukoneissa.Lisäksi vasaran syöttölaitteen kompuran ja imurin vaatima tuotto on niin iso että harvassa koneessa se riittää.Jo pelkkä palkki + vasara 160l/min linkissä.Kaivinkoneen telasto ei sovi kallioille pitäisi olla oskiloiva.Kumitelat voisivat auttaa hieman.Kanaalilouhinnassa tuollainen ehkä menisi mutta?Meilläpäin on muutamia Excadrill puomeja mutta nekin jossain yli 16 tonnisissa.Jussin linkissä oleva Jabondin kone pohjammaalta on melko hyvä aihio mutta kun siihen laittaa hydrauliporan jotta pääsee syvemmälle kuin 1,6 metriin niin rahaa alkaa palamaan.Tamrockilla on ollut 80 luvulta kevyt hydraulivasara hh 100 joka on rh 65 kokoinen ja vaatii vain 0,5m3 puhallusilmaa.Virtaus on 20 l/min ja paine 100bar.Jos sellaisen jostain löytää ja siihe rakentaa syöttöpuomin vapaalla syötöllä niin sellaisella pääsisi jo 4,2m reikäsyvyyteen hyvässä kivessä.Mutta lisäksi puuttuu tärkein eli lustaautomaatti.Ei mulla muuta.Paitti että mulla on ollut tollaine Tamrockki vuodesta 81.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 29 Syys 2016, 20:15

Kiitos perustellusta vastauksesta. Kyllä kommandoon olisin kallistumassa. Käsi pelillä poraamiset on tähän saakka hoidettu. Kun on luvat olemassa niin kannattaa muiden hommien ohessa tulevat pikku louhinnat hoitaa itse.
Diesel Power
Guru

ViestiKirjoittaja lannenmies » 29 Syys 2016, 21:05

Itse olen lähes koko urani 15vuotiaasta nykyiseen 59 vuoteen porannut käsikoneella ja on useammin kuin kerran tullut samanlaisia ajatuksia kuin sinulla, mutta kun siinnä pitäisi olla jonkin sortin keksijäpelle koska vieraalla rakentaminen tulee tosi kalliiksi.Itse olen isommissa hommissa nykyään käyttänyt Commandoa metriporauksessa ja se on edullinen vaihtoehto.Käsiporaaminen ei enää oikein onnistu 4 alinta nikamaa paskana :cry: .Nykyään nää uudemmat Commandot kun lyövät pikkukruunulla 45mm reikää niin 38lla saa vähennettyä reikämäärää tuntuvasti.Mulla vaan nykyään hommat on sellaisia että 24mmkin on liian tujua ollaan seinän vieressä usein sisäpuolella :D Hyvä vaihtoehto jota joskus kokeiltiin on ilmakompura, Atlaksen RH 65, syöttöpalkki jossa vinssi nostoa varten ja 60 70 kg painoja.Mulla oli kolmessakin traktorikaivurissa Hydorin C13 /6 hydraulimoottorissa etuaisoissa.Nykyään Tamrockin PPD 20 hydrauliyksikkö jossa remmivetoinen Hydorin 1,5 m3 kompura ja juurikin tuo HH 100 vasara.Siinä on Volvon kiinike ja saan sen traktorin taakse tai kaivurin etupäähän.Kulkee myös pyörivän puskulevyssä.Meilläkin kun oli parhaimmillaan kolme kompuratraktoria ja kaksi Atlaksen vaunua ,niin nyt viimeinen traktori lanailee tyttären ratsastuskenttää.2020 menee paperit vanhaksi ja tuskin enään uusin niitä.
lannenmies
Guru

ViestiKirjoittaja keijovalas » 30 Syys 2016, 08:36

CE Rentalilla Matekon yhteydessä olen nähnyt porapuomin, jossa Chicago Pneumatic pora.
Taisi olla pora + palkki + hydraulikompura asennettuna 22900€ ALV0.
keijovalas
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja jusape » 30 Syys 2016, 23:14

Ei nyt uíhan suoraan liity aiheeseen, mutta aiheeseen liittyen.....
Enpä tollasta Valtra H810 konetta ole ennen nähnytkään. Puomiston kiinnityksen sijoitus on suoraan taka-akselin päällä, ohjaamo melkoisen keskellä konetta, ja samankokoiset renkaat edes ja takana, ei linkkukone.
Puomissa poravarustus päässä, ilmeisen poravehkeeksi rakennettukkin alkujaan ?

Kuva

Kuva
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5?, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 01 Loka 2016, 08:45

Taitaa olla Rikko-Roope nimeltään tuo Valtran perässä oleva poralaite. Ne taisivat olla joskus 90-luvun alussa aika kiinnostava vaihtoehto ja niitä markkinoitiin silloin minun muistikuvan mukaan sellaiseksi helposti siirreltäväksi kalustoksi. En nyt kuitenkaan muista olivatko ne asennettu jonkin tietyn traktorimerkin päälle vai valitsiko asiakas joka kerta traktorin, minkä päälle pora tuli.
Korjatkaa, jos olen väärässä. Ei tahdo enää palautua muistiin nämä vanhemmat jutut. Päänupin muistitila on tullut täyteen jo vuosia sitten ja kaikki uusi tieto, minkä sinne laittaa tuntuu pudottavan jotain aikaisempaa pois.
Hullu-Jussi
Guru

ViestiKirjoittaja lannenmies » 01 Loka 2016, 13:33

Tuo Jusapen kuvaama Valtra H810 oli jonkinmoinen vastaisku MB trakillee.Niitä tehtiin vain alle 50 kpl.Siinnä oli mehuveto kaikissa pyörissä ja kääntyvä ohjauskeskus.Tuo kuvissa näkyvä yksilö on ollut mullakin metriporauksessa ollessaan Turussa.On muistaakseni jonkun kaupungin vanha oisko Tampere tai Kuopio.
Näähän H810 menivät varmaan kaikki julkiselle puolelle.Siinnä oli muistaakseni silloinen kotimaisuusaste prosentti joka ohjasi hankintoja oikeaan suuntaan.Se piti olla muistaakseni yli 85 %.Rikko-Roopeja asenneettiin asiakkaan alustalle sekä etu että takapäihin.Lieneeköhän nykyään Doorfor tai joku sellainen Tampereella kai.
lannenmies
Guru

Paluu Työlaitteet