Telaremontti

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Telaremontti

ViestiKirjoittaja RH 6 » 24 Heinä 2018, 15:11

Katselin tuossa viime viikolla oman harrastekaivurin telastoa tarkemmin ja totesin vetokehän menneen aika terävähampaiseksi eli telaremontti alkaa lähestyä.

Jos tekisin koneella muille töitä, niin ostaisin uudet ketjut ja vetokehät ilman muuta, kun kone on muuten vielä kohtuullisen vähillä tunneilla ja suhteellisen hyväkuntoinen. Mutta koska käyttö on vähäistä, niin tuli mieleen, että saisikohan noiden nykyisten ketjujen ikää miten jatkettua. Työkaveri oli joskus sitä mieltä, että vetokehä suhteellisen halpana osana kannattaisi vaihtaa ennen kuin se alkaa hyppimään yli ketjulla, joka särkee ketjun holkit lopullisesti. Tavallaan järkeenkäypää, toisin mietityttää miten hyvin uuden kehän jako käy kuluneelle ketjulle. Onko kenelläkään tämmöisestä kokemusta?

Joskus puskukoneitten kulta-aikana ketjun holkkeja taidettiin pyöräyttää ympäri, jolloin vetokehälle saatiin uusi kulumaton pinta. Jos ei oteta huomioon vaadittavaa työmäärää ja kalustoa, olisikohan tuossa mitään järkeä, jos sen pystyy tekemään omin avuin? Toki jos tapit (ja lenkitkin) ovat kuluneet paljon, niin ei tuossa tietysti ole enää järkeä.

Pitää kuitenkin joka tapauksessa kysyä mitä uudet ketjut ja vetokehät maksavat. Kaukoidän ketjukin mahtaisivat riittää näille hommille. Laput, ja johtopyörät ovat onneksi hyvässä kunnossa. Osa rullistakin tuli uusittua koneen oston jälkeen.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Telaremontti

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 26 Heinä 2018, 09:38

Holkkien kääntäminen on aikaisenmmin ollut toimiva ja järkevä menetelmä perusketjun käyttöiän pidentämiseen. Työn hinnan nousu on varmaan ollut yksi syy tämän menetelmän syrjäytymiseen. Voi olla, että muitakin syitä on ollut. En tiedä.

Holkkien kääntämisestä saadaan täysi hyöty vain, jos se tehdään juuri oikeaa aikaan ja ketjussa ei ole muuta merkittävää vauriota. Liian pitkälle kuluneita holkkeja ei kannata lähteä kääntämään. (Tästä ajankohdasta ja kääntämisestä yleensäkin oli verstaalla olemassa Caterpillarilta tulleet ohjeet. Jos löydän ne, niin skannaan siitä tämän asian.)

Joka tapauksessa venynyt ketju pilaa telaston muita osia niin nopeasti, että siitä kannattaa hankkiutua eroon mahdollisimman pian. Kiemurtelavan ketjun lenkit kuluttavat rullia rankasti samoin kuin vetopyörän hampaiden sivuja. Tietysti kulunut perusketju myös tippuu herkästi paikoiltaan konetta käännettäessä. Ketjujaon kasvaminen syö sekä vetopyörän hammasta että holkkia. Pahinta kaikesta on peruuttaminen (ajo vetopyörät edellä). Sen huomaa vanhalla ja hieman löysällä ketjulla helposti korvakuulolla. Puskukoneessa ja telakuormaajassa holkit tuntuivat kuluvan peruutuspuolelta enemmän kuin etupuolelta. En tiedä onko sama tilanne kaivinkoneissakin.

Jos ajatellaan, että kuluneet perusketjut on koneessa, jolle ei kerry täysiä työpäiviä, niin halpatuotevaraosa voisi olla ihan järkevä ratkaisu. Kestoikä jää varmaan lyhyemmäksi kuin laatutuotteissa, mutta haittaako se, jos ketjut kestää kuitenkin koneen oletetun käyttöiän verran. Hintaeroa hyvän ja vähemmän hyvän välillä pitäisi sitten olla samassa suhteessa kuin kestoikä on huonompi. Ihan näin asia ei taida käytännön elämässä olla?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1438
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Telaremontti

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 28 Heinä 2018, 08:52

Tässä pari otetta Caterpillarin ohjeista. Kaikkiaan telaohjevihkossa oli sen verran paljon sivuja, etten sitä alkanut kokonaan skannaamaan.

Holkkien käännön suhteen suositelluksi kulumisrajaksi annettiin ketjun lenkkivälin pidentymisen osalta 3 mm, joka mitataan neljän lenkin matkalta ja lasketaan siitä keskiarvo. Holkeissa saa ulkopuolella olla enintään 3 mm kuluma, joko ajosuunnan puolella, peruutussuunnan puolella tai pystysuunnassa. Ohjeissa kuitenkin sanottiin, että kääntö voi kannattaa, vaikka jokin mitta olisi 5 mm, jos työolosuhteet ovat helpot. Kääntämisen ajankohdan voi katsoa myös vetopyörästä. Sopiva aika on silloin, kun holkin tekemä jälki hampaan ajopuolella on 6 mm päässä hampaan kärjestä. Jos hampaan pohja on alkanut kulua tai kärki on tullut teräväksi ollaan luullakseni jo ketjun ja vetopyörän vaihdon tarpeessa. Vihkossa ei näyttänyt olevan mainintaa, minkä kokoluokan ketjuille edellä mainitut mitat oli annettu, mutta kuvissa oli D8-puskukone. Varmaan melko hyvin pätee mitat myös 7-ketjuille, mutta sitä pienempiin täytyy suhteuttaa.

Ohjeissa myös todettiin, että oikeaan aikaan tehdyn holkkien käännön jälkeen ketjulla on käyttöikää jäljellä lähes yhtä paljon tai enemmän kuin ennen kääntöä.
Liitteet
Tela-1.jpg
Tela-1.jpg (61.88 KiB) Katsottu 3111 kertaa
Tela-2.jpg
Tela-2.jpg (56.24 KiB) Katsottu 3111 kertaa
Tela-3.jpg
Tela-3.jpg (48.78 KiB) Katsottu 3111 kertaa
Tela-4.jpg
Tela-4.jpg (39.42 KiB) Katsottu 3111 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1438
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Telaremontti

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 15 Elo 2018, 10:09

Onko kellään tiedossa mitään taulukoita eri kokoisille teloille mitä niiden kuluma rajat saisi olla? Noitahan on noita mittoja koneiden omissa kirjoissa joitain mutta tarkotan sellasta yleisempää taulukkoa.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 230
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Telaremontti

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 15 Elo 2018, 15:37

Löysin pari kuukautta sitten google booksin kautta maansiirtokonealan oppikirjan, joka on ehkä paras, mitä olen ikinä nähnyt.
Sen avulla olen onnistunut saamaan tolkkua monesta teknisestä kysymyksestä, joka on minulla jäänyt syystä tai toisesta epäselväksi. Hyvät kuvat ja selkeä teksti, siinä ne tärkeimmät ominaisuudet kyseisessä opuksessa. Ja tietysti myös perusteellisuus; ei pelkästään pintaraapasua asiaan, vaan kerrotaan niin paljon, että sillä jopa parhaimmillaan pärjää tosi elämässä. Tässä linkki booksiin: https://books.google.fi/books/about/Fundamentals_of_Mobile_Heavy_Equipment.html?id=lsc8DwAAQBAJ&redir_esc=y

Kirjasta löytyy muutama taulukko, jotka liittyvät telojen kulumisasiaan. Tässä kohtaa tullaan sitten yhteen tämän teoksen ongelmista: se on tehty amerikan Joelle, joten kaikki mitat on tuuma-maailmasta. Joutuu käyttämään muuntolaskuria, jotta pääsee metri-maailmaan. Kirjaa pystyy lukemaan melko paljon maksutta, mutta google pitää osan sivuista näkymättömissä.
Liitteet
Screen-Shot-2018-08-15-at-9.52.37-AM.jpg
Screen-Shot-2018-08-15-at-9.52.37-AM.jpg (50.52 KiB) Katsottu 2393 kertaa
Screen-Shot-2018-08-14-at-9.02.21-PM.jpg
Esimerkiksi kuvitus on tässä kirjassa tehty todella huolella.
Screen-Shot-2018-08-14-at-9.02.21-PM.jpg (57.4 KiB) Katsottu 2393 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1438
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Telaremontti

ViestiKirjoittaja RH 6 » 18 Elo 2018, 18:08

Kiitos Jussille hyvistä ohjeista. Omalla kohdalla pitää tuumailla vähän tuumailla mitä tekisi. Voi olla, että tuo holkkien kääntö saattaisi vielä kannattaa, kun tuo tela ei muuten ihan väljältä vaikuta ja näyttäisi olevan Bercon tekele. Pitää kuitenkin selvittää ensin uuden ketjun hinta.

Huomasin muuten, että joku koneen kanssa aiemmin tekemisissä ollut oli asentanut ketjut eripäin eli toisessa ketjussa on lenkkien "uros- ja naaraspuolet" eripäin ajosuuuntaan nähden. Lieneeköhän tuolla mitään merkitystä?
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49


Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa