Åkerman h12b

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja leit » 09 Syys 2018, 19:54

Tervehdys kaikille!
Tuli ostettua åkerman h12b vm olikoha 81 harraste kuokaks ja siihen liittyen ois kysyttävää.
Telan kiristin ei toiminut ni otin telan sivuun ja purin johtopyörän, jousen, tangon ja sylinterin pois.

Kuva

1.Kuin paljon johtopyörän laakeroinnissa saa olla väljää et uskaltaa ajella? On aika väljän tuntunen..

2. Johtopyörä on toiselta sivulta halennut noin puoli kierrosta, voiko sen korjata v-railolla ja hitsaamalla vai onko jotain vääntymä tms lämmöstä tulevia ongelmia?

Kuva

3. Kiristin sylinteriä koe ponnistin prässissä ni tursu heti tiivisteen välistä rasvat, purin sylinterin ja sylinterissä on pieniä lommoja alussa ja tiivisteiden lähellä on ihan jonkunverran osumaa tai syöpymää.
Kannattaako tiivistesarjan vaihto vai onko miten arka noille lommoille ja syöpymille vai onko uusittava koko möykky?

Kuva
Kuva

4. Yritin netistä kuvaa etsiä tosta kiristin paketista muttei oikeen löytynyt.. Tuon tangon missä on mutteri ja lautanen pitäs varmaa olla kiinnitetty jousen kans toho johtopyörän runkoon? Tulivat kaikki erillään pois.

5. Mites noiden kojetaulun varoitusvalojen pitäis toimia kun painaa testinapista? Nyt ei tapahdu mitään. Onko pikku polttimot vaihdettavia?
leit
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Syys 2018, 21:20

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 09 Syys 2018, 22:21

Telapyörästä sanoisin, että hyvin voi hitsata. Onhan vetorattaisiinkin hitsattu uusia vetokehiä hyvällä menestyksellä. Telakoneessa pyörintänopeudet on niin alhaisia, ettei pienellä heitolla ole merkitystä. Telankiristimestä minulla pitäisi olla kuva. Siitä rakenne selviää kätevimmin. Koitan löytää huomenissa. Kiristimen sylinterin käytettävyydestä en osaa sanoa. Ei ole ollut tarvetta arvioida tuolta kannalta. Johtopyörän laakerissa oleva välys on ongelma viimeistään siinä vaiheessa, kun siellä ei rasva pysy sisällä. Sitä ennen väljyydellä ei ole niin kamalan suurta merkitystä. Perusketjun kuluminen nopeutuu hiukan. Mittaristossa olevat pienet tarkistusvalot pitäisi olla tuon ikäisessä koneessa 10 cm korkeassa levyssä ja ne ovat ledejä. Sen levyn takana on elektroniikkaa. Vika voi olla siinä tai sieltä on johto/pistoke irti.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1433
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 10 Syys 2018, 08:43

Tässä skannaukset. Ne on H14B:n varaosakirjasta, mutta ei näissä taida olla oleellista eroa näiden mallien välillä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Telan sylinterin halkileikkauskuvasta voisi päätellä, että männässä näkyvillä syöpymillä ei välttämättä ole suurta merkitystä. Tässä rakenteessa rasvan pitää männän päässä oleva tiiviste. Oleellisempi olisi luultavasti männän sisäpuolen pinta. Onko se kunnossa?
Liitteet
H14B-sid-8-1.jpg
H14B-sid-8-1.jpg (102.05 KiB) Katsottu 1423 kertaa
H14B-sid-8-2.jpg
H14B-sid-8-2.jpg (81.92 KiB) Katsottu 1423 kertaa
H14B-sid-8-3.jpg
H14B-sid-8-3.jpg (146.35 KiB) Katsottu 1423 kertaa
H14B-sid-8-4.jpg
H14B-sid-8-4.jpg (52.51 KiB) Katsottu 1423 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1433
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja leit » 10 Syys 2018, 20:27

Suuret kiitokset kuvista ja vastauksista!
Helpottaa nuo kuvat kummasti kasaamista jahka siihen vaiheeseen pääsee.

En tänää ehtiny sylinterin kimppuun ni täytyy puhistaa ja tutkia tuo sisäpuolen kunto

Joo on tuos välystä aika rajusti et varmaa kun oli paikallaan ni pystyasennosta jonkun 3cm anto puolelleen periks, täytyy huomenna yrittää ehtii purkaa ja tutkia tarkemmin.

Juu koitin piipparilla testinapin toiminnan - toimii ja kortin takana olevaan pistokkeeseen joihinki nasyoihin tuli virta, koitin myös hyppylangalla irralliseen korttiin ledien taa 12v akulta ni ei mikään ledi reagoinut, oiskohan pitänyt olla 24v?

Mites kun käännössä ollut näemmä joskus vettä kun käännönöljyn mittatikku ei tule kolostaan pois, uskaltaako sen tikun nostaa väkisin vai onko vaarana et jotain särkyy? Tai jos tikku katkee ni mahtuuko/ onko mahollista mennä rattaiden väliin?
leit
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Syys 2018, 21:20

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja lannenmies » 11 Syys 2018, 20:22

Omista Åkeri ajoista kulunut jo vuosituhat mutta muistaisin tuon merkkivalo sydeemin olleen vähän heikko kohta.Koitan löytää jostain Åkerin sähkökaavion missä erikseen tuo mittaristo.Suurennutin sen joskus A4sesta 5 kertaiseksi.Kyllähän noita johtopyöriä on aika väljiksikin ajettu ja jos jaksaa jumpata teloja päälle ei siitä aivan hirveetä murhetta kannata ottaa.Vetokehä on tärkeempi.Mulla on jäänyt pari noita Åkerin kiristimen välinippoja mutta näkyy olevan nykyään IKHssakin.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru
 
Viestit: 294
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja leit » 12 Syys 2018, 20:52

Tänään kerkesin tarkemmin puhistamaan sylinterin sisäpuolen ja pientä hapettumaa näkyy olevan, täytyy käydä paikallises hydrauliikka liikkees kyselemäs löytyskö tiivisteitä ja heidän mielipidettä syöpymistä
Kuva

Johtopyörän heilumisen arvioin vähän turhan reiluks :D
Mittasin ton haarukan kohalta ni vähän yli sentin heiluu kokonaisuudessaan, heilumista hämäs aluks kun oli kolme neljästä kiinnike pultista löysällä, ei taida tarvita tehä mitään kuin pultit kireelle?
Tappi oli paksuimmasta kohti 75mm ja ohuimmasta 74mm ja johtopyörän toinen puoli 78mm ja toine 79mm viivotin tapin suuntasesti
Kuva

Mikäs on kiristimen välinippa?
Ja kuvat on kaikki tarpeen, kiitos jo etukäteen.
Jos ohjekirjaa joltain löytyy ni olisin kiinnostunut? Ruotsin sivut on jo ladattu mut ei ole vahvin kieli..
leit
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Syys 2018, 21:20

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja lannenmies » 13 Syys 2018, 18:40

Åkerin telakiristimen nippahan ei ole normaali nippa vaan sellainen 5 centin (siis rahan ) kokoinen läpykkä joka vaatii prässin ja itsensä väliin adapterin.Oisko Koneviestin välissä tullut ruotsalaisen nettivaraosaliikkeen lehdykkä jossa paljonkin osaa vanhempiin Volvoihin ja Åkereihin.Jussin kuvassa numero 22.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru
 
Viestit: 294
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja leit » 13 Syys 2018, 19:40

Aajoo nii sen ratkasin poistamalla isosta nipasta jousen ja helmen, porasin isommaks ja pyöräytin jengat tavan nipalle.. Aika ohut oli tuo seinämä et pitää kattoo pitääkö hitsata mutteri et ois enempi jengaa nipalle vai kestääkö noin.

Vein sylinterin tänään jokihydroon ni siellä hoonaavat ja laittaavat uudet tiivisteet ni jospa sit kestäs rasvat oikeella puolella.
leit
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 29
Liittynyt: 05 Syys 2018, 21:20

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 13 Syys 2018, 19:46

Olisiko Koneviestin välissä ollut liite OiE:ltä (Olssons i Ellös)? Katsoin heidän nettisivuilta, mutta en löytänyt mielestäni sopivaa. Mutta onnistuuhan telankiristys tietysti niinkin, että laittaa norminipan siihen alkuperäisen nipan päähän.
Ohessa kuva niistä adptereista, mitä meillä on käytössä. Olen huomannut, että noita on hyvä olla varastossa kahden suuntaisella kiinnityksellä.
Liitteet
Adapterit.jpg
Adapterit.jpg (134.44 KiB) Katsottu 1085 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1433
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja RH 6 » 15 Syys 2018, 15:56

Tuo nippatyyppi taitaa tuntea nimen tasonippa. Ainakin Salhydron luettelossa noita oli ja Joensuusta löytyi vastakappale hydrauliikkaliikkeestä. Joku syy lienee on siihen, kun teloissa on yleensä kiristimen nippana tuollainen. Epäilen, ettei tavan nippa kestä pitemmän päälle painetta, joka tulee kiristinsylinterin puolelta.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 81
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Seuraava

Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron