Kemijoki OY:n Ruston Bucyrus 110RB?

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Kemijoki OY:n Ruston Bucyrus 110RB?

ViestiKirjoittaja Heavy » 14 Elo 2015, 00:03

Pidemmän aikaa jo koittanut löytää tietoa Kemijoki OY:n Ruston Bucyrus 110RB pistokauhakoneesta. Konehan on ollut todella suuri. Yhtään kuvaa en ole mistään löytänyt vaikka kirjallisuutta Kemijoen rakentamisesta itseltäni löytyy useammasta kirjan osalta. Myöskään netin syövereistä ei ole asiaan löytynyt valaistusta. Katselin tuossa tuota Hullu Jussin skannaamaa myyntilistaa vuodelta 1965 ja siinä kone mainitaan. Lueskelin äsken Pyörteistä Voimaa kirjaa ja siinä Pirttikosken tunnelissa on Bucyrus Erie 88-B pistokauhakone ja kyljessä numero 042 eli arvatenkin sama kone joka tuossa myyntilistassa on. Siispä onko jollain jotain tietoa tuosta 110 koneesta? Hullu Jussi arveli, että jokin kuva häneltä voisi löytyä.

Kemijoki OY:n myyntilista 1965 vuodelta.
Heavy
Guru

Re: Kemijoki OY:n Ruston Bucyrus 110RB?

ViestiKirjoittaja Heavy » 31 Loka 2019, 18:14

Tässä videolla kaivaa 110RB Kemijoella. Koneen takapääty on laudoitettu suojaamaan räjäytyksestä lentäviä kiviä.

https://elavamuisti.fi/aikajana/koskest ... maa-saamme
Heavy
Guru

ViestiKirjoittaja veperav4 » 16 Tammi 2020, 23:09

Itse sain Rovaniemeltä Kemijoki Oy:n arkistoista valokopiokuvia, joita olen laittanut tälle foorumille. Hullu-Jussihan voisi alan miehenä tiedustella niitä sieltä, nimenomaan tämän Kaivinkoneet-foorumin aiheena.

Tuolla Heavyn mainitsemalla videolla näkyy erinomaisesti vanhaa kalustoa mm. tuo ns. pressukasi, jota SML kommentoi. Lisäksi videolla näkyy tuo Caterpillar, jossa on aika harvinainen takapuomisto kauhoineen. En muista varmasti, oliko tuo juuri se, joka Luusuassa oli kaivamassa Marionin tassuja savesta esiin.
veperav4
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja veperav4 » 20 Tammi 2020, 17:34

Mitä mieltä Heavy on, oliko tuo 110BR peräti sähkökäyttöinen, kuten Marion. Mulla on hämärä kuva, että Kemijoella asuessamme joku pistokauhakone olisi ollut sähköllä toimiva. Itse aprikoin, että se olisi ollut joku suurikokoinen Lima, mutta saattoi se olla tuo 110BR. Netistä löysin, että ainakin 150BR olisi toiminut sähköllä. Kuvissa oli myös 110BR, jonka alle kulki paksut kaapelit.
veperav4
Aktiivinen käyttäjä

Paluu Kaivukoneet