kuinka hinnoittelette työt
Re: kuinka hinnoittelette työt
Se on kyllä yleistä, että laittavat ylimääräisen kiepille ja hautaavat maahan.
- Hullu-Jussi
- Guru
Joo, kyllä noihin kieppeihin välillä törmää. Muistaakseni olin kerran itsekin koneessa kaivamassa, kun sellainen osui kohdalle. Se kieppihän kyllä pitäisi tietysti löytyä kaapelinetsimellä, jos laitteen käyttäjä ehtisi haravoida hieman oletetun kaapelilinjan sivujakin. Ylipäätään kaapelinäytöt ovat luvattoman usein juosten kustuja. Varsinkin, jos on kysymys kaapelimatosta, niin piirretään vaan yksi viiva ja matto saattaa jatkua yli puolimetriä kummalla puolella tahansa.
Tuo kaapeli- ja putkijuttu on kuulemma menossa yhä mielenkiintoisemmaksi. Sellaista olen kuullut, että vaadittaisiin lapiokaivua, jonkin tietyn matkan (mahtoko olla metrin) etäisyydellä linjasta. Onko kukaan tietoinen tästä???
Tiedän eräissä muissa maissa jo olevan tällaisia vaatimuksia. Erityisen vaarallisten putkilinjojen yhteydessä lapiokaivuvaatimus saattaa olla parikin metriä. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä täällä meilläkin muutama lapioäijä kuopassa nostamassa viittä kuutta kuutioo maata kuopan reunalle.
Tuosta aiemmin kertomastani vesivahinkotapauksesta vielä sen verran, että minulle kerrottiin, että rakennusliikkeessä oli mietitty korvauksen hakua kaupungilta, mutta firman juristi oli ilmeisesti ollut sitä mieltä, ettei maksa vaivaa yrittää. Ilmeisesti siksi, että kaupungilla puolestaa oli palveluksessa sen verran kovatasoisia juristeja, että onnistuminen ei olisi ollut kovinkaan varmaa.
Tuo kaapeli- ja putkijuttu on kuulemma menossa yhä mielenkiintoisemmaksi. Sellaista olen kuullut, että vaadittaisiin lapiokaivua, jonkin tietyn matkan (mahtoko olla metrin) etäisyydellä linjasta. Onko kukaan tietoinen tästä???
Tiedän eräissä muissa maissa jo olevan tällaisia vaatimuksia. Erityisen vaarallisten putkilinjojen yhteydessä lapiokaivuvaatimus saattaa olla parikin metriä. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä täällä meilläkin muutama lapioäijä kuopassa nostamassa viittä kuutta kuutioo maata kuopan reunalle.
Tuosta aiemmin kertomastani vesivahinkotapauksesta vielä sen verran, että minulle kerrottiin, että rakennusliikkeessä oli mietitty korvauksen hakua kaupungilta, mutta firman juristi oli ilmeisesti ollut sitä mieltä, ettei maksa vaivaa yrittää. Ilmeisesti siksi, että kaupungilla puolestaa oli palveluksessa sen verran kovatasoisia juristeja, että onnistuminen ei olisi ollut kovinkaan varmaa.
Radio-ohjaus on yksi vaihtoehto lapiomiehelle, kaapelit ja putket näkee paljon paremmin kuopanreunalta
http://www.youtube.com/watch?v=C0iEsvqb8J4
http://www.youtube.com/watch?v=C0iEsvqb8J4
- Hullu-Jussi
- Guru
Hmmm... mielenkiintoista.
Löysin samalla myös toisen videon samasta aiheesta:http://www.youtube.com/watch?v=o2vb80V3 ... re=related
Nämä ovat ilmeisestikin Lännen tractorsin "virallisia" videoita. Näyttäisi olevan jo varsin valmiiksi kehitetty tuote. Onko jo myynnissä? Nyt ei tarvitse olla mikään kovin kummoinen ennustaja, jos sanoo, että lähitulevaisuudessa näitä kauko-ohjaussysteemejä tullaan näkemään monissa koneissa. Kehitys kulkee varmaankin samaa rataa kuin kuorma-autojen kuormausnostureiden kanssa. Tänä päivänä ei ammattimaisessa käytössä taida enää olla yhtäkään perinteistä vipuohjattavaa nosturia. Se vaan on niin paljon kätevämpää, kun voi itse auttaa taakan kohdalleen samalla, kun kauko-ohjaimella käyttää nosturia. Se on ihan sama juttu putki- ym. vaikeissa kaivutöissä; ei tarvitse turvautua perämieheen, kun raaputtelee vanhoja putkia esiin. Varsinkin, kun noi vuokrafirmasta hommatut apumiehet on niin kovin usein saamattomia, laiskoja ja välinpitämättömiä. Oliko toi nyt vähän liian pahasti sanottu?
Löysin samalla myös toisen videon samasta aiheesta:http://www.youtube.com/watch?v=o2vb80V3 ... re=related
Nämä ovat ilmeisestikin Lännen tractorsin "virallisia" videoita. Näyttäisi olevan jo varsin valmiiksi kehitetty tuote. Onko jo myynnissä? Nyt ei tarvitse olla mikään kovin kummoinen ennustaja, jos sanoo, että lähitulevaisuudessa näitä kauko-ohjaussysteemejä tullaan näkemään monissa koneissa. Kehitys kulkee varmaankin samaa rataa kuin kuorma-autojen kuormausnostureiden kanssa. Tänä päivänä ei ammattimaisessa käytössä taida enää olla yhtäkään perinteistä vipuohjattavaa nosturia. Se vaan on niin paljon kätevämpää, kun voi itse auttaa taakan kohdalleen samalla, kun kauko-ohjaimella käyttää nosturia. Se on ihan sama juttu putki- ym. vaikeissa kaivutöissä; ei tarvitse turvautua perämieheen, kun raaputtelee vanhoja putkia esiin. Varsinkin, kun noi vuokrafirmasta hommatut apumiehet on niin kovin usein saamattomia, laiskoja ja välinpitämättömiä. Oliko toi nyt vähän liian pahasti sanottu?
Viimevuoden puolella tuo on tullut saatavaksi Lännen koneisiin.Näyttäisi olevan jo varsin valmiiksi kehitetty tuote. Onko jo myynnissä?
Tuon tyyppisiä kauko-ohjaimia on ollut käytössä ainakin Pyhäsalmen kaivoksessa, jossa kuormauskoneita (matalia pyöräkoneita) ohjattiin pakettivolkkarista, sittemmin vissiin toimistotiloista käsin. Muistelen että suunnittelivat siihen vielä jonkinlaista kauhantäyttö automatiikkaa, eli konetta vain ajettiin päin rintausta ja kone sylinterien paineita yms. haistelemalla täytti kauhan automaattisesti... Syksyllä jutustelin tutun putkimiehen kanssa tuosta kauko-ohjain asiasta, kun seurattiin poraria joka pyöritteli RC-Commandoa kalliolla. Ihan hyväksi ideaksi hänkin kauko-ohjausta arveli, mutta epäili samalla kuinka moni konekuski kehtaisi sieltä automaatti-ilmastoidusta ohjaamosta lähteä pakkaseen tai vesisateeseen seisomaan, varsinkin jos apumies olisi kohtuullisesti saatavissa paikalle.
Noista vakuutusasioista vielä:
Kaivat aliurakoitsijana (yrittäjänä) toisen yrittäjän (joka pääurakoitsijana kohteella) koneella kaapelin poikki. Kumman vastuuvakuutus vahingon korvaa (toivottavasti molemmilla vakuutukset on kunnossa)?
Noista vakuutusasioista vielä:
Kaivat aliurakoitsijana (yrittäjänä) toisen yrittäjän (joka pääurakoitsijana kohteella) koneella kaapelin poikki. Kumman vastuuvakuutus vahingon korvaa (toivottavasti molemmilla vakuutukset on kunnossa)?
- Hullu-Jussi
- Guru
Minulle on asiasta kerrottu aikoinaan näin: Aliurakoitsija vastaa tekosistaan, mikäli työskentelee itsenäisesti (esim. aliurakoitsijalla on erillinen osaurakka tai muu rajattu työ, joka muodostaa oman kokonaisuuden). Jos taas aliurakoitsijan kone on tuntivuokralla pääurakoitsijalla siten, että pääurakoitsijan työnjohto antaa tehtävät aliurakoitsijan koneen kuljettajalle ja valvoo työntekoa, pääurakoitsija vastaa vahingoista (aliurakoitsijan koneenkuljettaja ei voi itsenäisesti päättää, millä tavoin hän työskentelee).Noista vakuutusasioista vielä:
Tuntuu kuitenkin käytännössä olevan niin, että se on artisti eli aliurakoitsija, jolle laskua tullaan tarjoamaan. Niin kun mä tuossa joskus aikaisemmin sanoin, niin vahingon tapahduttua maksuhalukkaita ei tunnu koskaan löytyvän ja mieluusti laskua tarjotaan sille, jolla on vähiten mahdollisuuksia puolustautua.
- Hyppy-Heikki
- Aktiivinen käyttäjä
Vakuutus asiat ovat yleensä aika kimurantteja! Toisinaan tuntuu että vakuutus yhtiöillä on kaksi suunnitteluryhmää jotka suunnittelee vakuutus asioita!!!! Toinen ryhmä suunnittelee uusia vakuutuksia ja toinen miten ne vakuutus ehdoilla saa kumottua niiden korvaus velvollisuuden! Esim. jos sinulla on kaksi oman firman työkonetta työmaalla, kuorkki ja kuokka, ja toinen kolhaisee vaikka vahingossa hytin kulmaan pikku vekin niin eipä korvausta heru! Mutta jos ne oliski eri firmojen vehkeitä, niin eiku vahinkoilmoitusta tekemään!
Kaapeli, ym. katki kaivuissa on tärkeää, että on tarpeelliset näytöt otettu. Johtotieto on yksi paikka mistä saa jokseenki kaikki tarpeelliset näytöt ja linkit. Paitsi jos on armeijan ja vr:n alueella hommissa, ne ovatkin sitten oma lukunsa ja hermonsa!!
Pää sääntö on aina kun kaivat ja jos jotain menee poikki, niin kaivaja on aina vastuussa!!! Mutta jos on kaapelinäytöt tehty ynnä muut perämiehet apuna ollu, niin yleensä ja minä ainakin olen joka kerta vahikoilmoituksen täyttämällä (kaapelikartat liitteenä) ja omavastuu osan maksamalla selvinny ruhjeesta.
NÄYTÖT OVAT TÄRKEITÄ! jos ei näyttöjä ole otettu, niin olet 100 % vastuussa ja korvaus velvollinen!!!! Niin kiire ei saa koskaan olla, että muka ei ehtisi odottaa kaapeli näyttöä! Työ on huonosti ja hätäsesti valmistellu jos ne jää ottamatta!!!
Väärin näytetystä ja merkatusta kaapelista, vesijohdosta ym. ei joudu korvaus vastuuseen. (on käynny niinki jokusen kerran)
Minä tästä hiljenenki sitten pariksi viikoksi kun lähden ottamaan vähän tota arskaa tonne kanarian aurinkoon!!!
Kaapeli, ym. katki kaivuissa on tärkeää, että on tarpeelliset näytöt otettu. Johtotieto on yksi paikka mistä saa jokseenki kaikki tarpeelliset näytöt ja linkit. Paitsi jos on armeijan ja vr:n alueella hommissa, ne ovatkin sitten oma lukunsa ja hermonsa!!
Pää sääntö on aina kun kaivat ja jos jotain menee poikki, niin kaivaja on aina vastuussa!!! Mutta jos on kaapelinäytöt tehty ynnä muut perämiehet apuna ollu, niin yleensä ja minä ainakin olen joka kerta vahikoilmoituksen täyttämällä (kaapelikartat liitteenä) ja omavastuu osan maksamalla selvinny ruhjeesta.
NÄYTÖT OVAT TÄRKEITÄ! jos ei näyttöjä ole otettu, niin olet 100 % vastuussa ja korvaus velvollinen!!!! Niin kiire ei saa koskaan olla, että muka ei ehtisi odottaa kaapeli näyttöä! Työ on huonosti ja hätäsesti valmistellu jos ne jää ottamatta!!!
Väärin näytetystä ja merkatusta kaapelista, vesijohdosta ym. ei joudu korvaus vastuuseen. (on käynny niinki jokusen kerran)
Minä tästä hiljenenki sitten pariksi viikoksi kun lähden ottamaan vähän tota arskaa tonne kanarian aurinkoon!!!
Tuntuu olevan aika yleinen vitsaus meidänkin firmassa...Hyppy-Heikki kirjoitti:
Mutta tuosta vakuutusasiasta. Tällaista keissiä selviteltiin jokunen vuosi takaperin. Vakuutusyhtiön kanta oli, ettei se kone itsestään sitä kaapelia katkaise, vaan kuljettaja. Vakuutusyhtiö vahingon kyllä asiallisesti korvasi. Kaapelinäytöt oli tehty, mutta vaurio tuli juuri edellämainitun "kiepin" kohdalla. Näin varoituksen sanana tällainen, koska moni kaivelee lisähomminaan vieraan koneilla yrittäjänä, ilman vastuuvakuutusta. Tämäkin olisi ollu mulle useamman tonnin vahinko, ilman vakuutuksia...
-
kampiveivi
- Guru
Mielenkiintosta lukea näitä esimekki tapauksia. Näistä voi jollekkin olla joskus hyötyä. Voi vaikka vakuutusta ottaessa esitellä kiperiä kysymyksiä vakuuteksen myyjälle.
Ittellä joskus aikanaan kun otin kotivakuutusta niin kerran tapahtuneella vahingolla sitten tuli piinattua vakuutuksen myyjää. Ei osannu vastata olisko menny vakuutuksen piikkiin vai ei, kovati koitti ottaa selvää mutta ei auttanu puhelin soitotkaan.... Tuosta tapauksesta oli se hyöty itelle ainakin että näin sen että jotku vakuutukset on aika turhia. Toisaala luvataan ja toisessa kohtaa kielletään korvaus.
Kyseessä oli sillon kiväärin kiikarin sisälle tiivistynyt kosteus, onneksi se meni valmistajan takuuseen.
Ittellä joskus aikanaan kun otin kotivakuutusta niin kerran tapahtuneella vahingolla sitten tuli piinattua vakuutuksen myyjää. Ei osannu vastata olisko menny vakuutuksen piikkiin vai ei, kovati koitti ottaa selvää mutta ei auttanu puhelin soitotkaan.... Tuosta tapauksesta oli se hyöty itelle ainakin että näin sen että jotku vakuutukset on aika turhia. Toisaala luvataan ja toisessa kohtaa kielletään korvaus.
Kyseessä oli sillon kiväärin kiikarin sisälle tiivistynyt kosteus, onneksi se meni valmistajan takuuseen.