Terve!
Samanlaista vikaa oli ex60-3 vm. -96. Kierrokset tippui välillä pois, sammutus pakkosammutuksesta ja taas pelasi jonkun aikaa. tärinästä tippui aina pois. Etsin vikaa, ja viimein aukaisin tietokoneboxin auki ja aloin heiluttelemaan mönttejä laatikosta. Melkein viimeinen oikeassa laidassa, niitä on 3kpl samanlaisia oli tinaus irronnut. Alkoi toimia niinkuin pitääkin, toistaiseksi! Boxissa on ledi joka vilkkuu kun kaikki on kunnossa.
Hitachin kierrokset tipahtaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Hitachin kierrokset tipahtaa
Juttelin eilen ehtoolla remonttimiehen kanssa näistä ärsyttävistä elektroniikkavioista. Hän askartelee itse varsinaisesti rautapuolen ongelmien parissa, mutta kertoi, kuinka oli havainnut maahantuojan korjaajan irroittaneen ohjausboksin kaikki liittimet eräästä alle kymmenvuotiaasta kaivinkoneessa, jossa oli ilmennyt boxin lähes täydellinen pimentyminen. (Kone ei muistaakseni ollut suostunut enään edes kännistymään.) Kun korjaaja oli liittänyt johdot hetken kuluttua takaisin, oli kone toiminut täysin normaalisti.
Ja sitten mahdollinen selitys: esim. kosteus jossain liittimessä oli aiheuttanut virheellisen anturiarvon, joka oli laittanut koneen toimimaan vikatilassa ja sen jälkeen estänyt uudelleen käynnistämisen. Korjaajan tullessa paikalle liittimien irroitus oli "nollannut" häiriötilan ja koska kosteus oli jo omia aikojaan haihtunut, juttu oli sillä selvä.
Ja sitten mahdollinen selitys: esim. kosteus jossain liittimessä oli aiheuttanut virheellisen anturiarvon, joka oli laittanut koneen toimimaan vikatilassa ja sen jälkeen estänyt uudelleen käynnistämisen. Korjaajan tullessa paikalle liittimien irroitus oli "nollannut" häiriötilan ja koska kosteus oli jo omia aikojaan haihtunut, juttu oli sillä selvä.