Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
jusape
Guru
Viestit: 783
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja jusape »

Onko se sellainen "heittoankkuri" startti ?
Jaa niin muute, mul ei oo enää sun numerookaan, kun luuri päätti palauttaa tehdasasetukset joulukuus ..... Nakkaa tekstarilla vaikka ....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Sain startin toimimaan, piti hiukan kierrelukitetta laittaa roottorin pään pikkumutteriin että pysyy tiukalla (nyt sitä ei varmaan ei saa koskaa pois ilman väkivaltaa)

Kytkinjarrukin hävisi ts kytkinpoljin täysin rento.

Olen purkanut alennuslaatikon pois koneesta ja siitä etummaiselle perälle menevän kardaanin ja myös varsinaiselle vaihdelaatikolle menevän kardaanin pois.

Ongelmana on nyt miten saan irroitettu perien välissä olevan kardaanin että saan etummaisen perän pois kuorma-auton alta. Tietysti se onnistuu purkamalla ristikot mutta luulisi siihen olevan jokin muukin tapa. Voi nimittäin olla mielenkiintoista asentaa se takaisin sinne väliin jos sitä nyt edes ehjänä irti saa kun perä painaa useita satoja kiloja sitä pitäisi siirrellä että saisi ristikon takaisin paikoilleen.

Kardaaneissa on pituussäätö mutta saisiko ne myös poikki tuosta https://imgur.com/a/zG0r9pD

Jos ja kun saan perän auton alta pois niin pitäisi tehdä ruumiiavaus kun aika isoa metallisilppua oli perän pohjalla. Löytyy manuaali purkamiseen ja huoltoon tuolle perälle.
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Tässä kuvia tuosta perien välisestä kardaanista.

https://imgur.com/OWL0g1k
https://imgur.com/RN0tPV5
https://imgur.com/7EdQ7tM
https://imgur.com/43kJyga

Molemmat päät on identtisiä, kardaaniristikon sisällä on iso mutteri joka kiinnittää kardaaniristikon perän akseliin.

Ei ole tullut tälläisiä purettua ennen. Lähteekö ristikko irti missä kardaaniakselin asennossa vaan, vai pitääkö saada kulmaa aikaiseksi. Akselin pituuttahan voi säätää se voi helpottaa kardaanisristin irroitusta jos siihen lähdetään. Helpoin olisi jos akselin saisi poikki..

Vinkit helppoon ja hellävaraiseen iroitukseen otetaan vastaan. Sikäli ristikon purkaminen ei ole ongelma ne pitää kuitenkin iroittaa ja putsata.
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 470
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Vekkulisti rakentaneet perät tuohon koneeseen.
Mutta joo kyllä se vaan silleen noiden kuvien mukaan vaikuttaa olevan että mistään muualta kardaania ei irti saa kuin ottamalla auki ristikoiden laakerit.
jusape
Guru
Viestit: 783
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja jusape »

Juu siltä tuo näyttää. Noiden laippojen allahan on kuppimalliset neulalaakerit ristitapille. Allikses on ihan täysin samanlainen rakenne.
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Lähti irti toisenpään neulalaakerikupit irroittamalla.
Nyt olisi perä enään 6 pultilla kiinni tukitangoistaan ja vielä jarruputket irti, niin saa rullailtua akselin etukautta pois koneen alta. Toki pitää vielä nostaa 0,5m ylös koko roskaa että akseli mahtuu renkaineen tulemaan rungon alta pois.
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Etumainen perä irti
https://imgur.com/a/qyoUmZr

Noin 23 pulttia tms. auki ja muuta meuhkaamista niin lähti akselisto irti.
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
jusape
Guru
Viestit: 783
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja jusape »

Se on aina hitokseen kivaa, kun pitää jossain koneen alla rymytä, raskaita kikkareita irti ......
Siin saa jumpata sen sata kertaa värkin alle ja pois, hakeen jotain työkaluu tai muuta tarvevälinettä ......
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 470
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Joko sait perän purettua. Mitäpä sieltä löytyi?
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Viesti Kirjoittaja Kurvaaja »

Tervehdys

Nyt sain vihdoin perän alta pois.

Manuska ei tunne moista jossa veto menee murikan päällä yli.

Mistähän tuota alkais purkamaan.

http://imgur.com/a/iFmomgD

Saisikohan tuon murikan päällä olevan kikkareen kokonaisena pois niin pääsisi lämpimään sitä ihmettelemään?

Jua
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Vastaa Viestiin