Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 22 Joulu 2020, 23:41

Tuon ison kannen mukana taitaa tulla koko setti (hammaskenä ja pinnion gear jne) kunhan vetää vetarit pois, pitää huomenna kokeilla.

Ylimmän peltikannen alla oli toinen hammaskehä( kääntää auton suuntaisen akselin poikittain ja sitten joku pienempi ratashässäkkä kääntää sen pystysuuntaan josta se käyttää alampaa hammaskehää) ja mitä nyt mistään ymmärrän yläosa näytti kuin uudelta...

Juha
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 22 Joulu 2020, 23:46

Niin kuin sanoit niin ensin otetaan vetarit pois ja sitten se banjon päällä oleva paketti ylös. Kaikki on laitettu kiinni siihen kanteen.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 447
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 23 Joulu 2020, 16:01

Nyt on perä purettu kahteen osaan.

Kohtalaisen hyvältä näyttää ja analyysi mitä metallit perän pohjalla on kirkastumassa.

Isoin pala joka ei halunnut tulla ulos on selvästi pala vetarin päätä. Ja vaikuttaa mahdollisesti siltä että ainakin toinen vetari on korjaushitsattu ja koneistettu. Perää ei ole ehkä avattu joten osa isommista roinista oli vielä pohjalla.

Ratasto roikkuu ilmassa kardaaninpäistä joten en ole vielä saanut perää pyöriteltyä, mutta päällisinpuolin kaikki on kunnossa. Pitää tietysti tutkia pöydällä tarkemmin vielä.

Linkissä kuvia tilanteesta.

http://imgur.com/a/bx1bz9y
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 23 Joulu 2020, 16:23

Perän iso pyörä näyttää oikein siistiltä minun silmään. (Tässä tapauksessa sitä ei vissiin parane nimittää lautaspyöräksi.)

Metalli kappale joka kuvassa ei oikeen avautunut minulle. Kovin erilaisen näköinen kuin vetarin pää. Hammaspyörä näyttää varsin hyvä kuntoiselta. Voi muutenkin olla enempi vaarassa vetarin laakeroinnit kun niihin voi pienet metalli sirpaleet päästä helpommalla.

Kuvassa näytti vetarissa olevan tumma rantu. Ikään kuin olisi hitsattu siitä kohtaa. Vissiin oli helpotus kun ei pahempaa ollut siellä.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 447
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 23 Joulu 2020, 17:19

Parempia kuvia..

http://imgur.com/a/lpuIw8x

Juha
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 24 Joulu 2020, 20:47

Toisen vetarin navanpuoleinen pää on nähnyt voimaa. On kiertynyt reipaasti. Tästä voisi päätellä että koska toinenpää on suora on sille jotain tehty. Luultavasti peränpää on antanut ensin lopulisesti periksi ja se on korjattu hitsaamalla ja työstämällä boorit uusiksi.

Linkissä kuva kiertyneestä päästä.

http://imgur.com/a/tOFbNG3
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 24 Joulu 2020, 21:12

Todella siisti muodonmuutos. Ilmeisesti ei ole liian paljon heikentynyt kiertymisen takia, kun on kuitenkin käytössä kestänyt.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1770
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 25 Joulu 2020, 23:31

Irroitin Jolupäivän ratoksi laatikon ja kytkimen.

Aika tiukassa oli saada painelevy irti.. ja lopulta kytkinlevy irti vauhtipyörästä. No ehjänä tulivat ja pintaakin levyssä reilusti..

Kytkinlevyn vastinlevyt on melko huonopintaiset pitäisiköhän ne sorvauttaa tai hioa sileiksi?

Kytkimen käytön toimimattomuuskin johtui kiristysäädön luikahtamisesta booriakselilla niin että säätöpultti ei osunut käyttövipuun, jolloin voima ei välittynyt kytkimelle. Korjauksena pitää siirtää vivut kohdilleen akselilla ja kiristää momenttin ettei pääse liukumaan.

Kokolailla pelkkiä hyviä yllätyksiä tullut viimeaikoinaa.

Kesällä voi sitten keskittyä Leylandin savutusongelmaan kampikammiosta ja pakoputkesta...
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Kurvaaja » 26 Joulu 2020, 13:05

Linkissä kuvia kytkimestä.

Taitaa olla niin että vauhtipyöräkin pitää ottaa irti senverran korroosiota kytkinpinnassa että koneistukseen menee.

http://imgur.com/gallery/abcoDSj
Gradall m-2460 1962, Caterpillar D6B, Belarus 425 Progress, DT75v, Valmet 710 UM355.
Kurvaaja
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Loka 2018, 16:44

Re: Gradall M-2460 Luiskakaivinkone

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 26 Joulu 2020, 14:32

Kytkin pintojen koneistuksessa on puolensa ja puolensa. Kun sen jälkeen pitäisi vissiin vaihtaa levykin jos meinaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mennä. Kuormureissa saattaa olla vähemmän nuukaa tuon vauhtipyörän pinnan kanssa kuin mitä pikku autoissa. Sitä kytkimen liuuttamista kait on kuitenkin vähemmin isomman moottorin kanssa.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 447
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

EdellinenSeuraava

Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron