Rasvanippa

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Kobelco 115 sr » 09 Marras 2018, 17:15

Syyshuoltoa tehdessäni (Kobelco 115 sr), kopin vierestä irtoroskia siivotessa huomasin kääntömoottorin vierestä rasvanipalle näyttävän nipan. Peukalolla kun rassasi niin maalit lähti pois ja rasvanippahan se oli. Käyttöohjekirjassa ei ole mitään mainintaa mistään nipasta, jota pitäisi voidella. Ainakaan 7000 h se ei ole saanut rasvaa. Olisikohan sitä sit pitänyt rasvata edes joskus? Kuva nipasta.
Onko muilla ollut rasvanippaa kyseisessä kohdassa?
Liitteet
Kobelco.JPG
Kääntömoottorin sivussa oleva rasvanippa
Kobelco.JPG (182.12 KiB) Katsottu 3105 kertaa
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2013, 13:53

Re: Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Lonely rider » 09 Marras 2018, 19:16

New Hollandissa on Vastaava nippa.
Rasvausväliksi ohjekirja antaa 2000 tuntia.
Panin tänne kerran koko tuubin eikä mistään tullut ulos?
Liitteet
1.jpg
1.jpg (224.78 KiB) Katsottu 3073 kertaa
Viimeksi muokannut Lonely rider päivämäärä 10 Marras 2018, 09:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Lonely rider
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Touko 2012, 21:25

Re: Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Kobelco 115 sr » 09 Marras 2018, 22:28

Mulla ei ohjekirjassa mainita mitään kyseisen nipan rasvauksesta. Öljynvaihto kyllä mainitaan. Täytyy laittaa rasvaa nyt sit. Kuulalaakeria ilmeisesti voitelee. Toivottavasti ei ole tullut vaurioita rasvaamattomuuden takia.

Kiitos muuten tiedosta.
Kobelco 115 sr
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2013, 13:53

Re: Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 10 Marras 2018, 09:54

Enpä ollut huomannut tuollaista nippaa. Se on normaaleissa huolloissa tietysti mennyt huomiotta, kun huoltoväli on noinkin pitkä.

Alla halkileikkauspiirros, jonka kopioin korjaamokäsikirjasta.
Käännön pikkurattaan akselissa ylempi laakeri on öljykylvyssä, mutta alempi kaksoiskartiorullalaakeri on rasvavoideltu. Kartiorullalaakerin rakenne on samantapainen kuin autojen pyöränlaakereissa ja ne tunnetusti pystyvät menemään samoilla rasvoilla valtavan pitkään. Käännön akselin laakerissa ongelmia tulee, jos ylemmän laakerin alapuolella oleva stefa alkaa vuotaa ja öljy pääsee liuottamaan alemman laakerin rasvat.
Liitteet
Swing-reduction-unit.jpg
Swing-reduction-unit.jpg (142.67 KiB) Katsottu 2975 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1477
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Harri_82 » 10 Marras 2018, 12:23

Joillakin merkeillä tolla rasvataan se alimmaisena oleva stefa
Harri_82
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 68
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Rasvanippa

ViestiKirjoittaja Stonehill » 08 Helmi 2019, 07:53

Silloin varmaan riittää yksi tai kaksi painallusta käsiprässillä.
Stonehill
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 07:11


Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa