Hitachi zx135us-5b

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 10 Joulu 2019, 21:43

Jumitus on eegeeärrien yleinen ominaisuus :mrgreen: .
Dpf filtteri on siitä hyvä että sen voi puhdistaa. Ei se ihan koti oloissa käy mutta ei vaadi mahdottomia investointeja korjaamolta. Ei taida mennä kauaa kun alkaa tuleen sitä palvelua saataville silleen että hinnatkin laskee sopivasti.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 351
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 10 Joulu 2019, 23:26

Se tulee "maailman pelastaminen" kalliiksi konemiehille ja monille muillekkin. ;)
Onneksi tosiaan hiukkas pöntön saa puhdistettua, kun Kyselin uteliaisuuttani uuden dpf suodattimen hintaa niin se on tähtitieteelliset 4500e..... Hinnan perusteella siinä on varmaan sisukset tehty kullasta. :D
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 06 Huhti 2020, 19:42

Se alkaa pikkuhiljaa kevät tulemaan ja lähtö muokkaus hommille koittaa lähiaikoina, talvi olikin melko erikoinen ja aiheutti tuonne metsäkonepuolelle haastetta ihan riittävästi.... Ja oikeastaan ei ollut sellaista oikeaa talvea ollenkaan.
Hitachi sai köllötellä "talven" melko rauhassa paria metsäkoneen hinaus keikkaa lukuunottamatta mutta sen verran on tullut ajeltua tässä lähi päivinä että tietää sen vielä pyörivän kun tarve tosissaan tulee.
Kevät huoltona ajattelin öljyt ja suodattimet vaihdella sekä telalappuihin pitää hitsailla uusia kulutuspaloja..... Talvella tuli tutkittua konetta välillä joutoaikoina ja mitään kauhean vakavaa ei silmiin sattunut. :roll: Ainut mikä alkaa pikkuisen jännittää on nuo hydrauli letkut? Tunnit hiippailee jo 8-9tuhannen välissä niin joko kohta alkaa niiden kantaminen metsään joka viikko?
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 06 Huhti 2020, 20:15

Letkujen kuntoa seuraan itse katsomalla päälikerroksen eheyttä yleensä ja erityisesti puristusliittimien luona. Olen huomannut, että usein letku posahtaa melko läheltä liitintä. Kun rikkoontumiskohtaa on katsonut tarkemmin on näkynyt, että teräskudos on ruostunut, mikä puolestaan johtuu rikkoutuneen päälikerroksen kautta tulleesta vedestä. Tuota on tapahtunut reilusti yli 10 vuoden ikäisissä koneissa. Tuoreemmissa koneissa sitten hajoaa milloin mistäkin syystä. Minun näkemys on, että ikä merkitsee letkuissa, ei niinkään tunnit.

Vetonapojen öljyt vaihtaisin myös. Ja ohjeväliä useammin, kun on kysymys työstä, jossa koneella laputetaan paljon.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Huhti 2020, 20:47

Napojen öljyt kannattaa metsässä liikkuviin koneisiin vaihtaa joka kerta kun vaihtaa moottoriöljytkin. Määrä on suhteellisen pieni ja kustannus kova jos napa porsii. Metsähommissa kun on lisäriskinä vielä veden pääsy napoihin mikäli tiivisteet alkaa vuotaa.
Jappi
Guru
 
Viestit: 235
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 06 Huhti 2020, 22:30

Jospa ne letkut vielä menisi jonkun aikaa kun näyttävät päällisin puolin ehjiltä.... Yllättävän hyvin ne kyllä kesti aikoinaan daiwuun koneissakin, en muistaakseni vaihtanut niihin kun 3-4 kappaletta isompia letkuja ja joitain pienempiä meni kans, tuntia kerkesi toiseen ennen myyntiä tulla 9tuhatta.
Ajattelin ensi talven aikana vaihtaa ihan ennakolta ainakin ne letkut mitkä lohkolta nousee puomiin jos sinne asti kestävät? Ja varmaan muutamia muitakin vaikeimmissa paikoissa olevia.
Napaöljyt olen vaihtanut noin 500-600tunnin välein ja siinä vaiheessa öljy on ollut pois tullessaan vielä kirkasta, näiden vaihdossa ei tosiaan kannata pihtailla kun ajoa tulee päivän aikana yllättävän paljon. Vaihtelen muutenkin esim: moottoriöljyt suosituksia tiheämmin koska se on helpointa hommaa koneen kestävyyden parantamiseksi.
Hydrauliikkaöljyt suodattimen kanssa vaihdoin viime syksynä kahteen kertaan lyhyen ajan sisään että tulisi entisiä long life öljyjä mahdollisimman tarkkaan pois, ne oli pyörineet koneessa jo 3000h ja väri oli melko tumma, uusiksi öljyiksi laitoin teboilin 46s öljyn ja se vaihtuu vähintään kerran kesässä jatkossa.
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja jusape » 06 Huhti 2020, 23:15

Kyllähän öljyjen vaihto, ehkä vaikka hieman ylitiheään, on monessa tapauksessa sitä halvinta "remonttia" , ts. sen remontin ehkäisyä - vs. että kone seisoisi viikon - pari, ja saatanallinen työ jonkin tonnien arvoisen osan vaihtoon .....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja RH 6 » 08 Huhti 2020, 08:06

Kyllä öljyjä kannattaa vaihdella etenkin moottoriin ja voimansiirtoon nykyisiä suosituksia useammin. Talven yli seisovassa koneessa ongelmaksi voi tulla lisäksi kondenssivesi. Hydrauliikkaöljyn tarpeettoman tiheä vaihtaminen on kuitenkin kyseenalaista. Sen on todettu kuitenkin monessa yhteydessä uuden öljyn olevan likaisempaa kuin tankissa oleva, jos vain koneen suodatus on vähänkin kunnossa. Tätä havaintoa tukee omatkin töiden puolesta tehdyt testit. Itse laittaisin koneeseen sivuvirtasuodattimen vedenerotuksella ja pumppaisin uudet öljyt koneeseen aina paluusuodattimen kautta. Isoimmaksi ongelmaksi kovin seostetuilla hydrauliikkaöljyillä (eli ne jotka käytännössä toimivat parhaiten myös matalissa lämpötiloissa), on tullut viskositeetin alenema. Se johtuu öljy-yhtiöitten ja muiden viisaitten mukaan lisäaineitten leikkaantumisesta. Paremmin tätä vastaan kestää yleensä ne öljyt, joissa käyttölämpötila-aluetta ei ole yritetty laajentaa lisäaineistuksella. Mutta jos on tarve ajella talvella ja käynnistellä kylmästä, niin silloin on omasta mielestä parempi käyttää lisäaineistettua öljyä. Sellaisellakin on päästy hyvin 4000 tunnin käyttöikään. Itse öljy on ollut puhdasta, mutta 46 luokan öljyn viskositeetti oli mennyt lähelle 32:sta.

Hitachin oma long life hydeöljy oli väritöntä kuin vesi ja muistaakseni se muuttui tummemmaksi, jos kone on käynyt liian kuumana. Tällainen muistikuva on jäänyt mieleen jonkun jenkkiasentajan jutuista vuosia takaperin.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 08 Huhti 2020, 11:57

Nuo edellä kerrotut asiat ovat tärkeitä ja ehdottomasti suositeltavia, jos haluaa pitää koneensa käyttövarmana ja muutenkin pitkäikäisenä. Jonkin konevalmistajan kurssilla - en muista minkä - esitelmöisijä sanoi, että suodattimen vaihtaminen jopa suositeltua useammin olisi hyväksi sekä moottoreissa että hydrauliikassa.

Juuri, kun oli puhetta letkujen kestämisestä, niin sattui omalle kohdalle. Piti tänä aamuna naapurissa siirtää konetta, mutta homma tyssäsi etukauhan letkun rikkoutumiseen.
Liitteet
Letku-rikki.jpg
Letku-rikki.jpg (174.74 KiB) Katsottu 490 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 08 Huhti 2020, 13:03

Huoltohommissa tullut nähtyä useasti kun vaikka kone liikkeen vaihto konerivistä otetaan kone joka on seisonut pitkään niin tulee moottori vaurio pian sen jälkeen kun on lähdetty ajamaan. Tämä johtunut ihan vaan vedestä jota tullu kondensoitumalla tankkiin. Moottori imasee vedet suodattimien läpi ruiskutus pumppuun ja sehän on sitten siinä. Joitain saatu liikkumaan kun suodattimet irti ja letkut ja putket tyhjäksi. Jotkut ei lähde käymään kuin pumppu purkamalla. Uskotte varmaan että on kallista.

Sitä olen pariin kertaan ihmetellyt että hydrauliikan tankissa on selkeesti ruostetta sisäpuolella. Sekin juuri näissä ostajaa odotellemassa olleissa koneissa.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 351
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

EdellinenSeuraava

Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron