Hitachi zx135us-5b

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 08 Huhti 2020, 19:10

Liian kuumana ne oli mulla öljyt varmasti käyneet kun haisivatkin ihan palaneelle.... Ja syy siihen oli tukkeutuneet jäähdyttäjät, se selvisi koneen ollessa asta järjestelmän asennuksessa rotatorilla, ne joutui ottamaan peräpuntin lattialle että sai kunnolla paikat puhdistettua... On kyllä todella iso miinus ettei koneessa oli hydrauliöljylle omaa lämpömittaria? Aika helposti koneella ajaa onnellisen tietämättömänä öljyjen liian kuumana käymisestä ja siitä seuraa tulevaisuuteen paljon ongelmia.
Positiivista on polttoainetankista löytyvä hana jolla vedet saa pihalle jos tarve vaatii.... Sen olen huomannut että jo muutamassa viikossa koneen seistessä vettä kertyy tankkiin vaikka se täysi olisikin.
Kevät huolto etenee pikku hiljaa ja ainut suurempi homma oli tähän mennessä telaston alarullan vaihto, pultit oli ruostuneet kiinni aivan älyttömän tiukkaan mutta onneksi kahteen kertaan punahehkuun lämmitys auttoi ja pultit lähti katkeamatta pois, huomenna toiseen telaan vielä uudet kulutuspalat lappuihin kiinni niin vois lähteä metsään koittamaan miten homma sujuu talven jälkeen. :geek:
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja RH 6 » 10 Huhti 2020, 23:11

Tuo tankin ruostuminen sisältä taitaa olla kohtuullisen yleistä myös koneissa joilla ajetaan. Hydrauliöljy ei taida olla aivan parasta ruosteenestoainettakaan. Toki ruosteisillakin säiliöillä on ihmekumma päästy ilman ongelmia ajamaan pumpuilla ja muilla komponenteilla vähintäänkin riittävät eliniät, joten ei se ruoste ilmeisesti helposti irtoa kiertoon.

Omassa harrastekoneessa, joka toki seisoo reilusti enemmän kuin on ajossa, huomasin myös ruostetta tankissa öljynvaihtoa tehdessä. Mietin hetken, että kumpi on parempi vaihtoehto, jättää silleen vai putsata. Päädyin kuitenkin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Ruoste oli todella kovan oloista muutaman millin paksua. Todennäköisesti ei sitä olisi irronnut, mutta ei tietysti tieten tuollaista halua jättää.

Mikähän olisi paras pintakäsittely tuollaiseen öljysäiliöön sisäpuolelle. Maali olisi tietysti yksi, mutta siinä aina epäilyttää se, että jos se vaikka irtoaa ja menee kiertoon tai tukkii imusihdin, jos sellainen on.

Huohotinsuodattimeksi voisi kannattaa vaihtaa kuivainryyneillä oleva, vaikka tankki olisikin paineistettu.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 11 Huhti 2020, 19:06

Nyky aikana ei kone valmistajat oikeen ole motivoituneet tekemään koneitaan silleen perusteellisesti että kestäisivät. Säiliöiden sisä puolet on käyneet läpi jonkin kemiallisen kylvyn mikä kestää oman aikansa.

Kun jo on ruostuminen alkanut niin tekee asian hankalaksi kun kaikki irtoovaa ruoste pitäisi poistaa. Valitsisin ehkä epoksi primerin ja päälle epoxy top coat. Asia vaatisi pitkän selostamisen. Näistä maali tehtaat on tehneet hyviä ohjeita. katso vaikka tästä linkistä korroosion esto maalauksen ohje vihko jonka voi ladata omalle koneelle. https://www.teknos.com/fi-FI/teollisuus/metalliteollisuusmaalit/ samalla sivulla on maalien esite myös.
En sillä että olisin mitenkään Teknosta tässä mainostamassa. Samat maalit löytyy peri aatteessa muiltakin.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 351
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja RH 6 » 11 Huhti 2020, 21:36

Varmaankin fosfatointi tai vastaava on säiliön sisäpuolen käsittelynä. Se antaa jonkinlaisen suojan itsestään ja periaatteessa on joissain tapauksissa ihan hyvä käsittely tehdä kylmävalssatulle levylle ennen maalaustakin. Osa levyistä taitaa olla fosfatoitu jo valmiiksi. Paras tietysti olisi aina hiekka tai teräsraepuhaltaa ennen maalausta.

Varmaan maalauskin toimii, jos vain pohjatyöt saa tehtyä hyvin. Valtaosassa koneista säiliöt eivät vaan ole mitenkään hyvin suunniteltu maalausta varten. Melkein vaatisi, että koko kannen saa auki.

Teknos on hyvä maali. Itsellä enemmän kokemuksia NOR-maalin tuotteista. Nekin ovat pelanneet hyvin. Säiliön voisin kuvitella maalaavani sisältä, jos saisin sen hiekkapuhallettua kauttaaltaan. Silloin voi olla aika varma, ettei maali lähde.

Monella konevalmistajalla olisi varmaan halua suunnitella koneita paremminkin, mutta asiakkailla ei ole aina halua maksaa enempää. Koneensuunnittelu on monesti myös kompromissien tekoa. Teknisesti maailman paras kone ei välttämättä mene kaupaksi.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 16 Touko 2020, 20:10

http://aijaa.com/H931SK
http://aijaa.com/0KsZcN
Vanha Hitachi sattui työmaalle mennessä vastaan.
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 23 Touko 2020, 22:00

Kuten tuli jo aavisteltua niin taitaa dpf suodatin olla kohta jonkun näköistä puhdistusta\huoltoa vailla..... Oireilee niin että ei mene polttotoiminto enää ollenkaan automaattisesti läpi vaan vaatii aina käsin homman käynnistyksen, toimii kyllä näin ainakin toistaiseksi mutta aiheuttaa tuskallisen pitkän tauon työskentelyyn joka päivä. (20-30min).

1: Pönttö kainaloon ja suunta jonnekkin pajaan puhdistukseen?
2: Mies läppärin kanssa paikalle ja päästölaitteiden ohitus?
3: Uusi suodatin?
4: Erinäisiä litkuja tankkiin? Näitähän riittää... Forte jne....
5: Pönttö irti ja rautakanki läpi kennoista?
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi 110m.

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Touko 2020, 00:03

Kannattaa kysellä sekin uusi suodatin. Volvolla ei vaihto-osana enää ole ihan kohtuuttoman hintainen ainakaan.

Jos päädyt ohittamaan niin kannattaa selvittää ohjelmantekijän kokemus ko. koneesta (että saa varmasti kaikki hälyt ja poltot pois) ja tehdä pöntön tilalle putki, nostaa pönttö sievästi hyllyyn niin voi palauttaa vakioksi vaikkapa konetta vaihtaessa kohtuurahalla. Kun tahtoo olla että konemyyjät ei ohitettuja koneita ota vaihdossa tai ainakaan ei hyvitä kummoisesti.
Jappi
Guru
 
Viestit: 235
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Re: Hitachi zx135us-5b

ViestiKirjoittaja nyyssönen » 26 Touko 2020, 20:41

Huoltoon olin yhteydessä ja ne tutki ongelmaa etäyhteyden kautta, dpf suodattimen lämpötila ei nouse tarpeeksi korkeaksi polton aikana ja sen takia homma ei pelaa automaatilla kunnolla.... Vaihtoehtoja vikaan on esim: suuttimet, mekaaninen vika dpf pöntössä, jne..... Vaatii tarkempaa tutkimista ennen kuin osia kannattaa ruveta vaihtelemaan.
Uusi savustuspönttö maksaa 3000e joten ihan ekana sitä ei kannata uusimaan ruveta.
Nyt kun kelit on olleet muutaman päivän tosi lämpimät niin ainakin kerran poltto onnistui ihan normaalisti.
nyyssönen
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 18:03

Re: Hitachi zx135us-5b

ViestiKirjoittaja Jappi » 26 Touko 2020, 22:14

Ja yksinkertaisimmillaan pakokaasun lämpöanturi on laidassa, ei vielä varsinaisesti rikki mutta sen verran heittää ettei muka saa lämpöä tarpeeksi.
Jappi
Guru
 
Viestit: 235
Liittynyt: 22 Marras 2011, 14:02

Edellinen

Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron