Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Keskustelua pyöräkuormaimista ja pienkuormaimista

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

ViestiKirjoittaja jusape » 13 Marras 2020, 03:22

Tiedä tuota, mutta on koukuttavan mielenkiintoinen aihe, monipuolisuudessaan .... Ja ikäluokka huomioiden varsinkin ......
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 739
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 16 Marras 2020, 10:19

Kyllä hyvinkin koukuttava aihe. Mitä nyt lueskellu netistä näistä koneista ja Wagnerin veljesten yritystoiminnasta, tuntuu uskomattomalta, että noin paljon on pystyneet ideoimaan ihan uutta. Siihen nähden tuntuu erityisen oudolta, että Wagnereiden yritysten toiminta tuntuu hiipuneen nopeasti 70-luvulla. En tiedä kuinka paljon siinä merkitsi se John Deeren kanssa tehty onneton sopimus. Se vei ainakin yhden tärkeän yrityksen heiltä. Ehkä enemmänkin, en tiedä yksityiskohtia.

En usko, että vertaus Vanajaan on aivan pielessä. Onhan Scoopmobilella noita malleja, joiden väliset erot tuntuu aika olemattomilta. Se liittynee tuotekehitykseen. Firma oli suhteellisen vaatimaton vielä 50-luvun alkupuolella ja uudet mallit eivät olleet hioutuneet valmiiksi siinä vaiheessa, kun niitä alettiin myydä asiakkaille.

Luulisin, että tavallaan tähän kysymykseen viitataan Scoopmobilen esitteessä 60-luvun lopusta:
"Ensimmäisen mallin jälkeen on kuljettu pitkä matka. Vuosien aikana on tehty paljon uudistuksia. Aina, kun olemme keksineet mahdollisuuden tehdä jonkin asian paremmin, olemme muuttaneet sen. Ne asiat, joita asiakkaamme ovat kertoneet pitävänsä arvossa, olemme antaneet olla ennallaan."
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1716
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

ViestiKirjoittaja jusape » 17 Marras 2020, 02:47

Kun ajatellaan että tekniikan kehittymisen alkuvaiheessa tälläisten kohdalla ovat toimineet, valmistusmäärät kuitenkin aika pieniä, se, miten aika ja ideointi sekä tuotekehitystoteutus on kuitenkin edennyt, on varmasti syönyt kassaan kertyneet tulotaseen taalat hyvinkin tehokkaasti.
Ja mitä esitekuvia nähnyt, niin älyttömän monipuolista ja laajalla alueella, konevalmistus kuitenkin on ollut.
jos pohditaan esim että noit kolmipyöräkuormaajia on tehty jostain -40 lopulta ties minne asti, ja tuon mun keltaisen valmistenumero oli jokin , noin 3900 ?
eli karkeasti noin , plusmiinus ( mitättömän oloinen luku tänäpäivänä ) 130 konetta, keskiarvona, per vuosi !

Ja ne kaikenlaiset muut kamppeet, joita ei saatane muutakuin esitekuvissa ihmetellä ......
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 739
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 19 Marras 2020, 07:10

Scoopmobilen valmistusnumeroista löytyi luettelo, jossa oli kauhakuormaajamallien valmistusnumerot vuodesta 49 vuoteen 68 jaoteltuina vuosittain. Siinä mielessä muistutti aikaisemmin mainittua Vanajaa, että eri malleja oli runsaasti ja osa malleista oli sellaisia, että niitä oli tehty vain muutama kapple vuodessa. Yhteen laskettuna 20 vuoden ajalta valmistusmäärät oli kyllä ihan kohtalaiset. Numerointi oli tehty niin, että jokaiselle mallisarjalle oli annettu oma lähtöluku, josta laskeminen oli aloitettu. Esim suurin malli LD-1200 alkoi vuonna 1965 numerosta 30001 ja päättyi vuonna 1968 numeroon 30016. Kolmipyöräisten kohdalla näytti siltä, että niistä puuttui alkupään numeroita, koska useampi sarja alkoi muusta kuin 001 päättyvästä luvusta. Esim malli H alkoi luettelossa numerosta 514 vuonna 1952.

Luettelossa oli vain kauhakuormaajat. Ei esim puutavarakuormaajiksi tehtyjä koneita, jotka valmistettiin Wagner Tractor -yhtiön nimissä. Kolmipyöräisistä kuormaajista tuli numerot yhteen laskettuna yli 5600 kappaletta. Niistä näytti puuttuvan osa 40-luvulla ja 50-luvun alussa tehdyistä ja jos olettaa numeroinnin alkaneen aina 001 päättyvistä luvuista, tulisi kolmipyöräisiä noin 6000. Runko-ohjattuja oli yli 3800 kappaletta.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1716
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Edellinen

Paluu Pyöräkuormaajat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa