Allis Chalmers TL 20 D

Keskustelua pyöräkuormaimista ja pienkuormaimista

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 17 Heinä 2016, 12:08

Ei ole taka-akseliin tarvinnut koskea, sen tukiraudan tekemistä enempää.... Jonain päivänä on varmaan edessä se tilanne, että se on vaihdettava. Molemmat murrokset kun raksuttelee pahasti ...
Pitäsi olla tiedossa lähiseudulla yks pilkottu TL-20 kone, josta olisi kait hydetunkit, akselistot ja vaihteistopaketti tallessa .... Ainakin pari vuotta sitten oli vielä, kun eräs henkilö asian tarkisti ja antoi omistajan numeron mulle, sekä ihan katuosoitteenkin sanoi. Ihan naapuritontilla olisi kait 1 vaiko jopa 2 konetta ajokuntoisena .....

Ja kahdesta TL-30 koneesta olen kuullut juttuja, toinen koneista olisi ihan samoilla suunnilla eo. koneiden ja osien kanssa ....

E: Niin, löytyy tuolta mun painatekokoelmista alkuperäiset KESKOn TL-30 ja TL-40 myyntiesitteetkin, ja HD6G telakoneen käyttö ja huoltokirja, TL-12/14 käyttö ja huolto-ohjeet, TL-20 käyttö ja huolto, niitä TL-20 koneen varaosaopuksia onkin näköjään 3kpl, kahden vuosileima on 11/63 ja yhden 1/62 ( runkonumerosta 997 -> on nuo kaikki kirjat )
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 17 Heinä 2016, 15:56

Tuli nyt sitten lopulta tehtyä varaosahankintoja ..... Eli kaupat on sovittu puretun TL-20 koneen etu- ja taka-akselistosta renkaineen, yhdestä nostotunkista ja liki uudesta hydepumpusta.....
Vaihteistopakettia ei ollut enää tallessa. Jotain kardaaniosaa saattaa myös löytyä....
Pitää sitten osien hakureissulla käväistä lähistöllä olevat TL-20 ja 30 koneet kattelemassa ( ja kuvaamassa ?? )
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja SML » 18 Heinä 2016, 17:23

Allis-Chalmerisin moottoreista vielä, että vuodesta 59 alkaen on 6-sylinterinen, tilavuus 8,5 litraa, 516 cid. Myöhemmin tyyppinumero D10000. Tässä ei ole turboa, mutta samasta moottorista on tyyppi D11000, ja siinä on turbo. Tämä on TL-30 kuormaajassa. Moottoria valmistettiin 70-luvulle asti ja se oli myös linkkumalleissa. Englantilaisessa TL-20 oli AEC:n 590, 9,6 litraa ja ilman turboa.

Janne
Liitteet
Taulukko-KV-1963.jpg
Kokoelma Janne Riikanen
Taulukko-KV-1963.jpg (25.96 KiB) Katsottu 3355 kertaa
AC-BTL-20-esite-engl.jpg
Kokoelma Janne Riikanen
AC-BTL-20-esite-engl.jpg (59.67 KiB) Katsottu 3355 kertaa
Avatar
SML
Guru
 
Viestit: 359
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 26 Heinä 2016, 22:40

Osahakureissun jälkeisiä kuvia 4kpl tuosta oikealle selaten:

Kuva

Eli kyydissä oli taka-akselisto renkaineen, toisen ilman pitävyys on ??? sekä kardaani taakse, pari hydepumppua joista toisen pitäisi olla hyvin vähän käytetty sekä yksi nostotunkki .....

Samassa paikassa oli vahvasti ja pahasti projektiasteella oleva ROIMA-laahakauhakaivinkone ( sanoi, että nuorena on samaisella koneella ajanut paljonkin, ukolla on nyt ikää ehkä jotain 76 tai enemmän, kun sanoi olleensa jo 13v eläkkeellä ) , valm nro 156, vm -59, sekä pari muuta osin ( melko paljon ) purettua ROIMA-konetta.
Muutaman kilsan päässä sitten piti käväistä silmäilemässä vierekkäin vuosia seisseet Allis TL-20 ja 30 koneet ( 30pin konepellissä oli kylläkin Fiat-Allis teksti nähtävissä, kuvia en ottanut ilman lupia, ja kun ei ketään ilmestynyt sen 10min seisahduksen aikana, jolta olisi voinut kysyä lupaa ..... )
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 26 Heinä 2016, 23:07

Hassusta kohtaa menty polttamaan akseli irti. Onneksi kriittisimmät osat on akselin sisällä,

Roiman valmistenumero aiheutti meikäläisessä pähkäilyn, kuinka monta niitä on ehditty valmistaa. 156 kpl tuntuu paljolta, kun muut isommat valmistajat eivät Suomessa päässeet yhdellä konemallillaan aina edes yli sadan kappaleen. Nurmijärvellä on yksi Roiman edeltäjäkone eli Roy. Siinä on valmistenumero 111 ja se on valmistunut sinä vuonna kun Raahe Oy aloitti kaivinkoneiden tekemisen. Kone ei millään voi olla yli sadas, mutta 11:s se voi hyvin olla. Silloin laskeminen on aloitettu sadasta. Jatkuiko Roiman numerointi Royn pohjalta vai aloitettiinko taas sadasta... vai nollasta?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 26 Heinä 2016, 23:13

Nuo keinun palkit on hitsattu joskus tohon akseliin kiinni, siksi tuolta pätkitty aikoinaan kun ei pilkkoessa konetta tapeista lähtenytkään irti ....
Pitää huomen soittaa vielä ja kysyä, onko vuosimallista mitään hajua ....

Joo Raahen OY nimi oli siinä valukyltissä, jonka näytti .....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 28 Heinä 2016, 22:20

Tokihan tämän videon olette nähneet ......

https://www.youtube.com/watch?v=M2dQdRKJXf0

Tai tän Paukepäivät 2014 - videon

https://www.youtube.com/watch?v=_9PbwxbRnRs
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja Heavy » 22 Loka 2016, 13:22

Sellaiseen käsitykseen olen päässyt, että TL40 Allis on tallessa edelleen Suomessa. Hieno juttu!
Avatar
Heavy
Guru
 
Viestit: 508
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 02:01

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja temmes » 24 Loka 2016, 21:39

jusape kirjoitti:
Samassa paikassa oli vahvasti ja pahasti projektiasteella oleva ROIMA-laahakauhakaivinkone )
Ei tämä nyt sattumalta ole se jossain Nousiaisten Valpperissa tielle näkyvä kone?
temmes
Guru
 
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Touko 2010, 20:38

Re: Allis Chalmers TL 20 D

ViestiKirjoittaja jusape » 24 Loka 2016, 21:46

temmes kirjoitti:
jusape kirjoitti:
Samassa paikassa oli vahvasti ja pahasti projektiasteella oleva ROIMA-laahakauhakaivinkone )
Ei tämä nyt sattumalta ole se jossain Nousiaisten Valpperissa tielle näkyvä kone?



Ei, Eurajoen nurkilla tämä oli ......
Pittääki joskus Nousiaisiin tai jonnekki sinne suunnalle mennessä ajella Valpperin kautta pirruuttaan, maisemia kattellen .......
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 (dynottu 1.12.-15 181hv/565Nm @ pto ,nyk n.400-500hv ? ) , DM4 -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, ym muuta härpäkettä vähäsen ...
jusape
Guru
 
Viestit: 400
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

EdellinenSeuraava

Paluu Pyöräkuormaajat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron