Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Keskustelua pyöräkuormaimista ja pienkuormaimista
jusape
Guru
Viestit: 785
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1790
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Kovasti on ennakkoluulotonta ideointia harrastettu näitä koneita suunniteltaessa. Tulee vanhoissa Aku Ankka -tarinoissa esiintyvät Pelle Pelottoman koneet mieleen, kun katselee Mixermobilen/wagnerin esitteitä.

Minun suosikkini on ehdottomasti Foldaway Lift, joka oli tässä ebayssa myydyssä esitteessä
Seuraavana hankintalistalla. Mistähän moisen löytäisi?
Liitteet
scoopmopbile-foldaway-lift – kopio.jpg
scoopmopbile-foldaway-lift – kopio.jpg (80.63 KiB) Katsottu 1768 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 785
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Näin on näköjään ollut. Hyvinkin monenlaista "pellepeloton" keksintöä markkinoilla .....
Myös toisaalta kolmipyöräisten historia lie aika poikkeuksellinen, erityisen pitkänä historiana, likimain samanlaisena ilman kovin radikaaleita muutoksia tuotteessa.
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
SML
Guru
Viestit: 634
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja SML »

Nyt löytyi kuvakopio, jossa asintuntijoiden mukaan on Wabco (Scoopmobile). Kuvan mukana ei tullut mitään tarkempaa tietoa, mikä on harmi. Kuvauspaikaksi on helppo päätellä Helsinki, koska rakennuksen katolla lukee KTK ja ollaan satamassa.
Liitteet
Wabco-Scoopmobile.jpg
Wabco-Scoopmobile.jpg (177.6 KiB) Katsottu 1590 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 785
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Eräässä Hans Palsbo OYn mainoksessa -60 luvulta, , kerrotaan että ensimmäinen Scoopmobile on toimitettu Suomen maahan jo -49
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1790
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Jo pitkää on vaivannut, kun en oikeastaan ole tiennyt Scoopmobilesta konemerkkinä paljon mitään. Se kuitenkin on koneena ihmeen hyvin suunniteltu. Tarkoitan esimerkiksi sitä, että se on onnistuttu tekemään kokonaan ilman erillisiä runkorakenteita. Koneen ulkopellit muodostavat kotelon, johon kaikki komponentit kiinnittyvät. Se on älyttömän taloudellisesti tehty. Vastaavia kotelolaatikkorunkoja on kuormauskoneisiin tehty maailmalla myöhemmin paljon, mutta vasta monien vuosien päästä.

Eilen iltasella sitten sain ajatuksen alkaa katselemaan netistä, mitä kaikkea Scoopmobilesta voisi saada selville. Puoleen yöhön mennessä olikin löytynyt yhtä ja toista tietoa. Jos nyt yritän kiteyttää tarinan juonen, niin se on seuraava:
Wagnerin seitsemän veljestä (joo, ihan oikeasti) Oregonin kaupungissa USA:n länsirannikon pohjoiskulmassa olivat poikkeuksellisen osaavia ja yritteliäitä. Viidellä veljeksellä oli oma yritys, yhdellä traktoritehdas, yhdellä teitä ja siltoja urakoiva betoniyritys, yhdellä betonikoneita ja kuormaajia tekevä yritys ja vielä pari muuta. Yksi veljeksistä keksi nämä koneet ja yksi teki markkinointia.

Nämä veljekset ovat ilmeisesti saaneet todella paljon aikaan: valmistivat kaiketi maailman ensimmäiset (varsinaiset) pyöräkuormaajat, valmistivat 50-luvun lopussa silloin maailman suurinta pyöräkuormaajamallia, keksivät runko-ohjauksen, keksivät runko-ohjatut maataloustraktorit, tekivät ensimmäiset pyörillä kulkevat kontinpinoajat. Ne valmistivat myös jo varhain 60-luvulla suuria runko-ohjattuja kaivoskuormaajia maanalaisiin kaivoksiin.

60-luvulla he myivät ulos ensin Wagner Tractor -yhtiön sitten Scoopmobilen. Tämän Wagner Tractorsin tekemiä ovat kai olleet John Deeren isot runko-ohjatut mallit jossain vaiheessa.
Liitteet
Ensimmäiset Scoopmobilet olivat tämän mallisia. Takana olevaa pyörää käännettiin tankoa kääntelemällä samaan tapaan kuin veneen peräsintä.
Ensimmäiset Scoopmobilet olivat tämän mallisia. Takana olevaa pyörää käännettiin tankoa kääntelemällä samaan tapaan kuin veneen peräsintä.
scoopmobile.jpg (141.23 KiB) Katsottu 828 kertaa
Seuraava vaihe kehityksessä oli malli, jossa ohjaus tapahtui ohjauspyörällä ja oli hydraulisesti tehostettu. Kauhan nosto tapahtui vaijereilla.
Seuraava vaihe kehityksessä oli malli, jossa ohjaus tapahtui ohjauspyörällä ja oli hydraulisesti tehostettu. Kauhan nosto tapahtui vaijereilla.
Scoopmobile-New-improved.jpg (91.07 KiB) Katsottu 828 kertaa
Runko-ohjatut nelipyöräiset mallit tulivat mukaan vuonna 1953.
Runko-ohjatut nelipyöräiset mallit tulivat mukaan vuonna 1953.
Scoopmobile-LD-Series.jpg (104.4 KiB) Katsottu 828 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 785
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

No, hieman oli uutta mullekkin tuossa ....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1790
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Jäi laittamatta edelliseen viestiini linkki fb-ryhmään, joka julkaisee kaikkea, mikä liittyy Wagneriin, FWD Wagneriin, Scoopmobileen ja Mixermobileen. Linkki siis tässä: https://www.facebook.com/groups/903188673122468/

Tämän ryhmän viestejä selatessa selvisi sekin, että ne amerikkalaisilla puunjalostustehtailla otetuissa valokuvissa 60 - ja 70-luvuilla näkyvät rankan isot kolmipyöräiset puutavarakuormaajat olivat näitä Wagnerien tekemiä ja sukua Scoopmobilelle. Oheisessa mainoksessa oleva isoin malli nostaa 32 tonnia. Tämä mainos kai jostain 60-luvun puolivälistä.
Liitteet
Wagner-Lumber-Jack.jpg
Wagner-Lumber-Jack.jpg (116.42 KiB) Katsottu 761 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 785
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ai ne on tollasiiki tehnyt...
No, mitä tuota Wagneria ite penkonut, niin melko erikoisuuksia tehneet, ja edelläkävijöitä ovat kyllä olleet , innovaatioineen rakenteissa ja ratkaisuissa, jotka on ihan käytännön toimivia ratkaisuja myös olleet....
Ei ihan pienen kokoluokan kolmipyöräisä tuollainen tukkipuutavaran käsittelykampe, 32tn käsittelykapasiteetilla ....
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jpl
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Touko 2009, 22:13

Re: Scoopmobilen menneisyyttä ja historiaa

Viesti Kirjoittaja jpl »

Onkohan tämä hieman kuin Vanaja oli eli ei kahta samanlaista konetta ole olemassa?
Vastaa Viestiin