Sivu 1/2

Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 01 Tammi 2015, 13:51
Kirjoittaja Kantohara
Näistä koneista taitaa muutama otos ollakin täällä foorumilla, mutta ajattelin avata oman ketjun, kun kuviakin kerta on.

Aluksi pari skannattua kuvaa vuodelta 2007, jossa Tana poseeraa Äimäraution raviradalla Oulussa, radan pinta uusittiin tuona kesänä perusteellisesti.

Seuraava kuvapari on niinikään Oulusta, Kansankadulta -päivämääräkin on nähtävillä ;)

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 01 Tammi 2015, 14:06
Kirjoittaja Kantohara
Vaajakosken Tanan ohella myös toinen suomalaisvalmistaja, vanha kunnon Lokomo, väänsi oman tutkielmansa kumipyöräjyrästä, ja kuten näkyy, on muotoilu tyystin toisenlaista :D

Taas pari skannausta heti kärkeen, kyseinen yksilö on myyty eteenpäin, kenties romuksi, en tiedä, mutta varaosia siitä oli jo valmiiksi irrotettu.

Vastaan tulleet Lokomo AP 220-jyrät lienevät 1970-luvulta, ja moottorina niissä on ainakin käytetty Scania-Vabiksen kuutosdieseleitä.

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 01 Tammi 2015, 14:17
Kirjoittaja Kantohara
Lisää kulmikasta Lokomoa, tässä yksilössä oli takaosan yläluukut poistettu, ja taka-akseli hienosti näkyvillä :P

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 01 Tammi 2015, 14:28
Kirjoittaja Kantohara
Viimeisenä kuva, josta olen erityisen tyytyväinen, kummatkin suomalaisjyrät, Lokomo ja Tana samassa kuvassa :D

Sama toimintaperiaate, mutta niin ovat erinäköisiä koneita :)

Varmasti ulkomaillakin on vastaavia kamppeita tehty, Saksassa ainakin Bomag, mutta onko niitä yhtään tuotu Suomeen?

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 04 Tammi 2015, 23:49
Kirjoittaja Heavy
Hienoja kuvia! Juuri tällaista materiaalia tänne forumille kaivataan 8-) Nuo Lokomon kyseiset jyrät ovat mukavia muotoilultaan. Paljonkohan nuo painavat? Entä Lokomo ja Tana, kumpi painaa enemmän? Tuosta Lokomosta tulee muuten mieleen lentokentillä ja juna-asemilla nähdyt ns. terminaalitraktorit, tosin ne on pienemmässä kokoluokassa.

Itsekin kuvasin 2011 saman laitteen.

Kuva

Kuva

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 05 Tammi 2015, 11:44
Kirjoittaja Kantohara
Mukavaa jos kuvat kelpasi :D En harmikseni tiedä tekniikasta sen ihmeempiä, ja minä kun vielä haluaisin tietää kuvauskohteistani kaiken mahdollisen :roll:

Joku kerran sanoi, että tuollainen Tana puskulevyn kanssa painaisi noin 25 tonnia :? mutta sekin taisi olla lähinnä arvio.

Veikkaan että Tana on hieman Lokomoa painavampi :P

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 08 Tammi 2015, 00:29
Kirjoittaja Heavy
Forumilainen pettibonekone voisi varmaan valaista meitä teknisillä tiedoilla kyseisistä koneista?

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 09 Tammi 2015, 22:59
Kirjoittaja Pettibonekone
Moro no johan on löytynyt hienoja kumipyöräjyriä Lokomo 70 luvulta oli melko yleinen mutta Valtra pohjainen Tana jo harvinaisempi. Tanaa tehtiin kahteen Valmet teollisuus traktoriin 920 ja 1120 joten tyypit menivät näin 30/90 ja 30/115 ensimmäinen luku tarkoittaa suurinta sallittua kokonaispainoa eli 30 tonnia ja toinen traktorin kokoa/tehoa. Koneen tyhjäpaino on 15 tonnia. Kone on runko ohjattava erillaisiin tiivistystehtäviin tarkoitettu laite. Puskulevy oli lisävaruste ja lisävarusteena sai renkaiden paineensäätölaitteet ajon aikana. Kuvan kone on isompi 30/115 malli. Koneessa on 7 pyörää varsin suuria 14x24". Lokomo AP 220 on myös runko ohjattava melko saman painoinen kone max painolasteilla 25 tonnia tyhjäpaino 11 tonnia hieman kevyempi kuin Tana. 9 kpl 10x20" renkaita ja paineensäätölaitteet. Moottori 120hv scania ja momentinmunnin ja power shift vaihteisto 2+2. Konetta on tehty jo 60luvun loppu puoliskolta asti.

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 11 Tammi 2015, 14:56
Kirjoittaja Kantohara
^ Kiitokset infosta, sain ihan uutta tietoa 8-)

Unohtui tuossa aiemmin mainita, että Heavyn kuvaama Tana on eri kampe, mikä minun ikuistama, äkkiä katsottuna molemmat ovat aivan samanlaisia, mutta pakoputki on erilainen ;)

Sitä olen aina miettinyt, miten tuollaiseen koneeseen vaihdetaan rengas? Huomataan, että etupäässä on joku sisempi rengas on tyhjänä... :?

Re: Kumipyöräjyrät

ViestiLähetetty: 12 Helmi 2015, 13:39
Kirjoittaja hammart
Perskules. Kovasti kiinnostaisi missä näitä voisi kuvata lisää, etenkin noita Lokomon tekeleitä.
Tässä omat kuvaamani Valtrat Virroilta. Näitä oli 2kpl samalla tontilla. Kuvattu 2011.

Kuva

Kuva