Kiviautoja

Keskustelua muista maanrakennuskoneista

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 22 Touko 2010, 21:21

Jumaleisson!!! juuri tällaisia kuvia tarvitaan! Ei taida noita AC:n 2-akselisia kiviautoja montaa Suomeen rantautunu? Viisaammat kertokaa... ;) .
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 22 Touko 2010, 21:28

Noniin... Vaikka se Ameriikan rauta tunnetusti on painavaa, niin ei toi akseli ihan umpirautaa ole... :) . Helpotetaan asiaa sen verran, että paino on välillä 10000 - 15000kg. Ja koska skaala on pienempi, niin nyt täytyy osua 500kg:n sisään... :?: . Niin ja "palkintonahan" on kuvasarja uuden CAT 777F:n kokoamisesta 8-) .
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja hit 092 » 23 Touko 2010, 12:02

Korjaan hieman alaspäin ja ehdotan 12200 kiloa... :?:
hit 092
Guru
 
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja JAMES 73 » 23 Touko 2010, 15:34

Olisko 13500 kiloo likellä? Kuinka kauan tätä jännitystä vielä saa sietää :D
JAMES 73
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 16 Elo 2009, 08:45

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Hyppy-Heikki » 24 Touko 2010, 23:07

Moro! Täytyyhän minunki laittaa jotain viisasta tohon kuva arvoitukseen! :P No, noihan on aivan selvästi seittämäntonnin sakkelit!! :roll: Joten akselipainaa 14tonnia. :lol: Tieto on valttia!!! :mrgreen:
Avatar
Hyppy-Heikki
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 13 Joulu 2009, 23:40

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja koppelo » 25 Touko 2010, 20:39

Vankan näköinen laitos, mutta on kait siellä tyhjääkin sisällä. Rautaa tuossa on varmaan alun toista mottia elikkäs se painaa jotain nafti 13 tonnia, sanotaan 12850 kg ! ... ja jos jotain muuta ilmoitetaan, VÄÄRIN PUNNITTU :D
koppelo
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 16:37

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja PETTIBONE » 25 Touko 2010, 20:50

Kun vaihteisto joka on kiinni tuossa 777n takaakselissa painaa noin 2 tonnia niin arvioisin taka paketin painoksi noin 9,5 tonnia. 777 on ainakin siilinjärven kaivoksella hartikaisella ja niitä on ollut siellä B versiosta alkaen.
PETTIBONE
 

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 10 Kesä 2010, 18:15

Noniin tytöt (jos heitä täällä on... :?: ) ja pojat, tieto on valttia ja ylipaino ylivoimaa... vai mitense ny oli... :lol: . Ei aivan osunu kohdalleen noi arvaukset, vaikka hyviä olivatkin. Totuus on että tässäkin tapauksessa kamera vääristää totuutta. Akseli-vaihteisto -paketin paino on asennusohjeen mukaan vain 11600kg, me ei tota punnittu mutta pitää jotakuinkin paikkansa, sillä tulevissa kuvissa näkyvällä trukilla oli siinä ja siinä että nousi (nimellis kuormitus 10000kg, ilmeisesti varoja kiristetty...), tosin siitä loppui nostokorkeus... :D . Laitan aiheesta kuva "kollaasin" kun selviän..., sillä kesälomani alkoi juuri 8-) .

No pakkohan teille on yksi "teaseri" laittaa... :D
Liitteet
777F 004 (Medium).jpg
Tällaisena kone saapuu... (isojen poikien palapeli...)
777F 004 (Medium).jpg (83.52 KiB) Katsottu 2408 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja hit 092 » 11 Kesä 2010, 23:01

tässäkin tapauksessa kamera vääristää totuutta


Näin on. Tässä viimeisessä kuvassa tuo kone näyttää ainakin minun silmiini suhteettoman lyhyeltä :shock: .
Kattelin tuota kuvaa aikani ja utelenkin että millainen etuakselin jousitus on (jos sellaista näissä lienee ollenkaan)? Takajousien virkaa luullakseni hoitavat nuo lyhyen hydraulisylinterin näköiset kapistukset?
hit 092
Guru
 
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 12 Kesä 2010, 21:38

Kyllä noissa etujousituskin on ja vieläpä hyvä sellainen. Jo yhtälö: auto 70t + kuorma 100t+ ja vauhtia 50-60 km/h työmaatiellä, asettaa jousitukselle melkoiset vaatimukset. Käytännössä ajo noilla moderneilla kiviautoilla on kuin lentävää mattoa käskisi :lol: . Etujousituksen periaate (yksinkertaistettuna) on sama kuin takajousissa eli sylinteri/mäntä -yhdistelmä ja väliaineena paineistettu typpi. Tulevissa kuvissa auto on ns. luillaan, eli jousitus pohjassa, kuljetuksen helpottamiseksi. Kun auto laitetaan työmaalla ajokuntoon ja ajotaso säädetään, niin auto kohoaa noin 20 cm, mikä käytännössä takaa melkoiset joustot (edessä 319mm ja takana 165mm). Auton näennäinen "lyhyys" on osittain harhaa, osittain totta... auton painopiste on yritetty saada akselivälille (ja mahdollisimman alas), jotta vakaus olisi paras mahdollinen ja akseliväli riittävän lyhyt (jotta kääntösäde olisi edes hieman pienempi kuin valtamerialuksella :lol: ). Lavan muodosta johtuen "peräylitystä" on muutama metri... (katsokaa esim. viestiketjun ensimmäisestä kuvasta).
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

EdellinenSeuraava

Paluu Muut koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa