Kiviautoja

Keskustelua muista maanrakennuskoneista

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 03 Heinä 2010, 20:05

Kiitos ja anteeksi... on hieman kestänyt tämä "palkinnon" jako. Kun on ollut taas tätä kaikkee... :roll: . Mutta lopussa kiitos seisoo. Elikäs kone on siis Caterpillar 777F maansiirtoauto, jossa moottorina Caterpillar C32. Cat C32 on V12 litratilavuudeltaan 32,1 litraa ja tässä sovelluksessa siitä otetaan tupla turbojen säestyksellä noin 1000hv (mittaustavasta riippuen 938-1016hv), Vääntöäkin löytyy: 4716Nm. Moottori on tässä melko matalassa vireessä, sillä esim merimoottorina samasta myllystä revitään jotain ihan muuta... 8-) . Auto saapuu maahantuojalle moduuleina, eli etutolpat, taka-akseli, tankit, ohjaamo, lava jne. ovat irrallaan. Auto kasataan, koeajetaan, säädetään ja varustellaan maahantuojan toimesta (...tietenkin) ja toimitetaan asiakkaalle "avaimet käteen". Tulevissa kuvissa autosta puuttuu lava (joka myös saapuu osissa (3)), ihan vaan kuljetus teknisistä syistä. Tuo auto on talvikelillä melko villi ajettava ilman lavaa, ei meinaa mennä mihinkään ja sutii melko miehekkäästi :o :shock: :D :lol: :mrgreen:.

Mutta pitemmittä puheitta kuviin.
Liitteet
777F 001 (Medium).jpg
"isojen poikien (ja miksei tyttöjenkin) palapeli"
777F 001 (Medium).jpg (69.16 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 010 (Medium).jpg
Taka-akselin sovittelua.
777F 010 (Medium).jpg (84.16 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 017 (Medium).jpg
Akselit paikoillaan.
777F 017 (Medium).jpg (73.51 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 028 (Medium).jpg
"kissa tassuillaan"
777F 028 (Medium).jpg (72.6 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 029 (Medium).jpg
Rinnallaan n. 50t CAT 345C.
777F 029 (Medium).jpg (81.51 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777 021 (Medium).jpg
Lähtöä odotellessa.
777 021 (Medium).jpg (60.83 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 042 (Medium).jpg
Toi ei tonne oikein mene ilman näyttäjää...
777F 042 (Medium).jpg (85.58 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 046 (Medium).jpg
Paikoillaan.
777F 046 (Medium).jpg (93.01 KiB) Katsottu 2609 kertaa
002 (Medium).jpg
Valmis paketti toimitettavaksi lavan asennukseen (hitsattiin kasaan muualla).
002 (Medium).jpg (86.26 KiB) Katsottu 2609 kertaa
777F 032 (Medium).jpg
Joku kaljupää nojailemassa koneeseen...
777F 032 (Medium).jpg (66.01 KiB) Katsottu 2609 kertaa
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja hit 092 » 04 Heinä 2010, 13:57

Tutun näköinen lavetti (liikkuu usein joensuun ympärillä isoja koneita kyydissään...) Bongasin mahdollisesti kuvissa esiintyvän kiviauton kutostiellä, kontiolahden uurossa jokunen aika sitten... Vaikuttavan kokoinen kuljetushan se tienpäällä on :shock: :D ...
hit 092
Guru
 
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Mehtämölli » 10 Heinä 2010, 15:34

taitaa olla viimeisten pirkkalaisten korjaamo kun 3 juttelee ja 2 on tekevinään
Mehtämölli
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 20:22

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Northern 1010C » 11 Heinä 2010, 10:32

Mehtämölli kirjoitti:taitaa olla viimeisten pirkkalaisten korjaamo kun 3 juttelee ja 2 on tekevinään


Joo näinhän se on... Noi kuvat on pääasiallisesti otettu kahvi- tai ruokatauolla (muulloin tehdään töitä!), jolloin hallissa on hieman hiljaisempaa (en tiedä mitenkä teillä ja onko edes "hallia" missä tehdä ko. kaltaiset hommat :?: ). Kyllähän ton auton yksinkin kasaa, se vaan ottaa hiukan enemmän aikaa...
-----------------------------------
5xJD 1010C, IH btd6, 2xZetor
Avatar
Northern 1010C
Guru
 
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 22:38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja hit 092 » 11 Heinä 2010, 11:44

Northern kun tuntuu tietävän noista kiviautoista, niin saisiko teiltä tilattua kiviauton kuvan mukaisilla lisävarusteilla :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ?

(OT mutta oli ihan pakko... :oops: )
tuning auto.jpg
tuning auto.jpg (61.08 KiB) Katsottu 2550 kertaa


BTW Caterpillar on palannut sähkövetoisiin kiviautoihin. Euroopassa näitä tuskin vielä montaa on.
795f.jpg
795f.jpg (88.12 KiB) Katsottu 2550 kertaa


Ainakin Catilla sähkö on nykyään pop... :shock: :D
hit 092
Guru
 
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 11 Heinä 2010, 21:10

Laitan tähän yhden kuvan todisteeksi tuohon "Northern 1010":n toteamukseen, että onnistuu ne korjaamon työt yksinkin tehden ja vielä taivasalla. Tämä kuva on Witraktorin 50-vuotisjuhlajulkaisusta ja edustaa suomalaisugrilaista metsäremonttiperinettä parhaimmillaan. Koko alakerta näyttäisi olevan Catista purettuna, että ehkä siinä koneen kuljettajakin on joutunut hiukan remonttia avustamaan. Ovat sen verran painavia nuo osat. 8-)
Liitteet
Wit 01.jpg
Caterpillar palasina kankaalla ja piirihuoltomies Vainio työssään 60-luvulla.
Wit 01.jpg (111.16 KiB) Katsottu 2542 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1653
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 12 Heinä 2010, 18:23

Palatakseni tuohon sähköasiaan.... Olisin valmis laittamaan 2 centtiäni likoon sen puolesta, että sähkövoimansiirto louheautoissa yleistyy tulevaisuudessa sitä mukaa, kun öljyn hinta nousee ja autojen koko kasvaa. Voimansiirtovaihtoehtoja hyvin raskaissa ajoneuvoissahan on käytännössä vain kaksi: hydraulinen tai sähköinen. Puhdas mekaaninen voimansiirto on käytänössä kai aika mahdoton ajatuksenakin. Sähköinen voimansiirto voitti periaatteessa kisan jo 50-luvulla, kun veturiteollisuudessa sähköinen vaihtoehto huomattiin paremmaksi siinä vaiheessa, kun moottoriteho saavuttaa 2000 hv:n rajan. Siihen asti dieselvetureita oli varustettu molemmilla voimansiirtomenetelmillä. Tosin homma oli jakaantunut siten, että eurooppalaiset veturitehtaat suosivat hydraulista voimansiirtoa ja amerikkalaiset sähköistä. Moottoritehojen noustessa alkoivat hydraulisen voimansiirron ongelmat häiritä koneiden luotettavuutta. Suurin ongelmien aiheuttaja oli lämpö, jota kertyi voimansiirron väliaineena toimivaan öljyyn. Ongelma konkretisoitui ensimmäiseksi amerikkalaisilla radoilla, koska junapainot siellä olivat silloin maailman suurimmat. Tästä syystä suuret diesellinjaveturit ovat olleet jo 50 vuotta eräänlaisia sähkövoimaloita, joissa vaihtovirtageneraattori tuottaa tehoa tasavirta-ajomoottoreille (ACDC). Viimeisen vuosikymmenen aikana homma on mullistunut, kun vaihtovirtatekniikka on kehittynyt eteenpäin ja tästä syystä koneiden taloudellisuus on kasvanut. Samalla sähkövoimansiirtoa on ollut mahdollisuus soveltaa myös moniin vetureita pienempiin laitteisiin kuten louheautoihin.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1653
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Mehtämölli » 14 Heinä 2010, 19:30

nämä joensuu siilinjärvi välillä nähdyt kivi paketti autot kasattiin joensuussa E.H:n pajalla josta ne vietiin Siilinjärvelle hiekkalaatikolle. autot kasataan yleensä joensuussa, jossa omat hitsarit kasaavat lavat ja vahvistavat niitä säälittävästi 8 tonnilla hardoxia.
IMG_0845 [800x600].jpg
IMG_0845 [800x600].jpg (87.13 KiB) Katsottu 2514 kertaa
IMG_0847 [800x600].jpg
IMG_0847 [800x600].jpg (88.15 KiB) Katsottu 2514 kertaa
IMG_0854 [800x600].jpg
IMG_0854 [800x600].jpg (127.18 KiB) Katsottu 2514 kertaa
Mehtämölli
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 20:22

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja Mehtämölli » 14 Heinä 2010, 21:08

ai ruoka tauko missäs musta maggara
IMG_0851 [800x600].jpg
käiverö rälläköi
IMG_0851 [800x600].jpg (72.42 KiB) Katsottu 2511 kertaa
163 [800x600].jpg
mesimäyrä tankilla
163 [800x600].jpg (123.97 KiB) Katsottu 2490 kertaa
Mehtämölli
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Kesä 2010, 20:22

Re: Kiviautoja

ViestiKirjoittaja JAMES 73 » 17 Heinä 2010, 11:15

Jopas näytti tankkiauto pieneltä.Siitä oikein huomasi kokoeron.Hieno kuva.
JAMES 73
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 16 Elo 2009, 08:45

EdellinenSeuraava

Paluu Muut koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa