Sivu 1/3

D6B sai kaverin - D8H hankittu

ViestiLähetetty: 15 Elo 2011, 15:27
Kirjoittaja ArcticCarbon
Toiminnallisen päivän päätteeksi kaverin pihaan ilmestyi D8A ja minun pihaan D8H. D8H:ssa on seuraava vaihe moottoreiden korjaus.

http://www.youtube.com/watch?v=OtVbYBU_ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=jXHk5T7LC-A

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 15 Elo 2011, 18:10
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Sanoisin, että hieno homma. Uteliaskin olen sen suhteen, että mistä nämä oikein löytyivät. Olivatko ne saman omistajan koneita?

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 15 Elo 2011, 23:38
Kirjoittaja temmes
Hienoja hankintoja ja erikoisen näyttävää lastausta! Tulee mieleen norsut jotka tuuppii toisiaan.

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 19 Elo 2011, 12:49
Kirjoittaja ArcticCarbon
Nuo kasit ovat N. Lemolan vanhoja koneita Limingasta, kuulema tuo oli viimeinen. Nyt kun löytyisi varaosakone tuolla D8H:lle. Tuntuvat vain olevan tiukassa siihen tarkoitukseen.

Olen nyt pari urakoitsijaa löytänyt, jotka kyllä möisivät romuksi osia, mutta jos meinaa käyttää niitä koneessa, niin sitten hinta on eri. Eräskin Nurmijärveläinen kahden D8H:n omistaja myisi täydellisen moottorin romuksi 600€:lla, mutta entisöintiin hinta on 5000€, vaikka konetta ole käynnistetty 20 vuoteen, eikä edes tiennyt onko se jumissa. Ei lähtenyt vaikka tarjosin tonnia enemän kuin romumies, perustelu oli, että minä saisin moottorin liian halvalla. Kuka vielä väittää, ettei maailmassa ole kateellisia ihmisiä!

D8H:ssa on kiertokangen laakeri sökönä. Vanhan moottorin saa luultavasti kunnostettua. Työtä siinä on paljon ja pitää tehdä moottoripukki. Osia saa onneksi suoraan ulkomailta halvalla.

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 19 Elo 2011, 13:14
Kirjoittaja Hullu-Jussi
Legendaarisen omistajan legendaarisia koneita voisi kai sanoa. Siitä entisestä omistajasta on paljon hienoja tarinoita. Niitä on jopa laitettu SML:n aikoinaan tekemään Monttu auki -kirjaan.

Tuo hinnoitteluasenne, mikä tuolla nurmijärveläiselläkin oli ollut, on kyllä jotain käsittämätöntä. Mutta, jos ei tarvitse saada parasta hintaa, niin tietysti voi aivan hyvin olla myymättä eniten tarjoavalle ja sen sijaan myydä vaikka romuttajalle. Hieman nimittäin epäilen, että mahtaako sinun lisäksesi kovin moni muu tuota moottoria haluta ostaa. Paitsi tietysti romumetallina. Niin tai jos aikoo myydä sitten koneen kokonaisena, jos se on niin "hyvä". Kukin toimii tyylillään.

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 23 Touko 2012, 13:00
Kirjoittaja Heavy
Onko D8H:n moottori päässyt työn alle?

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 02 Kesä 2012, 20:02
Kirjoittaja ArcticCarbon
Tarinahan sattui eteni siten, että myöhemmin syksyllä Imatralta löytyi toinen vastaava tapaus kuin Nurmijärveltä ( ei siis omistaja vaan kone). Häneltä puuttui romutusvimma ja kateuden tilla on hyvää tahtoa. Painittiin yksi pitkä päivä porukalla ja moottori oli illan suussa lavalla.

Kone oli pitkän seisonnan aikana joutunut nuorten vandaalien turmelemaksi, hattu pakoputken päästä ja öljykorkit oli viety. Joten koneen tiedettiin olevan jumissa. Purin koneen syksyn aikana ja pesaisin osat. Putket olivat ruostuneet pilalle, mutta laakereiltaan kone oli kuin uusi. Jumittumista lukuunottamatta peruskunto osoittautui todella hyväksi ja syynä siihen oli viimeisinä käyttövuosina tehty täydellinen remontti. Tilasin moottoriin uudet putket, männänrenkaat venttiilit, venttiilin ohjurit, venttiilin jouset, kk-laakerit ja ison läjän tiivisteitä. Näitä sitten saapuikin suoraan pillarien kotimaasta trukkilavallinen kuluvalla viikolla.

Projekti on siis siinä vaiheessa, että huomenna käännän räikästä valitsimen asentoon kiinni ja alan pikkuhiljaa pistämään konetta kasaan päin. Työlistalla on vuorossa hammaskehän vaihto ja vauhtipyörän asennus. Sitten siirryn sylinteriputkien asennukseen ja sen jälkeen männät. Kannet pitää kunnostella jossain välissä.

Tästäpä pääsee tutustumaan kuviin:
https://picasaweb.google.com/1006104099 ... rsno7e2aNw

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 03 Heinä 2013, 17:06
Kirjoittaja Heavy
Miten tämä projekti tällä hetkellä? Oletko hankkinut 950 pyöräkoneen, kun siihen hait kirjallisuutta?

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 03 Heinä 2013, 23:03
Kirjoittaja ArcticCarbon
Kiitos kysymästä. Projektin parissa on tehty tasaisesti töitä ja pillarilla on juhannuksena ensinmäiset metrit ajettu. Kasi tarvitsee vielä maalitöitä, työvalot ja huoltoa, sitten sillä voisi vaikka kokeilla tehdä jotain.

Eihän tämä tähän loppunut. Pihaan tuli eilen 950 pyöräkuormaja. Siitä puuttuu moottori ja lasit ja se on seissyt pitkään. Moottori pitäisi löytää, samaa konetta on telakuormaajissa ja puskukoneissa. Vinkkejä otetaan vastaan, maansiirtourakoitsijan yhteystiedot jolla on caterpillarin kalustoa takapihalla saattavat auttaa suuresti.

PS Ne D6B:pohjapanssarit ovat vieläkin etsinnässä.

Edit: tässä vielä linkit projektin albumeihin.
https://plus.google.com/photos/10061040 ... 7549065345
https://plus.google.com/photos/10061040 ... pvDS6q3LXQ
https://plus.google.com/photos/10061040 ... rsno7e2aNw

Re: D6B sai kaverin

ViestiLähetetty: 04 Heinä 2013, 22:06
Kirjoittaja Heavy
Kyllä tulee komea, kun kiiltävää maalia moottorissa 8-) Tuosta kasista olisi sitten mielenkiintoista nähdä videokuvaa, kun sillä tehdään töitä. Onko tuo kone ollut uudesta asti Lemolalla ja onko jäänyt Lemolalta seisomaan?