Åkerman H12B

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja jusape » 14 Syys 2020, 21:56

Olisko jokin pieni ennakoiva huolto ollut paikoillaan, joskus ...... Siis vaikka esim 5-10 vuotta sitten ( ei siis omistusaikanasi )
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuffit: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 721
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja RH 6 » 15 Syys 2020, 00:09

Gary Grand kirjoitti:
Jappi kirjoitti:Poksitiivisteellä onnistuu, uudemmat yksiosaisella tiivisteellä purattaa kyllä sylinterin.

Tässäkin siis kehitys mennyt ihan huolella taaksepäin?

Tuollainen paikallaanvaihdettava tiivistyshän on kehityksen huippu koneen käytettävyyttä ajatellen. :shock:
Ja ollut käytössä jo riuku-Vammaksessa.

Eilen oli viimein tullut kynnet kauhaan.

Kuva

Ihan sopiva ajoitus, kun on saanut enimmät pikkuviat justiin laitettua koneesta. :D
Huulilevy/tupet on kulunut aika huonoksi alapinnalta.

Kuva

Materiaalia puuttuu 30mm paksusti ja saman verran pituuden puolestakin kynnen alta. Täytettä noihin on hitsattava kun saa sopivaa lankaa/puikkoja hommattua. :?


On se vaan jotenkin hienon näköinen omaan silmään kauha, jossa on ottavat kynnet. Monesti ihmetyttää harrastekoneissa, joilla vielä kuitenkin töitä edes vähän tehdään, luokattoman huonot loppuun ajetut kynnet. Hyväkuntoisena ne säästävät konettakin.

Tuli mieleen tuosta kynsien hitsaamisesta ja huulilevyn kulumisesta seuraava. Jos kynttä aina vaan jatketaan uudella kärkipalalla, niin kynsi kuluu tietysti muualtakin matalammaksi ja se alkaa syömään sitten huulilevyä kynnen ollessa reilusti tuppea matalampi.
RH 6
Guru
 
Viestit: 104
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 15 Syys 2020, 13:21

Hullu-Jussi kirjoitti:Onni onnettomuudessa, ettei tela ole kerennyt kokonaan pois. Tuosta se on vielä kohtuullisen helppo kettingeillä kiristää yhteen. Tai helppo ja helppo. Miten sen nyt ottaa...


Sattui niin hyvä tuuri, että vilkaisin juuri katkeamishetkellä tuon telan suuntaan.. :shock:
Tela kun löystyi, niin alkoi pääkopassa kellot soida. :D

Tuuppasin telan takaisin vetopyörälle Taavetilla.

Kuva

Ja eilisiltana kaivelin nurkista romua, josta tein tuollaiset pihdit:

Kuva

Lappuihin sovitettuna
Kuva

Tänään haen kaupasta M20 kierretankoa, millä saa pannättyä pihtejä kiinnipäin. :? Toivottavasti toimii..
Koitin telanpäitä jo toissapäivänä vetää yhteen kiinalaisella vaijeritaljalla, mutta vähän torsoksi jäi se yritys. Ei saanut taljaa oikein hyvin kiinni telaan, että olisi saanut suorassa sitä kiskottua.
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 15 Syys 2020, 13:45

Tuollaisella apuvälineellä pitäisi onnistua. Ainakin näin ajatustasolla. Käytäntö usein tuo kaikkeen omat mausteensa ja yllättäviä uusia mutkia.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1692
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja RH 6 » 15 Syys 2020, 17:04

Ei olisi koneella itsellään onnistunut vetää päitä vastakkain? Sitoisi kiinni pari lenkkiä katkeamiskohtaa aiemmasta paikasta telarunkoon ja toisesta päästä vetäisi kaivupuomilla ketjun tai sinkin välityksellä päitä yhteen. Sen takia ei kannata viimeisestä lenkistä kiinnittää, jotta on helpompi passata korkeutta.

Toki tuollaisella laitteellakin onnistuu, jos vain voima riittää. Jos yksin joutuu tekemään, niin on lienee helpompi ja tarkempi noin. Monesti päät saa kyllä aika helpollakin vastakkain kuluneella ketjulla, kunhan kiristäjän saa vaan löysälle.

Mutta kuten Jussi kirjoitti, muuttujia saattaa aina ilmaantua.
RH 6
Guru
 
Viestit: 104
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Diesel Power » 15 Syys 2020, 17:34

Joutuu johtopyörää löysäämään jotta onnistuu. Ellei nyt ole ketjut aivan tolkuttoman löysälle kuluneet. Kiristäjän löysäämisessa vaan on sen sorttinen riski kun näinkin iäkäs kone että sylinterin männästä varsi on ruvella. Saattaa alkaa vuotamaan tiiviste kiristäjässä. Mitä vähemmin sitä johto pyörää tarttee painaa sisään päin niin sitä pienempi riski tiivisteen vauriosta.
Avatar
Diesel Power
Guru
 
Viestit: 387
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 16 Syys 2020, 08:52

Ja käytössä:

Kuva

10minuuttia myöhemmin:

Kuva

Tuo mahdollinen kiristyssylinterin vuotamaan jääminen ei kyllä käynyt mielessä.. :shock:
Toivottavasti ei. Aika löysällehän tela tuossa hommassa meni. Jos olis tuo käynyt mielessä, niin olis koettanut vetää päät yhteen vähemmällä löysäämisellä. Mitenkään ei olis saanut päitä vedettyä yhteen löysäämättä telaa.

No, olikin vaseliini niin vähissä etten päässyt vielä pumppaamaan telaa takaisin kireälle. :roll:
Katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Työkalu toimi just niinkuin olin ajatellutkin. 8-)
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Harri_82 » 16 Syys 2020, 10:02

Suosittelen hommaamaan oikeat telalapun pulti ja mutterit. Ei kestä normi pulteilla kauaa ja vielä kun näkyy olevan putlti väärinpäin nii vielä vähempi kestää. Tollasen työkalun vois tekasta itellekki ku aina välillä pitää telahommiaki tehä mulle. Yleensä oon vetäny ketjutaljalla löysät pois ja jos se ei riitä nii vantilla sit loput.
Harri_82
Guru
 
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Åkerman H12B

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 16 Syys 2020, 10:12

Harri_82 kirjoitti:Suosittelen hommaamaan oikeat telalapun pulti ja mutterit. Ei kestä normi pulteilla kauaa ja vielä kun näkyy olevan putlti väärinpäin nii vielä vähempi kestää. Tollasen työkalun vois tekasta itellekki ku aina välillä pitää telahommiaki tehä mulle. Yleensä oon vetäny ketjutaljalla löysät pois ja jos se ei riitä nii vantilla sit loput.

Nuo perusketjut on niin loppu, että koitan välttää kaikenlaista ylimääräistä siirtelyä koneella.

Kattelin jo mielenkiinnosta kiinasta perusketjuja, eikä ne maksa siellä paljonkaan.. :shock: Jos kone tuntuu edelleen järkevältä ensi kesänä, niin pitää harkita tela-/vetopyöräremonttia ihan tosissaan. :D
Pistin nuo lapun ruuvit ihan sillä ajatuksella noin päin, etteivät ala heti löystymään. Pari kertaa kun pyörähtävät maata vasten, niin on ruuvin pää sen verran tyssääntynyt, ettei aukea itsekseen.. :lol:
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 20
Liittynyt: 06 Heinä 2020, 13:26

Edellinen

Paluu Käyttäjien koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa