Ford H-42 telakaivuri

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja Harri_82 » 26 Huhti 2017, 16:55

Me teetätettiin telarässiin tampereella top-osassa uudet tiivisteet ku ei mistään saanu valmiita. Kaks ku otti niin tekivät pikana eikä ollu aivan älyttömän hintasetkaan. Puolen päivän jälkeen toimitetiin mitat niin aamulla seiskan jälkeen toi postipoika tiivisteet ouluun.
Harri_82
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 75
Liittynyt: 18 Syys 2012, 21:16

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 30 Huhti 2017, 13:11

Taidan tehdä niinkun edellinenkin remontoija on tehny eli survon millimittasilla tiivisteillä nippuun. Pitäis olla ulkohalkasija 54 mutta millimittanen stefa on 55mm. Kumitettu stefa toivottavasti antaa sen verran periksi että leikkaantuu reikään sopivaksi. Ainakin tuo on helppo kokeilla. Moottorin irrotus ja purku on tunnin homma jos ei ala pitämään..
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 13 Touko 2017, 21:58

Stefaa sorvattiin ulkohalkasijasta 1mm pienemmäksi. Meni kumi sen verran ohkaseksi että yhdeltä reunalta rullaantui vähän asentaessa. Pitää kokeilla että alkaisko pitämään. Seuraavaksi pitäis kaivella jostain paineventiili ja yrittää saada kadonneet paineet palautettua. Vois kuvitella ja toivoa ettei vika ole pumpussa kun voimat katosi kerralla..
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 21 Touko 2017, 00:05

Ajomoottori vaikkutais pitävän öljyt sisällään.
Muutaman minuutin kuokkimisen jälkeen pääpuomin ja vasemman ajon voimat katoaa..Kumpikaan pumppu ei ollut erikoisen lämmin mutta öljy vähän vaalean sorttista.. Pitäne tiputtaa vanhat öljyt pois ja samalla tutkia venttiilistön sielunelämää. Harmi kun mistään ei meinaa löytyä just 42:sen ohjekirjoja. 44:sen kirja mulla on mutta hydrauliikka on aavistuksen erilainen...
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 21 Touko 2017, 07:28

Jos öljyn sekaan on päässyt niin paljon vettä, että siihen on tullut emulgoitumisesta kertova maidon väri, niin lopputuloksen kannalta olisi järkevintä putsata järjestelmä ajamalla sitä hetki huuhteluöljyllä. Sylintereihin ja putkiin jää aina sen verran öljyä, että jäljelle jäänyt vesi voi pilata uudenkin öljyn.

Kaaviosta päätellen kuormitusta tasaavat paineensäätöventtiilit voivat vikaantuessaan jättää asianomaisen puoliskon paineetta.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1530
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 11 Heinä 2017, 22:39

Pumput on nyt irroteltu ja olihan ne vähän turpaansa saaneet. Akselit on laakerin kohdalta kulahtaneet ja päädyissä ja pesässä pientä rokkoa. Katselin tuolta https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... MDXHfKn62A että mitat passaa Sae-C mittoihin.
Pähkäilin, mittailin ja laskeskelin että pumpun koko pitäis olla 65-75cc. Jospa ottais kuitenkin varman päälle ja alakanttiin ettei lopu moottorista voima kesken. Nopeus riittänee minun leikkeihin kunhan painetta piisaa.. Liekköhän löytyy suoraan sopivia pumppuja vai joutuuko tässä taas soveltamaan. Mistäpä noita kannattas kysellä ettei tule aivan ryöstetyksi?
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 11 Heinä 2017, 22:48

Tähänhän olikin vaihdettu finnhydraulicin venttiilipöytä kaivuun liikkeille. Irrottelin paineenrajoitusventtiilin eikä siinä silmämääräsesti mitään vikaa näkynyt.

Ranskalainen on viinipäissään suunnitellut öljytankin vähän erikoisesti. Öljysäiliössä on kaksi osastoa joiden välissä on harva metalliverkkosuodatin. Jos ei tankin paluupuolella oleva täyttöaukko ole aivan tiivis, ei öljy halua mennä suodattimen läpi omalla painollaan riittävän nopeasti vaan nostaa öljyn pintaa säiliön paluupuolella ja aiheuttaa vajauksen öljysäiliön puhtaalla puolella, eli imupuolella. Kovemmilla kierroksilla pumppu hörppii sitten tyhjää. Liekkö tässä syy pumppujen kulahtamiseen.
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Re: Ford H-42 telakaivuri

ViestiKirjoittaja matti-x » 24 Heinä 2017, 19:36

Olin kattonu huonosti että akselit olis muka laakerin kohilta kulahtanu. Ei ollukkaan vaan laakerin ja stefan välissä on holkki joka oli hingertäny akseliin jurmua.
Käänsin päätylevyt ympäri ja niputin pumpun. Nyt tekee tarvittavat paineet jo tyhjäkäynnillä. Säästöä tuli 1650 euroa, sen verran olis maksanu uusi pumppu.

Tankin korkki on nyt kunnolla tiivistetty niin tankkikin toimii niinkuin monsiuer on sen suunnitellut.

Nyt vähän testiajoja ja syksyllä käännön moottorin ja kaikkien vaihteistojen tiivistys ja huolto. Tähän ei taida saada vaihteistojen osia mistään jos sattuu kailahtamaan..
matti-x
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Kesä 2016, 21:50

Edellinen

Paluu Käyttäjien koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron