Hydro-Nuffield 1959

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista

Re: Hydro-Nuffield 1959

ViestiKirjoittaja audiq » 21 Heinä 2017, 14:38

Kuvan lainasin vain SWR:ltä. www.fibroc.fi vastaili heti kyselyyni. Edellisessä vaijerissa näkyy rautalankanippu, jolla katkaisukohta on sidottu ja olisin hyvinkin varma, että sellaista ei tehtaan jäljiltä ole. Muutenkin vaijerin päät on eri tavalla katkaistu, niin ei ole kyse silloin sarjatuotannosta.

Vaijerin rasvauksesta kyselin samalla ja suosittelivat minun käyttööni sprayvaseliinia. Oikeitakin rasvareita on, joka painaa rasvan ytimeen asti, mutta terapiakaivuriin spray järkevin. ML:ää tai tervaa eivät suositelleet, kun pitää olla voitelevaa kuivuttuaankin.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

ViestiKirjoittaja audiq » 02 Elo 2017, 00:03

Certex vastaili viikon viiveellä kyselyyni. Olikin todella paljon tietoa sisältävä vastaus ja suosittelivat kahta vaihtoehtoa. Toinen oli 20 millinen 6x36 IWRC ja toinen FC, joista jälkimmäinen ilmeisesti se "siirtolavavaijeri", josta oli täällä juttua.
Harmi heille, että tilasin vaijerin nopeiten vastanneelta.

Certex vastauksessaan kirjoitti,
Kun kone on iäkäs, niin todennäköisesti alkuperäisen teräsköyden lankalujuus on ollut 1370N/mm², 1570N/mm² tai korkeintaan 1770N/mm², nykyään vain kuumasinkityt harukset ovat enää 1370N/mm² lankalujuudella, haponkestävät teräsköydet 1570N/mm² ja ns. 'rautakauppaköydet' Ø2 – 6 mm halkaisijalla ovat vielä – ainakin todistusten mukaan – 1770N/mm² -lankalujuudella.

Nosturiköydet ovat jo reilun kymmenen vuotta olleet tuolla 1960N/mm² lankalujuudella ja kun jatkuvasti halutaan kehittää kevyempiä teräsköysiä suuremmalla työkuormalla, on markkinoilla (ja meilläkin varastossa) jo 2160N/mm² ja 2360N/mm² lankalujuuden köysiä.

Tosin 1960N/mm² lankalujuuden jälkeen teräsköysien taivutusominaisuudet heikkenevät.

Aiemmin, esimerkiksi aikanaan Lokomo nostureissa otettiin teräsköysien taivutusominaisuudet hyvin huomioon ja vinssirummut sekä köysipyörät olivat suurempia kuin mitä minimissään suositellaan, köysipyörän Ø pitäisi olla köysiuran pohjalta vähintään 20 kertainen teräsköyden halkaisijaan verrattuna.

Tämä ehkä turhankin perusteellinen selvitys siksi, että tuo kuitusydäminen (FC) teräsköysi on kuitenkin taipuisampi kuin terässydäminen (IWRC) ja todennäköisesti senkin MBL ylittää Riuku-Vammaksessa alun perin olleen teräsköyden MBL:n.




Noin kattavan vastauksen jälkeen jopa hieman harmittaa, että eivät olleet ripeämpiä. Hämmentävää on se, että sain viimein vaijerin laitettua tilaukseen. Tilasin sen 19 millisen, josta oli aiemmin juttua.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Re: Hydro-Nuffield 1959

ViestiKirjoittaja audiq » 01 Syys 2017, 14:21

Hämmentävät uutiset jatkuvat. Laittelin uuden vaijerin paikoilleen tässä muutama päivä sitten. Hioin vaijeriurasta pahimpia röpöjä tasaisemmaksi, jotta ne eivät rasita uutta vaijeria. Ei siinä mitään kovin pahaa kulumaa ollutkaan.

Laitoin aluksi puomin suoraan taaksepäin osoittamaan. Sitten otin vanhan vaijerin irti ja mittasin sen avulla keskikohdan uuteen ylipitkään vaijeriin niin, että ylimääräinen jää toiseen päähän vaijeria. Sitten asensin pystypuomiin vaijerin ja laitoin vaijerin kiilalukon paikoilleen kuormaliinalla. Sitten käänsin sylinterillä vaijeripöytää, jolloin oli helpompi tehdä lenkki vaijerin päähän. Lenkin kiristämisen jälkeen työnsin sylinterillä vaijeripöydän taas suoraan ja nyt minulla oli puolet vaijerista kireänä ja toinen puoli irti. Sitten vedin vaijerin tiukaksi kuormaliinan avulla ja hieman kääntöpöytää kääntäen sain vaijeriin kiristettyä lenkin. Vaijerin säädöt oli ihan ulkona ja vaijeri oli jo tässä vaiheessa aika tiukka.

Sitten ajelin puomia sivulta sivulle ja pystypuomin kiilalukko veti itsensä kunnolla puristuksiin. Sen jälkeen ajoin puomin eri ääripäihin ja tarkastin vaijerin säädön keskeisyyden. Tässä kohtaa piti toista puolta vaijerista löysätä ja toista kiristää. Nyt se on aika hyvä. Kaikki väliromut mitä kiristyksessä oli aiemmin välissä, niin niitä ei nyt tarvinnut. Lukitusmutteriakaan ei toisella puolen vielä saa kierteille, kun säädöt on niin ulkona. Tuskin haittaa mitään.

Se oli vähän harmi, että kauhan sylinteri tiputti aika paljonkin öljyä seisomisen jälkeen. Toukokuussa kun konetta viimeksi käytin, niin se ei vuotanut juuri lainkaan. Täytyy toivoa, että vuoto taas loppuu käytössä, niin kuin viimeksikin.

Yhden puun kävin työntämässä nurin ja puita nostelin risukasaan, mutta kaivamassa en ole vielä käynyt uuden vaijerin kanssa. On tuossa pientä projektia kuitenkin jo tiedossa.

Niin ja laitoin vaijerin kulkemaan pään vieressä mustassa vesijohtoputkessa. Jos sattuu pamahtamaan, niin tuo vähän suojaa. Lisäksi ei ole pää myöskään niin herkästi rasvassa.
audiq
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Syys 2016, 22:20

Edellinen

Paluu Käyttäjien koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa