Certex vastaili viikon viiveellä kyselyyni. Olikin todella paljon tietoa sisältävä vastaus ja suosittelivat kahta vaihtoehtoa. Toinen oli 20 millinen 6x36 IWRC ja toinen FC, joista jälkimmäinen ilmeisesti se "siirtolavavaijeri", josta oli täällä juttua.
Harmi heille, että tilasin vaijerin nopeiten vastanneelta.
Certex vastauksessaan kirjoitti,
Kun kone on iäkäs, niin todennäköisesti alkuperäisen teräsköyden lankalujuus on ollut 1370N/mm², 1570N/mm² tai korkeintaan 1770N/mm², nykyään vain kuumasinkityt harukset ovat enää 1370N/mm² lankalujuudella, haponkestävät teräsköydet 1570N/mm² ja ns. 'rautakauppaköydet' Ø2 – 6 mm halkaisijalla ovat vielä – ainakin todistusten mukaan – 1770N/mm² -lankalujuudella.
Nosturiköydet ovat jo reilun kymmenen vuotta olleet tuolla 1960N/mm² lankalujuudella ja kun jatkuvasti halutaan kehittää kevyempiä teräsköysiä suuremmalla työkuormalla, on markkinoilla (ja meilläkin varastossa) jo 2160N/mm² ja 2360N/mm² lankalujuuden köysiä.
Tosin 1960N/mm² lankalujuuden jälkeen teräsköysien taivutusominaisuudet heikkenevät.
Aiemmin, esimerkiksi aikanaan Lokomo nostureissa otettiin teräsköysien taivutusominaisuudet hyvin huomioon ja vinssirummut sekä köysipyörät olivat suurempia kuin mitä minimissään suositellaan, köysipyörän Ø pitäisi olla köysiuran pohjalta vähintään 20 kertainen teräsköyden halkaisijaan verrattuna.
Tämä ehkä turhankin perusteellinen selvitys siksi, että tuo kuitusydäminen (FC) teräsköysi on kuitenkin taipuisampi kuin terässydäminen (IWRC) ja todennäköisesti senkin MBL ylittää Riuku-Vammaksessa alun perin olleen teräsköyden MBL:n.
Noin kattavan vastauksen jälkeen jopa hieman harmittaa, että eivät olleet ripeämpiä. Hämmentävää on se, että sain viimein vaijerin laitettua tilaukseen. Tilasin sen 19 millisen, josta oli aiemmin juttua.