Volvo EC15 minikaivurit

Kuvia ja keskustelua foorumin käyttäjien omista koneista

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja oh1hih » 23 Syys 2018, 03:35

Hoola, kesä on tuossa kulunut ja kaivuukokemusta on Volvolla tullut. Ei nyt mahdottomia mutta 2400h kaivuri on nyt 2530h kaivuri, että ei se ihan joutenkaan ole ollut. Moottoriöölit on nyt vaihdettu tosiaan kahdesti, lisäksi kertaalleen on uusittu vedet ja telaston vetomoottorien öölit, vieläkun jossainkohtaa uusisi hydrauliöölit ja sen suodattimen, onkin sitten viimeiset.
Sähköihin en ole paljoa ehtinyt huomiota kiinnittää, katolla on nykyään 600mm leviä aika kirkas ledivilkkupaneeli ja eilen halogeenin tilalle asennettu LED-työvalo eteen "48W" ja taakse kesympi "15W" värkki. Puomiston alle kuuluva valaisin uupuu mutta sinnekkin on sähköt ok, myös äänitorvi sanoo praat.

Ehkä suurin turvallisuusparannus tässävaiheessa on taustapeili joka myös tuli eilen asennettua. IKH nylki kovaa hintaa, mutta onpahan laajakulmainen, taustapeili josta näkee itseasiassa koneen eteenkin =D.

Ja pari kuvaa aiheesta:

Alkuun taustapeilimeitsie:
Kuva
Tuo kuva saa mut näyttään vielä todellistakin läskimmältä, kerpele!

Ja sitten havaintoesitys näkemäalueista, huomaa edellisessä kuvassa näkyvä kuormaliina sekä liikenteenohjauskartiot:
Kuva

Ja lopuksi kiinnitys mallia "tehtiin siitä mitä oli", eli tuossa on pätkä valvontakameran kiinnitystelinettä läpipultilla katossa olleessa valmiissa reijässä:
Kuva
Tuo vihreä tuossa katoksen reunassa on jotain Brittilevää jonka irtihinkkaus ei ollut helppoa ja jäi hiukan kesken.

Kausi jatkuu, paljon kaivettavaa olis vielä.
Tulossa pari kauhaa lisää Briteistä (ennestään 300mm kynsikauha ja 900mm tasauskauha), 230mm ja 460mm kynsikauhat.
Puomiston välykset on ehkä hiukan kasvaneet tässä tiukkaa maata kaivaessa ja kaivuukauden jälkeen olisikin himoissa huoltaa osa puomiston puslista/tapeista.
Ja 900mm kauhalta uupuu vielä se kallistus.
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 23 Syys 2018, 09:06

Perjantaina ajelin ensimmäistä kertaa kaivinkoneella, jossa oli hyttiin kiinnitettynä melko suurikokoinen pyöreä laajakulmapeili. En ollut osannut arvata, että laajakulmapeili olisi kaivinkoneessa niin toimiva. Peilistä oli siinä mielessä hyötyä, ettei koko ajan tarvinnut pyörittää päätä ympäri. Se asia tuli huomattua, että peilin tulee olla asennettu mahdollisimman lähelle kuljettajan päätä, koska laajakulmapeilissä maisemat näkyy aika pienikokoisena. Toimii siksi oletettavasti parhaiten pikkukoneissa. Myös peräpuntin päällä joissain isommissa koneissa olevat peilit ovat periaatteessa laajakulmapeilejä, mutta niistä en oikeastaan onnistu näkemään juuri mitään siksi, että ovat liian kaukana.

Viherlevä lähtee parhaiten irti minun kokemuksen mukaan aamukasteen aikana, kun kone on ollut yön ulkona ja levä on pehmennyt kosteudessa. Olen käyttänyt irrottamiseen froteepyyhettä ja tehoaineena Vimiä.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja lannenmies » 23 Syys 2018, 17:14

Tossa meidän tela Yanmarissa on sekä edessä että puntin päällä laajakulmapeilit.Sitä puntin päällä olevaa tulee käytettyä usein kun peruuttaa autoa vasten kas kun tuosta lasista ei nää mihinkään.Etummainen ei ole täysin valaistunut siitä kun näkyy tyvitaitto ja jos siihen väliin joku tunkee sen kyllä huomaa muutenkin.Oikealla olevat ulompi iso ja hytin kulmassa oleva ovat kuitenkin eniten käytössä.Oven puolella olevaa joutuu pitämään väärin päin muuten siihen lyö päänsä hyttiin noustessa.Länässä mulla on edessä ja takana ollut uudesta aisti kummassakin päässä kaksi kuormaauton kuperaa kulmapeiliä ja niistä en luovu nää on siis sisällä.Ulos laitoin jo uutena 3sarjasen Scanian peilinvarret ja peilit alkuperäisten rimpuloiden tilalle ja niitä ei ole kovin usein tarvinnut korjaskella.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
lannenmies
Guru
 
Viestit: 319
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja oh1hih » 10 Huhti 2020, 21:06

Nonne! Se on kaivuukausi 2019 nautittu ja 2020 alkamassa. Volvolle on tullut mittariin jo jotain 3000h päälle, olikohan 3200h kohdilla jopa.. Työ on jättänyt jälkensä koneeseen ja nyt oli aika tehdä pieni puomihuolto.
2018 kesällä samointein kun kone taloon tuli uusein kauhan tappien puslat, nyt sitten vaihdettiin kaikki muut puomiston puslat, kaikki 20kpl ja loput 12 tappia, sekä tapeilla olevat tiivisteet että nuo muoviset liukurenkaat(?) joita on puomin isoimmissa nivelissä.

Tapit ja puslat tilasin Brexitistä samasta firmasta josta olen aiemmin 5 kauhaa tilaillut, alle viikossa tuli jälleen TNT:llä.

Nyt sitten pitäisi vielä tutustua ylävaunun käännön rakenteeseen, meinaan kun on aika iso ilkiä klappi. Ei se käyttöä häiritse, mutta sillä että välyksestä aiheutuu turhaa rasitusta kääntökoneistolle..
Et jos joku tuntee rakennetta EC15BXT:n vm08 ylävaunun käännöstä tai on jopa kuvia käsillä ni soppii vinkkailla.
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 11 Huhti 2020, 11:49

Ensimmäiseksi koittaisin saada vihjettä siitä, mikä aiheuttaa klapin käännössä. Koejärjestely pikkukoneessa helpointa niin, että puomi on ojennettu suoraan eteenpäin kauha irti maasta. Apumies kääntelee konetta edestakas kauhasta, kun itse tarkkailee koneen alavaunun alta lampun kanssa, millä tapaa klappi ilmenee käännön rattaalla. Näkeehän vian syyn tietysti myös siten, että kääntömoottoripaketin irrottaa koneesta ja tarvittaessa vaikka purkaa osiksi. Luulisin, että on kuitenkin helpompaa paikallistaa vika, jos tekee hieman ennakoivaa tarkastelua.

Taitaa noissa kaikissa pienissä Volvoissa olla Poclain Hydraulicsin valmistamat säteismäntäiset kääntömoottorit?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 11 Huhti 2020, 12:34

Edittiä edelliseen:
Oliko niin, että tässä EC 15:ssä taisi olla Poclainin sijasta Sauer Danfossin tekemä orbitrol-periaatteella toimiva kääntömoottori. Näin ainakin muistelen olleen. Yhteistä näille on, että moottorin yhteydessä ei ole hammaspyörästöllä toteutettua alennusvaihdetta.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja oh1hih » 12 Huhti 2020, 00:59

Käsitykseni mukaan Danfossin OMS 160H on tuo kääntömoottori.
Se on vaan tuo alapuolelta kurkkiminen aika haasteellinen projekti kun telojen väli on alle 50cm. Taidan katsoa yläkautta kameralla (tollainen kännykkään USB:lla liitettävä miniatyyri).
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja oh1hih » 12 Huhti 2020, 01:04

Olisikohan toi kääntömoottori vaihtunut tuossa reviisiopäivityksessä EC15 -> EC15B?
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 12 Huhti 2020, 20:19

On hyvin mahdollista, että näissä pienissä Volvoissa on ollut aina Danfoss OMS ja Poclain on sitten hieman suuremmissa Volvon minikoneissa. Poclain Hydraulicsin kääntömoottorit ovat luultavasti periytyneet Pel-Jobin malleista, joihon Volvon minikoneet pohjautuivat aluksi. Danfoss OMS on minun käsittääkseni selkeästi halvempi kuin Poclain Hydraulicsin moottori ja on tarkoitettu näihin pienimpiin koneisiin.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1637
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Volvo EC15 minikaivurit

ViestiKirjoittaja oh1hih » 13 Huhti 2020, 18:14

Njoo, tutkailtiin asiaa, ei vaikuta sillai nyt katastrofilta, moottorissa itsessään on kiertovälystä hiukan, tai ainakin tarpeeksi selittämään sen ylävaunun välyksen. Moottorin akselilla ei ole oleellista sivuttaisvälystä ja hammaskehän sekä moottorin hammasrattaan hampaat on hyväkuntoiset Joten sikäli tälle ei ehkä akuutisti nyt tehdä mitään. Kaivamista tuo ei häiritse, on vain hirvittänyt että liekö siellä menee legot paskaksi ja sit on iso remontti.. vaan näyttää tulilinjalla olevan vain tuo moottori jonka aukomiseen ei varsinaisesti ole intoa.

Pari kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva

Elikä itse moottori on Danfoss OMS 160 H 151F0355
Ja moottorin kyljessä oleva klunssi joka kaiketi on jonkinlainen shokkiventtiili tai paineraja tms pelastuslaite tottelee merkkijonoa Danfoss 150 Bar 151F1113

Moottorin päässä olevassa rattaassa on 13 hammasta, kaivuri on Volvo EC15BXT vm. 2008 (ihan näin dokumentointimielessä jos joku muu myöhemmin etiskelee vastaavaa). Ja siellä se majailee kuskin perseen alla.
oh1hih
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17 Touko 2018, 00:34

Edellinen

Paluu Käyttäjien koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron