repa kirjoitti:Sama oli menettely RealMachineryllä, kun kyselin Bobcattiini manuaalia. Sain vain paperilla käyttäjäohjeen, joka sisältää kaikki perushuolto-ohjeet. Varsinaista workshop manuaalia ei saanut. Hinta oli muistaakseni n. 45€ alveineen.
tuju kirjoitti:Ostitko koneen uutena vai käytettynä? Kattelin niiden esittelyä siitä https://www.youtube.com/watch?v=ohit4n1nYJo
tuju kirjoitti:Laitan tähän vähän ostossa opittua, jos joku vaikka hyötyy tästä niin hyvä.
Volvon koneita valmistetaan ympäri maailmaa, en ole ihan varma kaikkien tehtaiden sijainneista. Mini- ja midikoneet taidetaan silti kaikki valmistaa Etelä-Koreassa, tämän kuulin Volvolta. Päättelin, että syy siihen on tuon ECR58:n mahtuminen 20' merikonttiin. Eli kaikki compact koneet max ECR88 mukaanlukien ovat globaalisti samanlaisia.
Sitten yli 10t koneet valmistetaan (kai ?) markkina-alueittain. Osasyynä on varmaan toi konttiasia kääntäen ja rahtaamisen kalleus. Ja ne Euroopan ulkopuolella valmistetut eivät täytä EU:n päästönormeja ja niissä taitaa olla myös vaisummat koneet muutenkin. Kun myytävästä koneesta on sarjanumero tiedossa, soitto Volvolle ja valmistusmaa ja toimitusvaiheen varustelu selviää sen perusteella.
Compact kokoluokassa ei "pitäisi" olla Matrix tietokonetta ja sen tallentamia tietoja. Toisaalta Volvon esite väittää että on, joten tämä jää vielä näkemättä miten oikeasti on.
Puomin välykset ja kokoluokan tyvitaitto on pontentiaalinen miina. D-mallissa on taidettu vaihtaa tapitusta siten, että tyvitaitto kääntyy nyt yhden ison vertikaalin tapin ympäri. Toisaalta kokoluokassa ei taida olla millään valmistajalla vaihtoehtoa jossa ei olisi tyvitaittoa.
Omassani on metallitelat, halusin ne kestävyyden takia ja ehkä niitä voi vielä tapauskohtaisesti korjata - toisin kuin kumitelat jotka vaihdetaan kokonaan. Moni ei taida ajatella, että kumitelat ovat pelkästään suojaamaan alustaa kuten asfalttia tai pihakiveyksiä. Maastokäytössä ne ovat vain alttiita repeilyyn ja metalliteloja heikommat. Kumitelassa taitaa iso etu olla myös vetorattaan mitätön kuluminen? Useat koneet voi konvertoida kumeista metalliin, mutta se on arvokas operaatio sekin kun vaihtoon menee myös vetoratas ja ilmeisesti telapyörät, perusketjut ja laput.
Koneeseen tuli mukaan vain yksi avain. Avaimet ovat kuulemma kaikissa koneissa ihan samanlaisia, sillä ei ole muuta virkaa kuin käyntiin kiertäminen. D-mallissa on pin-koodi estämään varastamisia.
Jos on aiemmin ostellut autoja tms tekniikkaa, hieman yllätyin, ettei mukaan tule mitään papereita. Ei "rekisteriotetta", ei huoltohistoriaa, ei todistetta omistuksesta tms muuta kuin kauppakirjat. Toisin kuin auto, kaivinkone on kai rinnastettavissa monimutkaiseen työkaluun. Summat ovat isoja mutta hallinnollinen paperityö mitätöntä. Tosin luulen, että pohjoismaissa asian laita on toisin, täytyy olla ja kyse on kulttuurisista eroista. Yllätyin myöskin siinä, että myyjä otti vastaan mukisematta henkilökortilla allekirjoitetun kauppakirjan meilin liitetiedostona vaikka käsittääkseni niitä ei ko maassa käytetä.
Kuten yleensä, kannattaa olla tarkkana mitä myyjän kanssa sopii ja saada asia selkeästi kirjoitettua vaikka meiliin. Tässäkin tapauksessa, pikkuasioiden edetessä ne "tarkentuivat" myyjän eduksi ja sitä alkaa itse sanomaan vaan "joo joo" ihan vain päästäksen koko asiasta eroon ja eteenpäin.
Ehkä oli jotain muutakin mainitsemisen arvoista, jos tulee mieleen niin postaan tänne.
Jappi kirjoitti:En tiedä ihan varmaksi sanoa tämän hetken tilannetta mutta ainakin vielä pari vuotta vanhoja pikkukoneita on tehty mm. Ranskassa. Isommat telakoneet tulee ainakin Eurooppaan Aasiasta, lähinnä Korea. Pyöräalustat oli ainakin taannoin kaikki Saksasta.
Vikakoodit tallentava diagnostiikka on käytännössä jo kaikissa kompaktikoneissa missä ei ole enää käsikaasu.
Ohjekirjassa PITÄISI olla huoltohistoria mikäli A: se on tallessa B: konetta on ylipäänsä huollettu Volvon toimesta C: huoltaja on merkinnyt huollot kuten kuuluu. Ja harvoin osuu tämä lottorivi...
repa kirjoitti:Tuontikoneista tuntuu nämä kallistussysteemit puuttuvan, mutta sainpa rakennettua nyt haluamani.
Sinänsä tällaisten pikkukoneiden kanssa on tullut jo harjoiteltua, kun olen omistanut Avantin jo 10 vuotta. Kyllästyin ensimmäistä taloani tehdessäni maaurakoitsijoihin (ja kaikkiin muihinkin urakoitsijoihin) ja heidän tapaan todeta puolestani, että hyvä se nyt on. On saanut tehdä pihatkin itse ja hieroa pinnat itselle juuri halutuiksi.
Hullu-Jussi kirjoitti:Onnittelut konehankinnan johdosta!
Olen itse tehnyt muutama vuosi sitten koneen oston vastaavalla tavalla. Kyllä siinä on aina mukana pieni jännitys, millainen kone sieltä maailmalta saapuu. Tyytyväinen minäkin olin koneen saapuessa, vaikka pikkupuutteita löytyikin. Tunnit näissä alle 10-vuotiaissa merkitsee paljon.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa