Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja Motokuski » 15 Elo 2018, 12:08

On ilmaantunut FH EX165 koneeseen semmonen vika, että pääpuomin laskuliikkeestä on tullu äkkinäinen ja epätarkka, kun vipua työntää eteenpäin niin vipua tarvii liikuttaa jonkin matkaa ennenkun mitään tapahtuu, ja sitten kun puomi liikkuu niin liike on melkein vapaapudotusta, alle 10cm laskeminen on melkein mahdotonta. Kaikki muut liikkeet toimii tosi hyvin, mutta tämä tekee kaivamisesta melko vittumaista. Olen vaihtanut pari esiohjausletkua, myös tälle liikkeelle ja ne on ollu normaalia ristikudosletkua. En vaan jaksa muistaa alkoiko oire jo silloin. Alkuperäset esiohjausletkuthan on ilmeisesti nylonletkua, mutta voiskohan se aiheuttaa tämän? Missähän muualla vika vois olla, venttiilin kara jumittaa tms..?
Motokuski
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 23:56

Re: Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 15 Elo 2018, 12:34

Tämä kai on niitä Hitacheja, joiden hydrauliikka eroaa isosti muista Hitacheista johtuen valmistusrtehtaasta. Tähän ei minulle ole mitään kirjallisuutta. Mutta yleisesti tämän tyyppinen vika voi hyvin johtua esiohjauksesta. En ensimmäiseksi lähtisi epäilemään letkujen materiaalia. Koska remonttia on tehty, tulee ekana mieleen, että onko ilmaa jäänyt esiohjauspuolelle. Sitä voi olla kuormanlaskuventtiilin (toisella nimellä puhutaan letkurikkoventtiilistä) esiohjauslinjassa (riippuu venttiilin mallista). Jotenkin tuntuu vian oireet viittaavan kuormanlaskuventtiiliin. No, tämä vain tällainen kevyt arvaus.
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
 
Viestit: 1487
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja jusape » 15 Elo 2018, 18:31

Myös esiohjausletkut pitää vissiin ilmata eli liitin kahvan tai lohkon päästä löysään ja ajaa liikettä kunnes ei ilmaa enää tule.
Muutoin letkussa oleva ilmakupla tekee sinne "paineakun" ja liikeet on tökkiviä hytikkaletkussa olevan ilmapatsaan vuoksi
Allis-Chalmers TL20D -60, Scoopmobile type HP -53, Nuffit: Universal Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), 4DM -61, GMC 6-71(Detroit Diesel) -65, BroomWade WR250, jne ...
jusape
Guru
 
Viestit: 474
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja janivede » 18 Elo 2018, 08:42

Minulla kerran tullu Fiat Hitachissa laskun ja noston tökkimis ongelma ja se johtui letkunrikko venttiilissä olleesta resusesta O-renkaasta. Kannattaa tsekata se suurinpiirtein ensimmäisenä.
janivede
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 08:13
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja Motokuski » 18 Elo 2018, 17:08

Kiitos vastauksista!
Kokeilin ilmata esiohjausletkut mutta ei ollut apua. Sitten kokeilin kääntää noston ja laskun letkut ristiin ennen sylinteriä, ja silloin lasku alkoi toimia viimeisen päälle hyvin, mutta sama vika siirtyi nostopuolelle.... Eli viittais vissiin aika vahvasti siihen että venttiilillä on joku ongelma...
Motokuski
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Helmi 2017, 23:56

Re: Fiat-Hitachin epätarkka puomin lasku

ViestiKirjoittaja RH 6 » 18 Elo 2018, 18:18

Joskus joutuu aika pitkään laskemaan öljyä pilottiletkuista, jotta kaiken ilman saa pois. Kun tuli Hitachien kanssa pelattua enemmän työn puolesta, niin jonkin verran sai tuota ilmaamista harrastaa. Joissakin lukkoventtiileissä on lukossa niin sanottu by-pass suutin, joka auttaa ilmausongelmaan jonkin verran, koska sitä kautta poistuu koko ajan vähän öljyä (ja samalla ilmaa) lukon pilottipiiristä. Isommissa Hitacheissa käytetyissä lukoissa ei tuota ainakaan ollut.

Ilmaongelman tunnistaa yleensä siitä, että jos vipua poikkeuttaa siihen, missä liikkeen pitäisi yleensä alkaa ja odottaa sitten hetken. Jos liike alkaa, vaikkei vivun asento välillä muuttunutkaan, niin syyllinen huonoon toimintaan on yleensä silloin kokoonpuristuva ilma. Samoin joskus voi kuulla esiohjauskahvoilta öljynvirtauksen äänen, jos pilottilinjoissa on paljon ilmaa.
RH 6
Aktiivinen käyttäjä
 
Viestit: 86
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:49


Paluu Kaivukoneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa