Lokomo M133 onko tietoo

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Lokomomies2
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2018, 18:41

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja Lokomomies2 »

Hei

Selailin noita sinun ja Janiveden keskusteluja. On sentään konemiehiä vielä olemassa, kun Lokomo on omistuksessa :)
Minulla on kohtalaisessa kunnossa oleva M131 LOKOMO vm. 78. Kaivelin sillä ok-talon, hallinpohja ja pihatyöt. Ajattelin, että myyn sitten. En taida kuitenkaan raskia myydä sitä. Kunnostelen sen priimakuntoon.
Olen jonkin verran laitellut sitä tekniseltä puolelta. Sitten joskus maalaan, jos aikaa on.

Sinulla on jarrupuolelta kokemusta. Oliko sinulla tai kellään teistä käyttöohjekirjaa tai jopa korjaamokäsikirjaa. Olisin valmis maksamaan siitä jotain.

T. Risto
MI133
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Syys 2015, 10:18

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja MI133 »

Lokomomies2 kirjoitti:Hei

Selailin noita sinun ja Janiveden keskusteluja. On sentään konemiehiä vielä olemassa, kun Lokomo on omistuksessa :)
Minulla on kohtalaisessa kunnossa oleva M131 LOKOMO vm. 78. Kaivelin sillä ok-talon, hallinpohja ja pihatyöt. Ajattelin, että myyn sitten. En taida kuitenkaan raskia myydä sitä. Kunnostelen sen priimakuntoon.
Olen jonkin verran laitellut sitä tekniseltä puolelta. Sitten joskus maalaan, jos aikaa on.

Sinulla on jarrupuolelta kokemusta. Oliko sinulla tai kellään teistä käyttöohjekirjaa tai jopa korjaamokäsikirjaa. Olisin valmis maksamaan siitä jotain.

T. Risto
Ei ole oikeen kunnollista kirjaa. Ruotsinkielinen käyttöohjekirja löytyy skannattuna,jos siitä on jotain hyötyä ,siinä on noi sähkö,hydrauliikka ja paineilmakaaviot.
Tohon mun koneeseen olen tehnyt monenlaista remonttia mm. jäähdytin kennotettu(900€!), ohjaussylinteri tiivistetty,puskulevyn toinen sylinteri tiivistetty ja molemmin puolin
tapitettu,jarrujen säätöventtiili korjattu,moottorin lämpömittari ja anturi uusittu ym. ym.

Mullakin on noi omat hommat melkein tehty,ja ajattelin laittaa koneen jossain kohtaa myyntiin. Eilen viimeksi tuli vähän kaiveltua. Mutta on vähän liian iso pihakoristeeksi pelkästään!
Lokomomies2
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2018, 18:41

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja Lokomomies2 »

Moi
Kyllä varmaan olisi jotain hyötyä, jos siinä on paineilma, sähkö ja hydekaaviot. Olisiko mahd. lähettää.

T. Risto
MI133
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Syys 2015, 10:18

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja MI133 »

Lokomomies2 kirjoitti:Moi
Kyllä varmaan olisi jotain hyötyä, jos siinä on paineilma, sähkö ja hydekaaviot. Olisiko mahd. lähettää.

T. Risto
Moi!
Laitoin postia.
jspetke
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2014, 17:31

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja jspetke »

Täällä kans yks lokomo M133 omistaja ja ohje/huoltokirjaa ois kanssa vailla. Löytyiskö joltain jostain kaapin nurkasta tietty korvausta vastaan. Kummasti helpottais korjauksia ja huoltohommia.
jspetke
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2014, 17:31

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja jspetke »

Noista jarruista vielä kyselisin kun omassa ne toimii/ei toimi silleen että kun paineet on noussu ja painaa jarrua se kyllä hetken toimii mutta sitten ilmeisesti paine putoo ja sitten ei enää jarrut pidä vaan täytyy levyllä jarrutella. Voisko olla sama ongelma kun aiemmin keskustelussa eli ne työsylinterit?
Avatar
Diesel Power
Guru
Viestit: 558
Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja Diesel Power »

Sylinterit voi vuotaa. Vaan on vilkastava toki muutakin mahdollista vuoto paikkaa. Letkut tietenkin ainakin. Sama homma kuin kuorma auton jarruissa. Testata voi kaverin kanssa joka on kuuntelemassa suhinoita kun toinen pitää jalkaa polkimella hytissä.

Kuinka nopeasti lataa paineet nollasta? Nimittäin kompura voi vanhuuttaan käydä tehottomaksi.
janivede
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 08:13
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja janivede »

Sylintereiden vierestä letku lukkopihdeillä pitävästi luttuun ja polkemaan jarrua. Jos edelleen vuotaa niin sillon pitää kuunnella suhinat mutta jos ei niin on Sylintereiden tiivisteet sököt. Siellä ei ole ku tavalliset hydrauli sylinterin tiivisteet pelti putkessa sinne sitten kosteutta kertyy......
Lokomomies2
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Syys 2018, 18:41

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja Lokomomies2 »

Lokomossa on paineilmakäyttöiset nestejarrut. Yleisin vika on siinä, että jarrukenkien työsylinterit ruostuu kiinni. Kun ne saat irroiteltua ja herkisteltyä, alkaa paineilmaosaston laittaminen.

Eli paineilmasylinterit keräävät vettä ja sylinterin kumit haurastuvat niin että ne olisi vaihdettavissa. Tiivisteitä vaan ei tahdo löytyä mistään. Sylinteriputki ruostuu, mutta sen voi korjata kemiallisella metallilla. Uusia ei saa mistään tai maksaa maltaita.

Jos läpivienti vielä pelaa, niin näiden jälkeen jarrut ovat tosi tehokkaat. Itselläni kaikki tämä kokemus Lokomo 133:sta.

Minulla voisi löytyä hydrauliikkakaavioita Lokomosta. Sähkökaavioita ei ole ja olisi kiitollinen, jos jollain olisi sellaisia.

Risto
ahomar
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Joulu 2023, 06:44

Re: Lokomo M133 onko tietoo

Viesti Kirjoittaja ahomar »

Herätetäänpä vanha keskustelu.

Vieläkö jollain on olemassa jossain muodossa jotain sähkösiä tai paperisia ohjekirjasia tai sähkö/paineilma kaavioita LOKOMO M133 kaivinkoneeseen.

Ostin moisen vanhuksen ja jotain ongelmia löytyy. Eli torni ei lukitu kun ajetaan vaan kääntyy ajonkin aikana. Millä tämä lukitus mahtaa olla toteutettu.

Toinen ongelma on jotta veto puuttuu takapäästä kokonaan. kardaanilla vetävä etupää kyllä toimii. Mistähän suunnasta ongelmaa lähtis tutkimaan ?
Vastaa Viestiin