Uusia konevideoita
Re: Uusia konevideoita
En tiijä kuin uusi kones on ( -58 ? ), mut pätkä julkaistu 20.4.2019, pätkässä myös tuon Allis-Chalmers suurtraktorin lisäksi TL30 pyöräkuormaajan esitekuva, myös TL-30 ja 40 pyöräpuskukoneen esitekuvat....
https://www.youtube.com/watch?v=dVYjJRN5bkQ
https://www.youtube.com/watch?v=dVYjJRN5bkQ
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Uusia konevideoita
En tiedä onko ennen vastaavaa ollut, mut vaikuttavan kokoinen tollanen Liebher 984 kuokka ......
https://www.youtube.com/watch?v=6hCGbVWzbnc
https://www.youtube.com/watch?v=6hCGbVWzbnc
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Diesel Power
- Guru
- Viestit: 558
- Liittynyt: 05 Kesä 2016, 14:57
Re: Uusia konevideoita
Mara kaivuria on pidetty yhden sortin turhakkeena jolla on vaikeaa saada mitään aikaan. Oltiinko vähintään osittain väärässä. Tämä video kyllä todistaa että Maralla pystyy tekemään töitä mutta se vaatii sen että siihen laittaa rototiltin.
https://www.youtube.com/watch?v=sQF8WdC3ljw
https://www.youtube.com/watch?v=sQF8WdC3ljw
Re: Uusia konevideoita
Ei nyt ihan uusi video, jostain 2013 , mut alta 10.000 katselua kuitenkin vain. Sattumalta tuli vastaan tubessa.
https://www.youtube.com/watch?v=30-L1yJhSHo
https://www.youtube.com/watch?v=30-L1yJhSHo
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Tämä video on osa nimimerkki bennett shovelin tuubikanavalleen lataamaa sarjaa. Osia sarjassa on yli 30 (ainakin pari jaksoa on ilman numeroa, vaikka sarjan viimeisen videon numero on 30.) Minulla on hämärä muistikuva, että tämän sarjan varhaisemmista jaksoista olisi ollut jossain täällä foorumilla linkitys. Nyt en sitä kuitenkaan löytänyt. Samoin on hämärä muistikuva siitä, että silloin luin jostain näiden videoiden olevan alunperin kuvattu toistakymmentä vuotta sitten. Joten ne ovat kai sitten vanhempia, mitä latauspäivämäärä antaa ymmärtää.
Kysymys taisi olla jonkin hiilikaivoksen toimintojen siirtämisestä kappaleen matkaa toisaalle, jolloin koneet piti siirtää uuteen paikkaan. Kaivoksella oli kai kaksi kävelevää konetta, jotka oli seisseet vuosia paikoillaan, mutta en muista siirrettiinkö molempia. Jusapen linkittämässä jaksossa näkyy kahdeksannelta minuutilta alkaen Lima 2400 kaivamassa. En kerinnyt selvittää liittyykö kaikki tämän Long walkin jaksot samaan paikkaan vai onko tässä vaan ajateltu laittaa yhteisen otsakkeen alle saman aiheen/alueen videoita. Noi sarjan videot on kohtuu pitkiä, että kannattaa varata reilusti aikaa, jos koko setin mielii katsoa putkessa.
Tässä linkki sarjan ensimmäisiin osiin, jos kiinnostaa aloittaa:
Start https://www.youtube.com/watch?v=nISUcr2eDGI
Part 1 https://www.youtube.com/watch?v=C7Sz1xeCpsM
Kysymys taisi olla jonkin hiilikaivoksen toimintojen siirtämisestä kappaleen matkaa toisaalle, jolloin koneet piti siirtää uuteen paikkaan. Kaivoksella oli kai kaksi kävelevää konetta, jotka oli seisseet vuosia paikoillaan, mutta en muista siirrettiinkö molempia. Jusapen linkittämässä jaksossa näkyy kahdeksannelta minuutilta alkaen Lima 2400 kaivamassa. En kerinnyt selvittää liittyykö kaikki tämän Long walkin jaksot samaan paikkaan vai onko tässä vaan ajateltu laittaa yhteisen otsakkeen alle saman aiheen/alueen videoita. Noi sarjan videot on kohtuu pitkiä, että kannattaa varata reilusti aikaa, jos koko setin mielii katsoa putkessa.
Tässä linkki sarjan ensimmäisiin osiin, jos kiinnostaa aloittaa:
Start https://www.youtube.com/watch?v=nISUcr2eDGI
Part 1 https://www.youtube.com/watch?v=C7Sz1xeCpsM
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Maalis 2017, 21:01
Re: Uusia konevideoita
tuli vastaan itä naapurin koneita. laahakauhalla tekevät töitä. näkyyhän nuo aina remontin välit toimivan, moottorin vaihtoa yms. eikä jännitetä jos joitain litroja menee öljyä maahan. näkyy koneessa rasvanippojakin mutta kertaakaan ei rasvaprässiä näy käsissä. kun ymmärtäis vielä puheen.. https://www.youtube.com/channel/UCSCIBe ... 8-A/videos
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Harmi, kun en osaa venäjänkieltä. Olisi niin jännä tietää, mistä oikein joissain tilanteissa on kyse.
Aika hankalia töitä tehdään, niinkuin nyt tämäkin vilkkaan tien vieressä kulkevan ojan perkaus: https://www.youtube.com/watch?v=YTT-pMJIw-Q
Siitä on haastetta, koneen ylävaunu mahtuu juuri ja juuri kääntymään, vaikka vierestä menee autoja, sähköjohtojen takia puomia joutuu pitämään tolkuttoman alhaalla, jolloin laahakauhan nostovaijerin lukko ottaa jo kiinni puomin köysipyörään, kuorma-auto puolestaan on niin korkealaitainen, että puomia on nostettava, jotta kauha menisi lavan reunan yli.
Kuorma-auto on kai Kamaz (?). Sen lava vaikuttaa kovasti saksalaiselta, ehkä se on Meiller (?) tai sen kopio.
Tällä ja monella muulla saman käyttäjän videolla näkyvä venäläinen (?) laahakaivinkone on ikään kuin yhdistelmä monista eurooppalaisista ja amerikkalaisista tunnetuista koneista. Minkäänlaista rasvausta ei videoilla näy tapahtuvan. Toisaalta näiden koneiden tekniikka on periaatteessa sellaista, että riittää, kun 8-10 tunnin välein mennään läpi tärkeimmät nipat ja suurin osa muista viikon välein. Tähän verrattuna krouvimmin tehdyt Jussi/Åkerman-vaijerikoneet tarvitsivat muutamaan kohtaan voitelua myös kesken vuoron eli 4-5 tunnin välein.
Minulle tulee sellainen tuntuma, että tämä urakoitsija tekee hommiaan hyvin niukalla budjetilla ja varaa ei ole uudempiin koneisiin. Se on tuttua omista töistäni. Minkäs teet, kun rahaa ei vaan ole tarpeeksi.
Toisaalta videoilla näkyy tälle vaijerikoneelle tehtävän joitain korjauksia ja ne tehdään siihen tyyliin kuin niitä meilläkin on totuttu tekemään. Hyvä esimerkki normiremontista on telan vetopyörien kunnostus, jossa valmiiksi täytehitsattu vetopyörä asennetaan koneeseen ja vastapuolen pyörä irrotetaan täytehitsausta varten. Tämä työ on varmaan tuttu vaijerikoneilla työskenneille. Tutulta vaikuttaa myös märkä kura, jota jostain ihme syystä on koneen alla aina silloin, kun alavaunulle tarvii tehdä jotain remonttia. https://www.youtube.com/watch?v=Fr4BJauy4Eg
Vaikka venäjää en osaa, kuului videolla yksi tuttu sana: työtä selostava mies osoittaa sormella vetopyörän ja akselin päätylaipan väliä ja sanoo, että sinne on laitettava "voilok".
Aika hankalia töitä tehdään, niinkuin nyt tämäkin vilkkaan tien vieressä kulkevan ojan perkaus: https://www.youtube.com/watch?v=YTT-pMJIw-Q
Siitä on haastetta, koneen ylävaunu mahtuu juuri ja juuri kääntymään, vaikka vierestä menee autoja, sähköjohtojen takia puomia joutuu pitämään tolkuttoman alhaalla, jolloin laahakauhan nostovaijerin lukko ottaa jo kiinni puomin köysipyörään, kuorma-auto puolestaan on niin korkealaitainen, että puomia on nostettava, jotta kauha menisi lavan reunan yli.
Kuorma-auto on kai Kamaz (?). Sen lava vaikuttaa kovasti saksalaiselta, ehkä se on Meiller (?) tai sen kopio.
Tällä ja monella muulla saman käyttäjän videolla näkyvä venäläinen (?) laahakaivinkone on ikään kuin yhdistelmä monista eurooppalaisista ja amerikkalaisista tunnetuista koneista. Minkäänlaista rasvausta ei videoilla näy tapahtuvan. Toisaalta näiden koneiden tekniikka on periaatteessa sellaista, että riittää, kun 8-10 tunnin välein mennään läpi tärkeimmät nipat ja suurin osa muista viikon välein. Tähän verrattuna krouvimmin tehdyt Jussi/Åkerman-vaijerikoneet tarvitsivat muutamaan kohtaan voitelua myös kesken vuoron eli 4-5 tunnin välein.
Minulle tulee sellainen tuntuma, että tämä urakoitsija tekee hommiaan hyvin niukalla budjetilla ja varaa ei ole uudempiin koneisiin. Se on tuttua omista töistäni. Minkäs teet, kun rahaa ei vaan ole tarpeeksi.
Toisaalta videoilla näkyy tälle vaijerikoneelle tehtävän joitain korjauksia ja ne tehdään siihen tyyliin kuin niitä meilläkin on totuttu tekemään. Hyvä esimerkki normiremontista on telan vetopyörien kunnostus, jossa valmiiksi täytehitsattu vetopyörä asennetaan koneeseen ja vastapuolen pyörä irrotetaan täytehitsausta varten. Tämä työ on varmaan tuttu vaijerikoneilla työskenneille. Tutulta vaikuttaa myös märkä kura, jota jostain ihme syystä on koneen alla aina silloin, kun alavaunulle tarvii tehdä jotain remonttia. https://www.youtube.com/watch?v=Fr4BJauy4Eg
Vaikka venäjää en osaa, kuului videolla yksi tuttu sana: työtä selostava mies osoittaa sormella vetopyörän ja akselin päätylaipan väliä ja sanoo, että sinne on laitettava "voilok".
-
- Aktiivinen käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Maalis 2017, 21:01
Re: Uusia konevideoita
juu uutta taitaa olla vaan öljy ja vaseliinit mitä käytetään. korjataan tai käytettyä osaa. voilok? tarkoittaako tiivistettä vai jotain simmilevyä..
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1816
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Uusia konevideoita
Voilokiksi vanhemmat ihmiset sanoivat meillä päin paksua levymäistä huopaa. Koneistoissa ja moottereissa käytettiin aikaisemmin melko yleisesti akselitiivisteinä huovasta tehtyjä renkaita ja niitäkin kutsuttiin toisinaan voilokeiksi. Myöhemmin sana on tullut kuulluksi raveissa, mutta merkitys on kai siellä toinen.
Re: Uusia konevideoita
Voilokki on se lätkä hevosen kyljessä missä on kilpailunumero.
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?
Etuveto? Joku veikkauksen uusi peli vai?