Åkerman h12b

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista

Re: Åkerman h12b

ViestiKirjoittaja leit » 12 Touko 2020, 20:04

Voiha pirulainen, onnistuin melkein katkaisemaan telan ku oli päässyt telalapun pultti katkeemaan ja häviämään ni oli irrottanut jossain välin telatapin ja jyrsinyt toisen puolen jo aika väljäks :oops: huomasin vasta kun telalenkki ahisti taittuessaan sivulle päin.
Tein hätäapu korjauksen kampeemalla tapin takas ja hitsasin tapin kiinni, saa nähä kuin kestää.
leit
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja Harri_82 » 12 Touko 2020, 20:28

Yleensä ei kestä kovin kauaa ku hitsaus murtuu. Monesti vanhaan perusketjuun joutuu hitsaan tapin päähän ison prikan ettei tappi pääse karkaamaan. Keskireiästä hitsaa tapin päähän nii sillai on pysyny
Harri_82
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja leit » 13 Touko 2020, 08:20

Joo täytyy kokeilla jossei tuollein kestä.
leit
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 24 Heinä 2020, 09:08

Tuli hommattua H12B tontille pari viikkoa sitten ja siitä ihmetellyt pikkujuttuja jo läpi.
Mistähän tuon koneen sarjanumero vois löytyä? :shock: Toivottavasti ei alavaunun kupeessa oleva alumiinilätkä, kun siitä ei saa mitään selvää.
Yleiskuva

Kuva

Moottori on TD70B

Kuva
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Heinä 2020, 18:06

Moottori ainakin on vaihtunut vanhempaan mikäli tuo on 12B(mitä epäilen). Ja just siitä lätkästä se pitäisi löytyä, ei taida paljon muualla olla... Loppu on tärkein.
Jappi
Guru

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 24 Heinä 2020, 20:29

Jappi kirjoitti:Moottori ainakin on vaihtunut vanhempaan mikäli tuo on 12B(mitä epäilen). Ja just siitä lätkästä se pitäisi löytyä, ei taida paljon muualla olla... Loppu on tärkein.

Voipa muuten ollakin H12 tuo kone.
Eikös kaikissa B-koneissa ole reiät ylävaunun kupeessa? Siis "astinlaudat".
Tuossa ei niitä ole..
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 24 Heinä 2020, 20:45

Tervetuloa foorumille parahin G. Grand!

Valmistusnumero olisi tietysti hauska tietää. Tässä tapauksessa kolme tai neljä viimeistä numeroa ovat tärkeät. Katsoin Åkermanin valmistusnumerotaulukosta, että H12-koneita ilman beetä on tehty numeroilla 777-1892 ja numerosta 1893 alkaen on alkanut B-sarja. Vaihdos tapahtui 1977. H12B:n valmistus loppui 1982 ja viimeinen numero oli 3020.
Tuulettajan hihna on näköjään vaihtunut numerosta 2253 alkaen. Mikä on tapahtunut 1979.
Hullu-Jussi
Guru

ViestiKirjoittaja Hullu-Jussi » 25 Heinä 2020, 10:44

Åkermanin mallien yksityiskohdat eivät ole minulle mitenkään hyvin hanskassa, mutta tuo Garyn koneen pääpuomi on minun muistikuvan perusteella B-sarjan puomi. Olen ollut siinä käsityksessä, että H12-puomi tekee yhden jyrkän mutkan nostosylinterin ylätapin kohdalla ja B-sarjassa tavallaan korvattiin yksi puomin jyrkkä mutka kahdella vähän loivemmalla.

Valokuva-albumissani on yksi kuva, jossa on H12B noin suurinpiirtein 70-luvun lopun vuosikertaa. Siinä ylävaunun rungon sivulle päin näkyvä oranssinpunaiseksi maalattu osuus on selvästi korkeampi kuin Garyn koneessa. Olisiko tämä sitten ehkä B-sarjan alkupään koneita. Vaikka eipä tuolla asialla nyt maaiman suurinta merkitystä sinällään ole. Näitä tulee joskus pohdittua, vaikka pitäisi kai enempi keskittyä oikeisiin töihin.
Hullu-Jussi
Guru

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 25 Heinä 2020, 11:48

Kuvia kattelin noista H12 / H12B eroista ja puomi on tosiaan 12B:ssä tuota mallia kuin mulla.
Se koneen kilpi on tuossa kunnossa:

Kuva

Ei mitään selvää merkintää erotu.

Toisella puolella telarungossa on joskus ollut vastaava alumiinikilpi, mutta vain pari ruuvia on jäljellä.
Käytön kannalta mallilla ei ole mitään merkitystä, mutta mukavahan se olisi tietää mikä tuo kone on.. :D
Kupeissa on kyllä erittäin kauhtuneet tarrat; H12B, niin on mahdollista että olisi tosiaan joku alkupään kone kyseessä.

Sain Volvokorjaamolta poistettuja Åkermanin kirjoja, joita en ole vielä päässyt alkupa pitemmälle lukemaan.
Koneesta löytyi jo maininta, että vaihtuu TD70G-malliin. Ilmeisesti alkupäässä sitten on vielä tuota b-moottoria. :?
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä

ViestiKirjoittaja Gary Grand » 29 Heinä 2020, 15:32

Nyt on omia varaosakijoja selattu ja kyllähän tuo mun kone vaikuttaa H12:lta.
Tuota puomia on saanut myös siihen jonain varustevaihtoehtona.

Se mikä näyttäisi selkeimmin erottavan H12 ja H12B:n on ajopolkimet ja polttoaine/hydraulisäiliön paikka.
H12:ssa ei ole ajopolkimia ja minulla nitä ei ole. Ajo hoidetaan minun koneessa ajo/kuormaus-vaihtovivulla ja sitten joystickeillä.
On muuten tympeä viritys kun kauhalla ei voi auttaa ajon aikana. :shock:

Minun koneessa polttoainesäiliö on etummaisena ja hydraulisäiliö sen jatkona. Sitten huoltoluukku sivusta.
Niinkuin tässä:
Kuva
Tässäkin yksilössä tuo loivamutkainen puomi.

H12B:ssä on etummaisena edestä avattava työkalu"kaappi" ja sitten vasta nuo säiliöt.
Kuva

Koneet on päässyt filmillekin:
https://www.imcdb.org/v870009.html
Gary Grand
Aktiivinen käyttäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Kaivukoneet