Okt pohjia
-
Truerookie
- Aktiivinen käyttäjä
Okt pohjia
Moro.
Ajatuksena kyteny kaivella itse pohjia lähinnä autotallille koska talo tulee kalliolle.
Myös pieni pätkä tietä (n.50m)
Minkä kokoinen kone on viisas valinta että ei mene aivan leikkimiseksi?
Aikaa tosin on koko kesä että siinä mielessä ei tarvitse olla suurin mahdollinen kone.
Minkä kokoisella yltää kuormata maansiirto auton ilman mitään suuria hankaluuksia?
Alustavasti katellu 3-5tn koneita.
Suurin työ kaiketi tien pohjissa. Maa osin hiekkaa osin savikkoa.
Ajatuksena kyteny kaivella itse pohjia lähinnä autotallille koska talo tulee kalliolle.
Myös pieni pätkä tietä (n.50m)
Minkä kokoinen kone on viisas valinta että ei mene aivan leikkimiseksi?
Aikaa tosin on koko kesä että siinä mielessä ei tarvitse olla suurin mahdollinen kone.
Minkä kokoisella yltää kuormata maansiirto auton ilman mitään suuria hankaluuksia?
Alustavasti katellu 3-5tn koneita.
Suurin työ kaiketi tien pohjissa. Maa osin hiekkaa osin savikkoa.
- Hullu-Jussi
- Guru
Re: Okt pohjia
Kaavailemasi konekoko on aivan sopiva. Kolmetonninen ei tosin kunnolla yletä nykyisten neliakselisten autojen laitojen yli lastaamaan maan tasalta. Mutta ongelman voi ratkaista tekemällä koneelle sopivaa koroketta aina siellä, missä lastaa. Kolme-ja puolitonnisella koneella on jokunen omakotitalon helppo pohja tullut tehtyä eikä se niissä touhuissa liian pieneksi jäänyt. Oikeastaan aivan muut asiat kuin käytössä oleva kone ratkaisevat sen, miten tuollainen työ onnistuu. Näillä muilla asioilla tarkoitan esim. sitä, miten saa työmaan järjesteltyä siten, että kaikki aiotut työt voidaan tehdä oikeaan aikaan. Sovittujen tavarantoimitusten käännyttäminen takaisin on kallista. Jos rakennuspaikan maaperässä on vettä tai savea olisi myös erinomaisen hyvä jos asiasta olisi jotain aikaisempaa kokemusta. No ihminenhän on oppivainen otus, joten aika äkkiähän sitä uusia asioita omaksutaan. Opiskelu tietysti yleensä maksaa jotakin ja itseopiskelu maanrakennusalalla on erityisen kallista. Tällä en halua nyt mitenkään masentaa edellistä kirjoittajaa hänen omassa projektissaan. Enemminkin oli kyse yleisistä huomioista asiaan liittyen.
Sitten vielä yksi näkökulma, mikä liittyy tähän kysymykseen:
Tuolla suomi24-foorumilla ovat jotkut kirjoittajat aika hanakasti tuominneet ajatuksen, että tavallinen maallikko ostaisi kaivinkoneen ja tekisi sillä omat työnsä. Perusteluna on ollut ainakin se, että ammattilaisen tekemänä työ tulee nopeammin ja usein jopa halvemmalla tehdyksi. Kaiken taustalla kuitenkin lienee pelko urakoitsijoiden töiden vähentymisestä ja siitä että "maallikot" tulevat "ammattilaisten" reviirille.
En oikein ole tuollaista rajoittavaa ajattelua koskaan ymmärtänyt. Kai omilla rahoillaan saa länsimaisessa yhteiskunnassa kukin tehdä mitä haluaa niin kauan kuin liikutaan olemassa olevien lakien puitteissa.
Sitten vielä yksi näkökulma, mikä liittyy tähän kysymykseen:
Tuolla suomi24-foorumilla ovat jotkut kirjoittajat aika hanakasti tuominneet ajatuksen, että tavallinen maallikko ostaisi kaivinkoneen ja tekisi sillä omat työnsä. Perusteluna on ollut ainakin se, että ammattilaisen tekemänä työ tulee nopeammin ja usein jopa halvemmalla tehdyksi. Kaiken taustalla kuitenkin lienee pelko urakoitsijoiden töiden vähentymisestä ja siitä että "maallikot" tulevat "ammattilaisten" reviirille.
En oikein ole tuollaista rajoittavaa ajattelua koskaan ymmärtänyt. Kai omilla rahoillaan saa länsimaisessa yhteiskunnassa kukin tehdä mitä haluaa niin kauan kuin liikutaan olemassa olevien lakien puitteissa.
-
kampiveivi
- Guru
Itse olen kans vähän sillä kannalla että kannattaako ostaa kaivinkonetta vain jos tarvii kaivaa autotallin pohja ja vähän tien pohjaa? Toki jokainen saa rahoillaan ja ajallaan tehdä mitä lystää mutta taloudellista etua tuskin on saatavissa ko kohteissa itse ostamalla kone ja tekemällä työt itse. Pahimmillaan halvan käytetyn koneen hankkinut joutuu uhraamaan ylimääräisiin remontteihin aikaa ja rahaa jolle olisi ollut muutakin tekoa.
Koneen koosta taas on varmalla niin montaa mieltä kuin on miestäkin (tai naista) En liputa nyt +20t koneiden puolesta vaan ehkä totuus löytyis enemminkin jostain tuosta välimaatosta , siis jotakuinkin 10t ja siitä ylöspäin. Hyvinkin pitkälti riippuu kohteesta ja mitä siltä koneelta vaaditaan. Jos kovin ahtaat paikat, pienuus on plussaa. Joissain töissä pieni kone siis paras valinta. Mutta tiettyyn rajaan asti koneen koon kasvattaminen tuo työhön joutuisuutta sillä ehdolla että tilaa on liikua ja työskennellä kun ei tartte pikku kauhalla lapioida. Suuret kivet ja kannot tuottaa pienellä koneella helposti tarpeetonta työtä. Lisäksi isommassa koneessa on ulottuvuudet isommat, niinpä esim täytöt onnistuu suoraan ilman että tarvii konetta siirrellä niin paljon tai maamassoja turhaan siirrellä koneella paikasta toiseen moneen kertaan.
Koneen koosta taas on varmalla niin montaa mieltä kuin on miestäkin (tai naista) En liputa nyt +20t koneiden puolesta vaan ehkä totuus löytyis enemminkin jostain tuosta välimaatosta , siis jotakuinkin 10t ja siitä ylöspäin. Hyvinkin pitkälti riippuu kohteesta ja mitä siltä koneelta vaaditaan. Jos kovin ahtaat paikat, pienuus on plussaa. Joissain töissä pieni kone siis paras valinta. Mutta tiettyyn rajaan asti koneen koon kasvattaminen tuo työhön joutuisuutta sillä ehdolla että tilaa on liikua ja työskennellä kun ei tartte pikku kauhalla lapioida. Suuret kivet ja kannot tuottaa pienellä koneella helposti tarpeetonta työtä. Lisäksi isommassa koneessa on ulottuvuudet isommat, niinpä esim täytöt onnistuu suoraan ilman että tarvii konetta siirrellä niin paljon tai maamassoja turhaan siirrellä koneella paikasta toiseen moneen kertaan.
Osaatteko kertoa minkä kokoluokan kone jaksaa nostella 450kg tärylätkää peräkärrylle ym.Periaatteessa koneen on kyettävä nostamaan taakka puomi suorana jotta ylettyy laitojen yli kun jyrässä on joku vaijerinpätkä.
1.5 tonninen EI - 7 tonninen KYLLÄ.Jossain siinä välissäkö?
1.5 tonninen EI - 7 tonninen KYLLÄ.Jossain siinä välissäkö?
Tervehdys.
Pitää omatkin ajatukset tuoda tähän keskusteluun.
Eli viitisen vuotta sitten alettiin rakentamaan kahden sukupolven paritaloa. Louhintaa noin900kiintoa ja louheet ajoin vanhalla sisunraadolla tontin toiselle laidalle täytöksi ja tutun urakoitsijan kone täkkäsi/lastasi louhetta+ itte yhden viikonlopun kaivoin talomonttua tyhjäksi ja lastasin autoa tämän koneella. Pohjan sepelöinnin, salaojat, jv suodatuskentän, täytöt teki paikallinen urakoitsija. Itse touhusin yhtenä viikonloppuna maalämpökaivojen ja porakaivon huoltokaivot, sekä putkikanaalit taloon urakoitsijan koneella.
No sitten jossain vaiheessa rupesin miettimään, että noita konehommia on vielä melko reilusti tekemättä ja aloin katella mitä vanhat koneet maksaa. Melko nopeasti selvisi, että suhteessa halvimmat koneet löytyy noin 20tn kokoluokassa. Sopi minulle kun esim kivenmättöä oli edessä melko paljon. Hommasin vanhan uh sarjan hitatsin ja sillä sai melko hyvin tehtyä loput maatyöt ja nostohommat mitä työmaalla täytyi tehdä. Minä laskin sen silloin niin että jos kone maksaa vajaan kymppitonnin ja sillä tekee loput työt niin kai siitä myymällä vielä muutaman tonnin saa edes romurautana
Toki itsellä aikaisempaa työkokemusta raskaskoneasentajana joten en kauheasti jännittäny pikkuremontteja kun niitä tuppaa aina noissa hinnat alkaen malleissa olemaan. Eikä jäljelläolleilla hommilla ollu mikään kovin hätä niin sai rauhassa touhuta.
Aikaisempaa kokemusta kaivinkoneen ajamisesta oli senverran mitä ed töissä uusia koneita koeajanut ennen luovutusta ja silloisessa ammatissa kun olin kasettiautokuskina niin joskus lastailin itte maakuormia työmaalla jos ei ollu johtaja itte paikalla lastaamassa.
Noh talokin valmistui aikanaan ja hitachi sai uuden kodin, ja allekirjoittanut uuden ammatin
Eli kyllä kannattaa olla hyvin varovainen kun jotain romuja tontilleen hommailee sillämielellä,että jos mä vähän kokeilen. On meinaan erittäin tarttuvaa, sillä se on vähän niinkuin pikkupojat on kaikki kone ja automiehiä eikä yksikään äiti pääse alle neljävuotiaan poikansa kanssa yhdestäkään työmaasta ohi ilman pojan hämmästyneitä ilmeitä ja sormella osoittelua kun jossain pyörii kaivuri tai on sora-auto kippi pystyssä. Sitten se pikkuhiljaa unohtuu, kun kasvaa aikuiseksi mutta jos vielä erehdyt aikuisena kokeilemaan niin voi olla että jää koukkuun ja pahasti 
Pitää omatkin ajatukset tuoda tähän keskusteluun.
Eli viitisen vuotta sitten alettiin rakentamaan kahden sukupolven paritaloa. Louhintaa noin900kiintoa ja louheet ajoin vanhalla sisunraadolla tontin toiselle laidalle täytöksi ja tutun urakoitsijan kone täkkäsi/lastasi louhetta+ itte yhden viikonlopun kaivoin talomonttua tyhjäksi ja lastasin autoa tämän koneella. Pohjan sepelöinnin, salaojat, jv suodatuskentän, täytöt teki paikallinen urakoitsija. Itse touhusin yhtenä viikonloppuna maalämpökaivojen ja porakaivon huoltokaivot, sekä putkikanaalit taloon urakoitsijan koneella.
No sitten jossain vaiheessa rupesin miettimään, että noita konehommia on vielä melko reilusti tekemättä ja aloin katella mitä vanhat koneet maksaa. Melko nopeasti selvisi, että suhteessa halvimmat koneet löytyy noin 20tn kokoluokassa. Sopi minulle kun esim kivenmättöä oli edessä melko paljon. Hommasin vanhan uh sarjan hitatsin ja sillä sai melko hyvin tehtyä loput maatyöt ja nostohommat mitä työmaalla täytyi tehdä. Minä laskin sen silloin niin että jos kone maksaa vajaan kymppitonnin ja sillä tekee loput työt niin kai siitä myymällä vielä muutaman tonnin saa edes romurautana
Toki itsellä aikaisempaa työkokemusta raskaskoneasentajana joten en kauheasti jännittäny pikkuremontteja kun niitä tuppaa aina noissa hinnat alkaen malleissa olemaan. Eikä jäljelläolleilla hommilla ollu mikään kovin hätä niin sai rauhassa touhuta.
Aikaisempaa kokemusta kaivinkoneen ajamisesta oli senverran mitä ed töissä uusia koneita koeajanut ennen luovutusta ja silloisessa ammatissa kun olin kasettiautokuskina niin joskus lastailin itte maakuormia työmaalla jos ei ollu johtaja itte paikalla lastaamassa.
Noh talokin valmistui aikanaan ja hitachi sai uuden kodin, ja allekirjoittanut uuden ammatin
Työkaluna kumitelarimpula -12 Kubota u55, Puolitosissaan -88 Åkerman H3MB, Harrasteena -86 Finn Ursus 914DL
-
Truerookie
- Aktiivinen käyttäjä
Olin valmistautunut juurikin suomi24 tyylisiin vastauksiin ja hyvilläni myönnän että olin suurimmaksi osaksi väärässä.
Hyvä että en aivan suossa ole tuossa koneen koossa.
Taloudellisesta edusta olen aivan toista mieltä.
jos ostan kaivinkoneen joka maksaa 15000€(tulee toki maa-ainesten kuljetuskulut päälle) ja maansiirtourakka muuten pelkästään työn ja koneiden rahtien osalta on 15000-20000€ eli 20000. ei sisällä jätevesi monttuja eikä kenttiä.
ja aikaahan on vaikka kuinka enkä laske omalle työlle mitään hintaa ni säästöä tulee jos koneeseen ei tule 10000€ remonttia. Sekä samaan aikaan menetä arvoaan aivan kokonaan.
En millän keksi tilannetta että en hyötyisi asiasta taloudellisesti.
Vaikkakin olisi kiva päästä leikkimään kaivurilla ilman taloudellista hyötyäkin.
Hyvä että en aivan suossa ole tuossa koneen koossa.
Taloudellisesta edusta olen aivan toista mieltä.
jos ostan kaivinkoneen joka maksaa 15000€(tulee toki maa-ainesten kuljetuskulut päälle) ja maansiirtourakka muuten pelkästään työn ja koneiden rahtien osalta on 15000-20000€ eli 20000. ei sisällä jätevesi monttuja eikä kenttiä.
ja aikaahan on vaikka kuinka enkä laske omalle työlle mitään hintaa ni säästöä tulee jos koneeseen ei tule 10000€ remonttia. Sekä samaan aikaan menetä arvoaan aivan kokonaan.
En millän keksi tilannetta että en hyötyisi asiasta taloudellisesti.
Vaikkakin olisi kiva päästä leikkimään kaivurilla ilman taloudellista hyötyäkin.
-
kampiveivi
- Guru
Tuolla 15 000e saa varmaan koko kuukaudeksi koneen kuljettajineen töihin. Kai siinä ajassa jo ehtis tehdä normi autotallin pohjan, tontti tietä sen 50m , jätevesijärjestelmät ja paljon muuta siinä väliajalla joutessaan kahvinjuonnin ja paskanjauhannan välissä...
Jos hyvin menee sen oman koneen kanssa voi sen saada myytyä parempaan hintaan mitä on itse siitä maksanut, jos siitä raaskii luopua edes....
-
Truerookie
- Aktiivinen käyttäjä
Autotalli +katos+pihavarasto+tekninentila ja erillinen saunarakennus. tietä on tosin enemmän ku 50m ja pihan perälle tulee "liikenneympyrä".
Urakoitsija puhu et kaivuri olis reilu 2viikkoo ja auto vajaa 2viikkoo ajaa pintaa pois ja mursketta yilalle.
En osaa sanoo heidän tuntihinnoista mitään.
Jos on halpoja ja päteviä urakoitsijoita tiedossa lahden seudulla ni otan kyllä yhteystietoja kiitollisena vastaan..
Urakoitsija puhu et kaivuri olis reilu 2viikkoo ja auto vajaa 2viikkoo ajaa pintaa pois ja mursketta yilalle.
En osaa sanoo heidän tuntihinnoista mitään.
Jos on halpoja ja päteviä urakoitsijoita tiedossa lahden seudulla ni otan kyllä yhteystietoja kiitollisena vastaan..
-
åkermannuori
- Aktiivinen käyttäjä
- Viesti:
siis halpa ja pätevä on yleensä eri asioita. ja halvempi on yleensä loppujenlopuksi kalliimpi kuin se jolla on kalliimpi tuntihinta
älä nuori jauha kakkaa vaikka kaivat sitä. mä oon halpa mies 45 ekee tunti ja oon koulut käyny ja tuossa vertailtiin yhtiö talopohjia jotka oli samanlaisia viereiset tontin niin mä tein sille 4000 ekee halvemmalla ku toinen urakoittija.
Rahhaa tullee vaikka hinta on halapa mutta ku hyvin tekkee niin töitä on ja pitkiä öitä
Rahhaa tullee vaikka hinta on halapa mutta ku hyvin tekkee niin töitä on ja pitkiä öitä