Suunnanvaihto ongelma

Keskustelua kaivurikuormaajista
James52D
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2016, 23:47

Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja James52D »

Ilmeni James 52D (-89) koneessa sellainen vika kesken kaivuun että kulkee vain toiseen suuntaan. Eli: Suunnanvaihtovivun keskiasento on vapaa-asento, mutta siirrätpä vivun eteenpäin tai taaksepäin niin kone kulkee taaksepäin. Kokeilin vaihtaa liittimet suunnanvaihdon magneettiventtiilillä toisinpäin, jolloin kone menee sitten pelkästään eteenpäin....
Eli kovin isosta viasta ei liene kyse, vaihteisto ja suunnanvaihto sinänsä pitäisi käsittääkseni toimia ok.
Seuraavaksi tutkailin suunnanvaihtovipua, mutta johdoista mittailemalla vaikuttaisi toimivan sekin.
Suunnanvaihdolle on kojetaulun alla kolme relettä jotka vaihdoin varmuudeksi uusiin mutta eipäs auttanut ongelmaan sekään.

Osaako joku sanoa missä tuollainen vika voisi olla kun alkaa itsellä ideat loppua...?
Voiko magneettiventtiili kuitenkin olla viallinen vaikka liittimet vaihtamalla se muuttaa ajosuunnan toiseen. Eli ei toimi molempiin suuntiin samanaikaisesti vaan aina vain jompaankumpaan.
Sähköviaksi epäilisin mutta missä se vika on. Magneettiventtiilillä varmaankin hintaa kumminkin on niin ei viitsis turhaan uusiakaan koemielessä.....
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Minulla ei ole 52D:n kytkentäkaaviota, joten en pysty nyt sanomaan mitään varmaa. Yleensä suunnanvaihdon ohjauksen vika löytyy helposti, jos on kytkis käytettävissä. Vapaa-asento kaiketi toimii? Minkä tyyppinen magneettiventtiili? Onko siinä magneettiventtiilissä kaksi solenoidia?
James52D
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2016, 23:47

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja James52D »

Joo, vapaa-asento toimii. Magneettiventtiilissä on kaksi solenoidia, kumpaankin päähän tulee siis johto jossa sellainen ruuvilla kiinni oleva neliömäinen liitin. Liittimissä on kolme napaa. Mitä mittailin niin kumpaankin piuhaan tulee vain yhteen ja samaan napaan virta vaikka vaihtaa suunnanvaihtovivun eteen tai taakse asentoon. Kuuluuko sen olla niin? En niin tarkkaan ole magneettiventtiilien sielunelämään perehtynyt.... Vai saako venttiili nyt siis saman käskyn riippumatta suunnanvaihtovivun asennosta, niinkuin oirekin antaa kyllä ymmärtää?
jusape
Guru
Viestit: 878
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyllä siinä on eteen ja taakse suunnille molemmilla oma solenoidi, joista jompaan kumpaan pitäisi tulla virta vuorollaan, suunnanvaihtovivun eteen tai taakse-asennoissa, vapaalla ei pitäisi tulla kumpaankaan.
Venttiili kun aukeaa sähköisesti, ja täten liike alkaa, jännitteettömänä karat on kiinni, ja kone ei liiku.
Noissa neliömallin liittimissä on yleensä 3 navanreikää, joista vain 2 on käytössä, reunimmaiset. Magneettiventtiilin kela kun ei tarvitse muutakuin + ja - navat
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
James82d
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Huhti 2009, 17:30

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja James82d »

Mites se toimii taka-ajo napeista?
James52D
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2016, 23:47

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja James52D »

Kaivuvivussa on se keinukytkin suunnanvaihdolle, mutta kun sekin perskules lakkasi toimimasta kun kone oli seissyt lähes koko talven. Edellisellä ajokerralla syksymmällä pelasi sekin ihan hyvin vielä. Tarkoitus oli ehtiessäni perehtyä ko. keinukytkimen ongelmaan mutten vielä ehtinyt kun nyt ilmeni tuo uusi vika.... Eli se kaivuvivun kytkin ei tällä hetkellä toimi mitenkään.

Magneettiventtiilin sähköt on aika yksinkertaiset ilmeisesti tosiaan. Mielestäni tilanne oli sellainen että yhteen liittimen napaan (eli varmaankin +) tuli virta oli suunnanvaihtovipu kummassa asennossa tahansa, vapaa-asennossa ei tullut. Sama tilanne toisen solenoidin liittimessä.

Tässä on jotakin hämärää, eikai molemmille solenoideille tarvi samaan aikaan tulla virta? Olisko suunnanvaihtovivussa kumminki vika sittenkin?
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Juu, ei.
Perustason kahdella vastakkaisella puolella sijaitsevalla solenoidikelalla tehdyssä venttiilissä virta tulee aina vain toiselle puolelle. Vapaa-asennossa ei tarvita sähköä, koska venttiilikaran jouset huolehtii karan palauttamisesta keskiasentoon.
jusape
Guru
Viestit: 878
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja jusape »

Vika voi olla myös johdoissa, että on kuoret puhki ja yhdistää siten molemmille virran, vaikka suuntaviiksen katkaisijatoiminto toimeisikin oikein. Mut kyllä sitä viikseä epäilisin ehkä enemmän, tai voi olla takanapeissakin vika. Siis jos esim ohjausjännite kulkee vielä takaohjausnapin kautta viikseltä solenoideille, mikä on hyvin mahdollista, että suljetaan tavallaan sellainen päällekkäiskäskytys pois, että viiksi olisi esim eteen ja napilla koittaisi taakseajoa samaan aikaan eli nappia käyttäessä viiksen yhteys solenoideille katkeaa, tai sitten voi olla toisinpäinkin, että takanapit ei toimi jos viiksi ei ole vapaa-asennossa eli nappiohjauksella sähkön reitti menee viiksen kautta.
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
James52D
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Heinä 2016, 23:47

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja James52D »

Tuossa Jameksessa ajo toimii niin että rattipylvään viiksi määrää suunnan. Eli jos suunta on siitä valittuna ei takanapilla pysty vaikuttamaan siihen.
Sinänsä hyvä tietysti että vika vaikuttaisi todennäköisimmin löytyvän johdoista tai viiksestä, ei ole kovin iso vika kyseessä mutta kiusallinen jäljitettävä se toki voi olla.

Nyt täytyy tutkia sitä valintaviikseä tarkemmin ja jos ei selviä niin johdotuksia senjälkeen.....

Tuli mieleen yhtäkkiä muuten sellainenkin asia että meillä on innokkaita pieniä konemiehiä (kaksospojat 3v), jotka ovat käyneet Jameksen hytissä kun kaivuri on ollut pihassa.... ja suunnanvaihtovipu kun on siinä hyvin nenän korkeudella niin sitä mielellään kokeillaan. Olisko sitä kohdeltu vähän kovakouraisesti! Ettei vaan vika löydy siitä.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, palailen asiaan!
jusape
Guru
Viestit: 878
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Suunnanvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jos se toiminta siinä noin on, niin viiksestä se syy melkein löytyy.....
Ja jos vielä innokkaita nuoria apumiehiä tontilla pyörii ja on ohjaimissa ollut, niin vikamahdollisuus vaan on entistä todennäköisempi , että on vika viiksessä ...... :D
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin