Hitachin kierrokset tipahtaa

Keskustelua tela- sekä pyöräalustaisista kaivukoneista
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1816
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

No jopa ikäväksi heittäyty. Toisaalta korjaajan näkökulmasta tollanen vika, ettei lainkaan toimi on usein parempi kuin ajoittainen. Nuo ajoittaiset, kun on välillä juuri sellaisia, että niitä on täysin mahdoton saada selville muulloin, kuin juuri silloin, kun se vika esiintyy. Ja sitten ne on välillä juuri niin ujoja luonteeltaan, ettei ne sillon kehtaa tulla näkyville, kun korjaaja on paikalla. No toivottavasti teidän Hitatsista löytäävät vian helposti.
hit 092
Guru
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Huhti 2009, 23:02
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja hit 092 »

Tällä kertaa vika ilmenee toisinaan kovan tärähdyksen yhteydessä ja taas toisinaan vain kun kone "heilahtaa". Väliin menee pitkän tovinkin ilman mitään ongelmia kunnes taas muutamia kertoja peräjälkeen kierrokset käy tyhjäkäynnillä.
No tännään haitaasi tempun teki. Lakkasi kierroksia ottamasta kokonaan eikä sammunukkaan muuta kun hätäpysäytys hantaakista.
Johtosarjavika/jostakin ryhmäliittimestä pinnit löysällä tai hapettuneet...???
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Tuon johto/liitin ongelmaan päädyttiin myös huollossa. Aluksi ei testerillä saanut yhteyttä ollenkaan boksiin. Käytettiin jopa elektroniikka korjaajalla joka epäili että joku transistori varmaan....
Konetta oltiin ajamassa takaisin auton kyytiin kun tietokone heräs eloon, ja saatiin vikakoodit luettua. Pari hapettunutta anturin liitosta löydettiin sen avulla mutta ei muuta. Katkonainen toiminta jatkuu edelleen. Välillä epäiltiin virtalukkoakin kun avainta pyörittelemällä kompuutteri hetkeksi heräsi välillä eloon. Kaikki sähköjohtojen kuoret on kyllä kopin ulkopuolelta aika haurastuneita että ei mikään ihme jos jostakin johdot ottas runkoon tai toisiinsa. Pitänee varata yksi tai useampi päivä siihen että mitattailee kaikki johdot läpi onko ok vai ei. :roll:
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Nyt taasen toimii ongelmitta, ihme vekotin. Ainoo mitä korjattiin oli laturin maadotus johto. Liekkö vika ollut siinä?
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Vastataanpa tähänkin kun jäänyt unholaan... Eli vika ilmeisesti oli tuossa laturin johdossa koska tekemällä siihen pätkä uutta johtoa on kone toiminut ok.
ew150c
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 21:53

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja ew150c »

Opettavainen tarina ja ilmeisesti onnellinen loppu :) Mullakin volvo 19500 tuntia ajettu ja johdot sellaista kankea että ihmettelen että virta kulkee noinkin hyvin vielä. Ennen koneet meni vaihtoon siksi kun puomit pehmeni ja vuotoja joka saumasta, nykyisin sähköt reistaa niin että lopulta urakoitsija ryntää konekauppaan paksun lompakon kanssa.Tuollainen 90 luvun lopun tekele omaa kaiket viat tasaisesti.Vuotaa, puomit repeilee ja sähköt reistaa ym ;) .Jos huomenna hitsailis vaikka puomia välillä.......
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

Juu, kone on edelleen aktiivi käytössä vaikka on siirretty vähän kevyempiin hommiin. Onhan tuon ikäisessä koneessa aina jotain pientä kulumaa joita hiljaleen korjaillaan. Nyt on esim puomin tappeja vaihdeltu kartioniveltappeihin. Puomin tyvelle on tappi olemassa mutta se odottaa vaihtamista. Ehkä talvella tulee se ajankohta, silloin pitää myös hitsata puomin korvakossa oleva railo. Vaihtaisiko palan vai hitsaisiko vahviketta päälle....? Jää nähtäväksi. Nostosylintereille puominpuolelle pitäs myös vaihtaa tappi, Sellainen vaihdettiin jo toiseen koneeseen. Ainoa ehkä maailmassa? Koe versio, pientä säätöä oli mutta lopputulos vaikuttaa hyvältä. Letkut on koneeseen hiljalleen tullu vaihdettua jo kaikki. 10t tuntia oli sellainen rajapyykki jonka tienoilla hiljalleen niitä sai vaihtaa. Silloin kehittyi tarkka vainu hydeöljyn hajulle, heti kun hydeöljyn haju kantautui sieraimiin tuli mieleen: "nyt jostain vuotaa..." :D
Nuo sähköongelmat on pirullisia. Helposti niitä voisi vähentää jos uusisi johtosarjat. Ne vaan on valitettavasti hinnoiteltu sillä ajatuksella että vakuutusyhtiö on maksumiehenä.
Mitä uudempi kone sitä enemmän on sähköä ja vika paikkoja. Lisäksi uusissa koneissa on muutakin uutta tekniikkaa joka ainakin huoltoiesten mukaan vaatii enmmän korjattavaa. Näitä uusia koneita kuulema jo nyt korjataan enmmän kuin -90 luvun koneita. Liekkö sitten osasyynä se että niitä uusia koneita korjatessa jo vaatii testereitä ym jota ei joka koneyrittäjältä löydy. Toki joistain koneista voi vikakoodeja ym lukea ilmankin testereitä jos vain osaa.
ew150c
Aktiivinen käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Helmi 2012, 21:53

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja ew150c »

Olen kans tiukassa paikassa jos ajon jatkaa kaivamista.Uusi vai vähän ajettu toisen urakoitsijan hylkäämä. Nyt on hullua laittaa paljoa rahaa uusiin komponetteihin jotka maksaa suuren osan koneen arvosta,mutta toisaalta jos vaihtaa uudempaan esim 2005 ikäiseen niin voi olla että tiedossa on sama remontti määrä.Moottorin johdot tein uudet ja sain ainakin melkein kaikki ylimääräiset valot kojelaudasta saammumaan.Moottori öljyn tason valo jäi luomaan punaista tunnelmaa illan hämärään.
Mitä tarkoitit "ainoa maailmassa"?
Hitsaamisesta.Itse teen niin että hitsaan ensin vaan repeämän kiinni ja seuraan kestääkö.Jos heti tulee railo uudestaan niin sitten mietin vahviketta.Tietysti asia on eri jos poikkee kunnolla koko poomi.Tilanteen mukaan.
Merkkihuollon tyypit ei korjaa vanhoja koneita koska vanhoilla ajavat korjaavat yleensä itse tai teettävät ns pikkupajoilla kustannus syistä.
kampiveivi
Guru
Viestit: 234
Liittynyt: 28 Kesä 2009, 19:27

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja kampiveivi »

"ainoa maailmassa" ehkä. Paino sanalla ehkä. Nostosylintereiden yläpään tappi joka kartioholkilla tiukkaa välykset pois tapin ja puomin välistä. Teetätettiin paikallisella sorvarilla moinen viritelmä, oli hänen ideansa tuo kyseinen tappi.
Tuohon hitsaamiseen voin kokemuksesta sanoa että jos vaan päälle hitsaa vaikka railonkin olis hyvin avannut ei se kestä kuin hyvä jos pyhättömän viikon...
Puomista on viileesti vaan leikattu pala pois ja uutta rautaa tilalle. Murtuman ympäriltä rauta on aina väsynyt isommalta alalta. Joskus olen kuullut että 5cm päähän railosta pitäs vähintään poistaa rautaa. Ja mieluusti pitäs pala tehdä niin että siinä kaikki kulmat suurempia kuin 90 astetta. Tuo puomin korvakko vaan on sen verta paksua lootua että ei oikein houkuta palan vaihto ja jos päälle lootua hitsais vahvikkeeksi ei se jäisi kovin näkyvälle paikallekkaan.
Vanhempia koneita on helpompi korjata kuin uusia. Ja ehkä moni uskaltaa siihen vanhempaan paremmin kajota kuin uuteen. Aika paljon on ite korjattu mitä pystyy. Joihinkin mihin tarvii erikoisempia välineitä tai osaamista on viety paikalliseen merkki korjaamoon. Ei tartte sitten muistella sitä sanontaa siitä markan suutarista.... :D
Mutta aika hyvä käsitys tuolla paikallisella korjaamolla on siitä mitä mihinkin lähi seudun koneeseen on tarvittu korjata vaikka omistaja itse korjaisi. Osat moni hankkii heiltä ja kysyy ainakin neuvoa jos itse aikovat korjata. Ja vanhempia koneita siellä korjaamolla enimmäkseen on. Uudemmat kuulema käydään enimmäkseen työmalla korjaamassa. Eniten ongelmaa tuntuisi olevan uusissa polttoaine laitteissa. Löpön väriaineko lienee syynä? Kun tuntuu että ylipäätänsä työkoneissa joissa pumppusuuttumia tai yhteispaineruiskujärjestelmä, tuppaa ne suuttimet loppua turhan äkkiä. Eikä ne mitään kovin halpasia ole uusia.
lannenmies
Guru
Viestit: 334
Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
Paikkakunta: Turku

Re: Hitachin kierrokset tipahtaa

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Joskus joku hitsari sanoi että paikan pitää olla ns ovaalin muotoinen silloin ei hitsi kuulemma katkea :roll: .Hitachin poksi on siitä kiva härpäkkä että kaikissa transistoreissa ja diodeissa ja mitä siellä onkin ei lue kuin hitachi eikä mitään arvoja.Kytkentäkaaviota ei saa mistään :x 60 wdssä boxit v..tuili ihan urakalla oiskohan neljä kertaa vaihdettu + pari pääkytkintä ja jokunen takavirtarele vai miksi sitä starttauksen estorelettä kutsutaan.Vika ei ikinä selvinnyt mutta tela 60 oli juuri tuo laturin maajohto joka oli melkein poikki.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Vastaa Viestiin