Takeuchi tb070 w
Takeuchi tb070 w
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa. meillä tuossa pihassa pari vuotta tollanen ollu.
Minä olen koko ajan vikonu että siinä vois olla jotain vikaa. se on minun mielestä hidas liikkeiltään ja jotenki viivyttelevä. edellisen omistajan toimesta pumput uusittu mutta en sitten tiedä onko sen kummemmin säädetty. ajo toimii viivyttelemättä ja jämerästi (siis tää on ratas alustainen). Voimaa kyllä on ilman määrää. sähkö kaasu systeemi on hajonnu. sen tilalla on vaijeri mutta hydraulikuvissa ei näy mitään sähköisiä komponentteja joiden vois edes kuvitella vaikuttavan liikkeiden nopeuksiin.
Minä olen koko ajan vikonu että siinä vois olla jotain vikaa. se on minun mielestä hidas liikkeiltään ja jotenki viivyttelevä. edellisen omistajan toimesta pumput uusittu mutta en sitten tiedä onko sen kummemmin säädetty. ajo toimii viivyttelemättä ja jämerästi (siis tää on ratas alustainen). Voimaa kyllä on ilman määrää. sähkö kaasu systeemi on hajonnu. sen tilalla on vaijeri mutta hydraulikuvissa ei näy mitään sähköisiä komponentteja joiden vois edes kuvitella vaikuttavan liikkeiden nopeuksiin.
- Hullu-Jussi
- Guru
Re: Takeuchi tb070 w
En muista, että siellä olisi mitään sellaista sähköistä säätöä, mikä selittäisi, että puomin KAIKKI liikkeet hidastuisi, mutta voima olisi silti tallella. Pilottipaineen ongelma voisi olla yksi mahdollisuus. Se tarkoittaa, että päätymmäinen pumppu tai sitten vaihtoehtoisesti pilottipaineeseen liittyvä venttiilihäiriö. Niissä koneissa, missä on erillinen esiohjauspuolen suodatin, on se saattanut unohtua vaihtaa. Tukkeutunut suodatin voi aiheuttaa myös noita oireita. Eli tarkistaisin esiohjauspaineen ihan ensimmäiseksi.
Tämä näin yleisohjeena. Jotta tarkemmin voisi sanoa, mistä kohtaa paine katsotaan ja sen suositellut arvot, pitäisi olla käytettävissä koneeseen kuuluva korjaamokäsikirja.
Tämä näin yleisohjeena. Jotta tarkemmin voisi sanoa, mistä kohtaa paine katsotaan ja sen suositellut arvot, pitäisi olla käytettävissä koneeseen kuuluva korjaamokäsikirja.
-
kampiveivi
- Guru
Jos koneessa alkujaan on kierrrosten säätö sähköinen on koneessa luultavasti myös jonkinlainen tietokone/ohjausboksi joka ohjaa myös hydrauliikkaa solenoidi venttiileillä tms. Olen pariin eri merkkiseen koneeseen törmännyt joissa tuo ohjausboksi ollut pimeänä syystä tai toisesta, sähköinen kierrosten säätö ei myöskään ole näissä toiminut. Ja jokainen kone on ollut hieman laiska liikkeiltään, voiman puutetta ei havaittavasti ole ollut.
Joten itse ainakin alkaisin tutkia miksi se sähköinen kierrosten säätö ei toimi. Onko ohjausboksi pimeänä ja mistä syystä ? Säätömoottori sökö tai hallintalaite?
Joten itse ainakin alkaisin tutkia miksi se sähköinen kierrosten säätö ei toimi. Onko ohjausboksi pimeänä ja mistä syystä ? Säätömoottori sökö tai hallintalaite?
Minäpä yritän tässä pienentää tota hydrauli kuvaa ku joudan että sais liitettyä tänne jos siitä minua viisaammat sais ideoita.
Sitä minä siinä kans justii sairastan että kierrokset ei vaikuta radikaalisti nopeuteen niin kuin yleensä.
Kaasu automatiikan asento moottori kaikkine romuineen on lentäny vesilintua/roskalintua kohti ku on hajonnu jo edellisen omistajan toimesta(älyttömän kallis).Harvinainen kone niin ei oo kenelläkään täällä lähistöllä että vois käydä vertaamassa.
Sitä minä siinä kans justii sairastan että kierrokset ei vaikuta radikaalisti nopeuteen niin kuin yleensä.
Kaasu automatiikan asento moottori kaikkine romuineen on lentäny vesilintua/roskalintua kohti ku on hajonnu jo edellisen omistajan toimesta(älyttömän kallis).Harvinainen kone niin ei oo kenelläkään täällä lähistöllä että vois käydä vertaamassa.
Tuo Tamakotsi on kunnossa ollessaan varsin rivakkaliikkeinen. Tuli juuri tuota mallia pari vuotta veivattua, eikä ikinä hitaus haitannut. Paitsi siirtoajossa tietysti...
No niin sieltä tuli tietoa että mitä ilmeisimmi jotain on pielessä
tiellä toi sen pari kymppiä kulkee eli käsittääkseni niin ku pitääki. Tää on ollut kaivos tunnelissa rusnaus koneena eli vasara ollut suoraan puomin ja kauhan sylinterin pääsdä kiinni välissä käy mielessä että onko siihen joku kuristus hidastus tehty kun muutenki toi oli täys viritys kun meille tuli.
Heitelkääpä ehtuksia että miten tuota mahdollisesti olis kuristettu liike kerrallaan kun se tuntuu että kaivuu liike olis se hitain 
- Hullu-Jussi
- Guru
Tässä Janiveden lähettämä hydrauliikkakaavio kyseessä olevasta Kobelcosta.
Kuva meni mun kautta, koska koneessani on photoshop, jolla pienensin kuvatiedostoa niin, että sen sai ladattua foorumille. Mulla on kuitenkin pieni pelko, että tämä on edelleen liian iso. No katsotaan, mikä on tulos.
Kuva meni mun kautta, koska koneessani on photoshop, jolla pienensin kuvatiedostoa niin, että sen sai ladattua foorumille. Mulla on kuitenkin pieni pelko, että tämä on edelleen liian iso. No katsotaan, mikä on tulos.
- Liitteet
-
- hydr-kaava.jpg (256.32 KiB) Katsottu 8207 kertaa
Kiitos suuri kuvan muokkaajalle.Nyt ei muuta ku ideoita kehiin. Kaivuu liike se surkein on.
Jos voimasta ei ole pulaa, kone ei tunnu kaivuliikkeellä kuormittuvan ja muut liikkeet on nopeita, niin mittaisin ehkä itse ensin suoraan kaivusylinterin karakupeilta pilottipaineen. Jos paine on alhaisempi kuin muilla normaalisti toimivilla liikkeillä, niin joku on voinut laittaa vaikka paineenalentimen pilottilinjaan. Rusnauksessa ei ole varmaankaan nopeudesta iloa. Joissakin venttiilipöydissä on myös säätöruuvi karan liikkeen rajoitukseen. Itse aloittaisin vianhaun tuosta pilottipainemittauksesta.
Jos kone tuntuu kuormittuvan kaivupuomia tyhjiltään liikutellessa, niin joku on voinut tehdä typerimmän nopeudenrajoittimen ja kuristanut sylinterille meneviä linjoja.
Jos spekulointia vielä jatkaa näin konetta näkemättä, niin voisiko olla mahdollista, että joku on vaihtanut isomman kaivusylinterin, kun kone on kerran ollut erikoishommissa?
Tietysti on mahdollista, ettei pumppu mene kulmille kaivuliikkeellä. Tuollainen vika yksittäisen liikkeen pumpun ohjauksessa paljastuu yleensä sillä, että käyttää samalla jotain toista samassa piirissä olevaa liikettä hyvin pienellä nopeudella. Jos tuo hidas liike on samalla nopeampi kuin yksittäin ajaen, niin vikaa pumpun ohjauksessa voi epäillä. Pitää vaan muistaa, että ainoastaan härnää toisella liikkeellä pumpun kulmille, jottei se liike vie liian isoa osaa öljystä, jolloin lopputulosta ei osaa sanoa.
Hydrauliikan vianhaussa on tärkeintä edetä kohta kerrallaan poissulkien vikavaihtoehtoja. Parilla erikokoisella painemittarilla selviää jo alkuun. Japanilaisissa koneissa on monesti vaan harmittavan vähän mittapisteitä valmiina, joten niitten rakenteluun on hyvä olla jonkinlainen liitinvalikoima.
Pitää vielä vilkaista tuota kaavioita paremmalla ajalla. Nämä spekuloinnit on syntyneet sitä sen tarkemmin katsomatta.
Jos kone tuntuu kuormittuvan kaivupuomia tyhjiltään liikutellessa, niin joku on voinut tehdä typerimmän nopeudenrajoittimen ja kuristanut sylinterille meneviä linjoja.
Jos spekulointia vielä jatkaa näin konetta näkemättä, niin voisiko olla mahdollista, että joku on vaihtanut isomman kaivusylinterin, kun kone on kerran ollut erikoishommissa?
Tietysti on mahdollista, ettei pumppu mene kulmille kaivuliikkeellä. Tuollainen vika yksittäisen liikkeen pumpun ohjauksessa paljastuu yleensä sillä, että käyttää samalla jotain toista samassa piirissä olevaa liikettä hyvin pienellä nopeudella. Jos tuo hidas liike on samalla nopeampi kuin yksittäin ajaen, niin vikaa pumpun ohjauksessa voi epäillä. Pitää vaan muistaa, että ainoastaan härnää toisella liikkeellä pumpun kulmille, jottei se liike vie liian isoa osaa öljystä, jolloin lopputulosta ei osaa sanoa.
Hydrauliikan vianhaussa on tärkeintä edetä kohta kerrallaan poissulkien vikavaihtoehtoja. Parilla erikokoisella painemittarilla selviää jo alkuun. Japanilaisissa koneissa on monesti vaan harmittavan vähän mittapisteitä valmiina, joten niitten rakenteluun on hyvä olla jonkinlainen liitinvalikoima.
Pitää vielä vilkaista tuota kaavioita paremmalla ajalla. Nämä spekuloinnit on syntyneet sitä sen tarkemmin katsomatta.