Mielenkiintoinen kirja
- Hullu-Jussi
- Guru
Re: Mielenkiintoinen kirja
Jos jotain tähän sanoisin, kun olen tuon kirjan lukenut ja lisäksi sitä omalta osaltani muutamille ihmisille jaellut. Ensinnäkin "Vesipekat" on sikäli erikoinen kirja, ettei se ole koskaan ollut myytävänä, vaan se oli tarkoitettu jaettavaksi kaikille entisille Vesi-Pekka Oy:n työntekijöille. Sen lisäksi sen saivat ainakin monet nykyisen Terramaren työntekijöistä. Myös Maanrakennuskonehistoriallisen seuran jäsenistä noin puolet saivat tämän kirjan ennenkuin sen painos loppui. Kirjan kustansi Maa ja vesitekniikan tuki ry. Kyseinen yhdistys oli yhdessä vaiheessa Vesi-Pekka Oy:n omistajana. (Tarkemmin asiasta voi lukea kyseisestä kirjasta.)
Vesipekat on yksi parhaista lukemistani yrityshistorioista. Ja samalla sieltä rehellisimmästä päästä. Voisi siinä mielessä verrata vaikka Pekka Herlinistä ja samalla Kone Oy:n historiasta kertovaan "Koneen ruhtinas"-kirjaan. Vesipekat-kirjan onneksi Vesi-Pekka Oy:tä ei enää ollut olemassa siinä vaiheessa, kun kirjaa kirjoitettiin ja touhun maksaja oli tavallaan riippumaton taho. Siksi sivuille mahtui paljon sellaista, mikä todennäköisesti olisi jäänyt tavanomaisesta yrityshistoriasta pois. Alkuosa kirjasta käsittelee Vesi-Pekka Oy:tä yrityksenä kronologisesti edeten. Jälkimmäinen puolisko on sen sijaan koostettu yrityksessä töissä olleiden ihmisten muisteluista. Ne ovat paikoin oikein herkullista luettavaa ja ilman niitä ei yrityksen historiasta saisi kuin hyvin ohuen aavistuksen. Olen osan noista tarinoista kuullut suoraan niiden kertojilta ja huomannut, että kirjasta on joitain yksityiskohtia jätetty pois. Ehkä hieman tarpeetonta ujostelua, kun kaikesta on kuitenkin kulunut jo vuosikymmeniä. Kyllä tekstistä silti huomaa, että vauhtia ja vaaraa on piisannut.
On hieno asia, että Sarkkinen tämän kirjan alunperin kirjoitti ja on hieno juttu, että Maa ja vesitekniikan tuki on nyt sen laittanut netin kautta luettavaksi, koska tätä kirjaa ei muuten olisi voinut enää hankkia.
Vesipekat on yksi parhaista lukemistani yrityshistorioista. Ja samalla sieltä rehellisimmästä päästä. Voisi siinä mielessä verrata vaikka Pekka Herlinistä ja samalla Kone Oy:n historiasta kertovaan "Koneen ruhtinas"-kirjaan. Vesipekat-kirjan onneksi Vesi-Pekka Oy:tä ei enää ollut olemassa siinä vaiheessa, kun kirjaa kirjoitettiin ja touhun maksaja oli tavallaan riippumaton taho. Siksi sivuille mahtui paljon sellaista, mikä todennäköisesti olisi jäänyt tavanomaisesta yrityshistoriasta pois. Alkuosa kirjasta käsittelee Vesi-Pekka Oy:tä yrityksenä kronologisesti edeten. Jälkimmäinen puolisko on sen sijaan koostettu yrityksessä töissä olleiden ihmisten muisteluista. Ne ovat paikoin oikein herkullista luettavaa ja ilman niitä ei yrityksen historiasta saisi kuin hyvin ohuen aavistuksen. Olen osan noista tarinoista kuullut suoraan niiden kertojilta ja huomannut, että kirjasta on joitain yksityiskohtia jätetty pois. Ehkä hieman tarpeetonta ujostelua, kun kaikesta on kuitenkin kulunut jo vuosikymmeniä. Kyllä tekstistä silti huomaa, että vauhtia ja vaaraa on piisannut.
On hieno asia, että Sarkkinen tämän kirjan alunperin kirjoitti ja on hieno juttu, että Maa ja vesitekniikan tuki on nyt sen laittanut netin kautta luettavaksi, koska tätä kirjaa ei muuten olisi voinut enää hankkia.
Tuli sitten luettua tuo kirja "yhden pysähdyksen" taktiikalla.
Pienestä se on näköjään tuokin yritys lähtenyt liikkeelle, mutta jo hyvin varhaisessa vaiheessa kasvanut suureksi yhtiöksi.
Mielenkiintoista luettavaa.
Mutta puuttuuko tuosta kirjasta jotain lopusta? Sisällysluettelo kun alkaa Osa 1. Urakoitsijan historiaa, sitä toista osuutta ei ole...
Pienestä se on näköjään tuokin yritys lähtenyt liikkeelle, mutta jo hyvin varhaisessa vaiheessa kasvanut suureksi yhtiöksi.
Mielenkiintoista luettavaa.
Mutta puuttuuko tuosta kirjasta jotain lopusta? Sisällysluettelo kun alkaa Osa 1. Urakoitsijan historiaa, sitä toista osuutta ei ole...
- Hullu-Jussi
- Guru
No nyt kun tarkemmin katsoin, niin eipä tuossa linkissä ole kuin puolet kirjasta. En aluksi selannut skannauksia loppuun, kun kirja on jo hyllyssä ja tuttu muutenkin kun olen ainakin kahteen kertaa lukenut sen läpi. Niinkuin jo edellisessä viestissäni sanoin, jää Vesi-Pekka Oy:n historiasta vähän ohut kuva ilman niitä asian osaisten muisteloita. Todella harmi, ettei niitä ole otettu mukaan tuohon skannaukseen.
Viittiskö joku julkaista sen loppuosankin täällä?
Itsekin löysin linkin tohon ihan sattumalta . En tiedä mistä löytyisi loppu osa tuohon. Olen lukenut kirjan muutenkin ja ihmetellyt sitä miksi siinä ei mainita ollenkaan Puntarikosken voimalaitoksen ruoppaus työtä . Vesi-pekka hoiti sen 1958. Kaivoivat 7 km pitkän alakanavan jossa ruoppaus massoja tuli paljon. Ei ollut mikään pieni urakka siihen aikaan.
- Hullu-Jussi
- Guru
Soitin Maa- ja vesitekniikan tukeen ja kerroin, että Vesipekat-kirjan kakkososan julkaisua pdf:nä on toivottu. Tämän kuultuaan lupasivat keskustella asiasta.
- Hullu-Jussi
- Guru
Vesi-Pekat -kirjoja on Maanrakennuskonehistoriallisella Seuralla vielä neljä kappaletta. Seura ei myy niitä, mutta sellainen on mahdollista saada, jos liittyy seuraan jäseneksi. Asiasta voi laittaa mulle yv:tä.
Lainataanpa tätä aihetta.
Onkos monella palstalaisella jo tämä kirja:
http://www.alfamer.fi/maanrakennuskonee ... 20428.html
Tarttui tuollainen haaviin Seinäjoen rompetorilta viime lauantailta. Kirja on täynnä mielenkiintoisia (ainakin minun mielestä..) kone-esitteiden leikkeitä ja kirjoittajien kommentteja.
Suosittelen tutustumaan.
Onkos monella palstalaisella jo tämä kirja:
http://www.alfamer.fi/maanrakennuskonee ... 20428.html
Tarttui tuollainen haaviin Seinäjoen rompetorilta viime lauantailta. Kirja on täynnä mielenkiintoisia (ainakin minun mielestä..) kone-esitteiden leikkeitä ja kirjoittajien kommentteja.
Suosittelen tutustumaan.
Viimeksi muokannut Kontio, 24 Tammi 2012, 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.