Välillä toisaalta mietin että saman palkan saan ajanko sit konetta vai teenkö lapiohommaa, jossa toisaalta ehkä vähemmän vastuuta. Olen myös kuullut kouluttajilta sekä alan konkareilta, että hyväksi konekuskiksi(ehkä) tullaan muutaman siellä puomin toisella puolella vietetyn vuoden jälkeen. Maarakennuspiirustuksia en oikeen osaa lukea, joten talon pohjat vois jäädä tekemättä, mutta ei tälläisenä saatanan jokapaikan höylänä niitä voi ikinä oppia lukemaankaan, kun millään työmaalla et saa olla alusta loppuun. Yleensä siinä vaiheessa kun salaojia aletaan tekeen tai tarvitaan lätkäämään tai eristeitä laittaan, niin kutsu käy vasta siinä vaiheessa työmaalle. Onko muilla alasta minkälaisia kokemuksia, onko konetöihin joutunut ruinaan vai onko pakotettu
Lapiomiehestä kuskin paikalle?
Lapiomiehestä kuskin paikalle?
Nyt toista kesää olen maarakennus hommissa. Tuli käytyä mr koneenkuljettaja kurssi (aikuis) ja tämä on ala johon olen oikeastaan aina halunnut, mutta ei vain aikasemmin ole tullut alan vaihto mieleen. Viime kesän/syksyn ja nyt tulevan kesän/syksyn tulen olemaan saman firman hommissa, koska hommia piisaa ja olen tähän asti viihtynyt ihan hyvin. Viime vuoden keväällä ja kesän puoleenväliin sain tehdä vaihtelevasti konetöitä sekä välillä lapio/apumiestehtäviä, enemmän oli kuitenkin konetöitä joita kyllä oli mukava tehdä. Loppukesä, syksy ja alkutalvi olikin sitten pelkkiä lapiotöitä/aputöitä. Nyt alkava kesä näyttäisi jatkuvan lapiotöillä ehkä valitettavasti jopa syksyyn asti.Huoh... En nyt oikeen tiedä mitä sitä pitäisi tehdä? haluaisin päästä ajamaan konetta ja välillä kyllä vituttaa kattoo kun muut kaivaa ja ite kiskot putkia tai revit lätkää perässä.. Viime vuonna oli kyllä johtajan kanssa puhetta että se yrittää järjestää minulle konetöitä mahdollisimman paljon, mutta kun firmassa on oikeastaan jo melkein joka vehkeeseen kuski, mutta sit taas lapio/apumiehiä taas ei juuri ole, ja kun en ole mikään vätys vaan hoidan noi appari hommat mahdollisimman hyvin, niin tuntuu että niitä saa sit tehdä jatkossakin.
Välillä toisaalta mietin että saman palkan saan ajanko sit konetta vai teenkö lapiohommaa, jossa toisaalta ehkä vähemmän vastuuta. Olen myös kuullut kouluttajilta sekä alan konkareilta, että hyväksi konekuskiksi(ehkä) tullaan muutaman siellä puomin toisella puolella vietetyn vuoden jälkeen. Maarakennuspiirustuksia en oikeen osaa lukea, joten talon pohjat vois jäädä tekemättä, mutta ei tälläisenä saatanan jokapaikan höylänä niitä voi ikinä oppia lukemaankaan, kun millään työmaalla et saa olla alusta loppuun. Yleensä siinä vaiheessa kun salaojia aletaan tekeen tai tarvitaan lätkäämään tai eristeitä laittaan, niin kutsu käy vasta siinä vaiheessa työmaalle. Onko muilla alasta minkälaisia kokemuksia, onko konetöihin joutunut ruinaan vai onko pakotettu
Re: Lapiomiehestä kuskin paikalle?
Sanoisin niin että ei ole pakotettu kun on vähän niinkuin syntynyt niihin. Ja sellaisen sanonnan olen kuullut että joistakin tulee konemiehiä ja joistakin niitä ei saa tekemälläkään 
Re: Lapiomiehestä kuskin paikalle?
Selviää ainoastaan kokeilemalla. Ratkaisevaa on käden ja silmän välinen yhteistyö, plussaa tarkka näkö... Jos ei tuo silmän ja liikkeen yhteys toimi niin ei tule konekuskia vaikka vuosia istuttaisi koneen penkillä.
On kavereita jotka ovat valmiita ensimmäisestä päivästä, sellaisia jotka pikku treenillä oppii asian ja sellaisia joista ei koskaan tule konekuskia.
On kavereita jotka ovat valmiita ensimmäisestä päivästä, sellaisia jotka pikku treenillä oppii asian ja sellaisia joista ei koskaan tule konekuskia.