Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
MikkoL
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 15:51

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja MikkoL »

Onko tietoa mistä löytyy tietoutta Rh9 kaivinkoneeseen?
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

On tietoa ja jotain löytyy. Näitä kannattaa kysyä Janne Riikaselta ja hyvällä tuurilla hänellä on suomenkielinen ohjekirja. Esitteitä ja muuta sellaista painettua juttua löytyy myös. Katso saamaasi yksityisviestiä!
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Tässä on kaikenlaisessa tohinassa päässyt unohtumaan, että tänne foorumille olisi pitänyt jo aikaisemmin laittaa tieto lauantain 29.6. kokouksesta. Se on siis Mobilia-museossa Kangasalla kello 11.00 alkaen.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Aika menee nopeasti ja syksyyn on enää kuukausi aikaa. Heti syyskuun alussa on ensin Rauta ja Petrooli Riihimäellä ja siutten viikon päästä Maxpo-messut Hyvinkäällä. Molempiin on Seuran tarkoitus osallistua. Rauta ja Petrooliin on taas tänä vuonna - kuten aikaisemminkin - varattu tilaa muutamalle maansiirtokoneelle. Varmaankin kaikki halukkaat saavat koneensa mahtumaan mukaan, mutt olisi tietysti mukavaa, jos ilmoittaisitte etukäteen. Maxpossa tilaa on suuremmille koneille. Niiden siirtäminen on ongelma sinänsä, sillä Seuralla ei ole omaa rahaa niiden kustantamiseen ja siksi koneita ovat voineet yleensä tuoda vain ne, jotka ovat voineet hoitaa siirron omalla kalustolla tai saaneet joltain yritykseltä siirron sponssina. Toivottavasti paikalle saataisiin tänä vuonna mahdollisimman paljon koneita.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Maanrakennuskoneseuran johtokunnan jäsenillä on muutaman viikonlopun ajan ollut poikkeuksellinen projekti. Pitkän linjan maansiirtoyrittäjä Helsingistä kuoli viime vuonna ja häneltä jäi koneiden varaosia sekä purkuosia useista kaivinkoneista. Enimmäkseen osat liittyvät Jussi- ja Fiskars-kaivinkoneisiin. Osista on täytynyt maksaa korvaus perikunnalle, jonka osat noutaneet seuran jäsenet ovat maksaneet omista varoistaan.
Kaikkea tavaraa ei tällä tavalla ole mahdollista tai järkevää lunastaa ja siksi esimerkiksi muutamasta kauhasta ym osista on ollut myynti-ilmoitus tämän foorumin ostetaan-myydään -osiossa. Toistaiseksi kauhat ja kaivinkoneen akselit ovat lunastettavissa ja halukkaan voivat jättää allekirjoittaneelle yksityisviestin.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Aika rientää ja nyt ollaan niin pitkällä tätä vuotta, että Rauta ja petrooli on ensi viikonloppuna ja Maxpo alkaa heti sen jälkeisellä viikolla. Seuran johtokunnan ihmiset olivat neuvotelleet alkuviikosta ja tehneet päätöksen, että tässä tilanteessa ei rahkeet veny kahteen tapahtumaan, Maxpon valmistelut eli sinne lähtevien koneiden kunnostus vie kaiken käytettävissä olevan ajan ensi viikonloppuna. Rauta ja petrooliin ei tällä kertaa saada seuran osastoa.

Maxpoon on menossa ainakin seuraavat koneet:
- Fiskars 550, vm 1971
- Euclid R15
- Terex 72-51
- Skytrack 5030
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Rauta ja petroolissa oli kuin olikin sitten lopulta myös maanrakennuskoneita, vaikka meidän seuran osastoa ei sinne saatukaan. Ensimmäisessä kuvassa näkyvä CAT D2 on Koskiselta Riihimäeltä ja toisessa kuvassa Jalon Liebherr-puskukone on Janakkalasta. Komatsusta en saanut mitään tietoja. (Kuvat Hullu-Jussilta)
Liitteet
Rauta-ja-petrooli-914.jpg
Rauta-ja-petrooli-914.jpg (141.58 KiB) Katsottu 3408 kertaa
Rauta-ja-petrooli-921.jpg
Rauta-ja-petrooli-921.jpg (145.8 KiB) Katsottu 3408 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Maxpo-messut onnistuivat meidän yhdistyksen osalta paremmin kuin osattiin toivoa. Niin kävi, etteivät johtokunnan jäsenten ideoimat ensimmäiset suunnitelmat toteutuneet, mutta lopulta saatiin kokoon hyvä valikoima koneita ja tarpeeksi monta ihmistä pitämään osasto ja työnäytökset toimimassa. Pientä sekoiluakin sattui. Seuran tapahtumatelttaa ei löytynyt mistään, vaikka sitä etsittiin pitkään ja monista paikoista. Päätimme ostaa uuden tilalle. Sepä ei tahtonut millään onnistua, sillä kaikki puutarhakalusteita myyvät liikkeet sanoivat, että sesonki juhlatelttojen osalta on ohi ja liikkeissä on vain hajakappaleita jos sitäkään. Honkkarista löytyi sitten yksi kuusimetrinen ja se ostettiin. Ei olisi kannattanut ostaa. Ei se kestänyt, kuin puoli päivää, kun kiinnityslenkit katkesivat tuulenpuuskassa ja teltta kumoon ja putket mutkalle. Kun tästä asiasta kerrottiin puhelimessa Veikolle, joka ei työn takia ollut messuilla, saattiin kuulla, että etsitty teltta olikin Veikolla varastossa.

Nyt on koneet ja autot rahdattu takaisin kotiin.
Kuvassa meidän viimeinen kuorma lähtee lentokentältä.
Liitteet
Maxpo_20190908.jpg
Maxpo_20190908.jpg (133.98 KiB) Katsottu 3298 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 639
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja SML »

Seuran Keski-Uudellamaalla asuvat jäsenet ovat suunnitelleet järjestävänsä vanhoille konefilmeille omistetun tilaisuuden. Alustavasti tilaisuuden ajankohta olisi sunnuntaina 27. lokakuuta ja paikkana Tuusula.
Heti, kun saan tarkempaa tietoa kerron sen täällä foorumilla. Lisäksi kaikille jäsenille (joiden puhelinnumero on tiedossa) lähtee tekstarikutsu.
jusape
Guru
Viestit: 810
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura

Viesti Kirjoittaja jusape »

Mites Hullu-Jussi lehden nro 2, onko mis vaiheessa, ei oo tullut, kuten ei se nro 1 myöskään ....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Vastaa Viestiin