Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Onko tietoa mistä löytyy tietoutta Rh9 kaivinkoneeseen?
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
On tietoa ja jotain löytyy. Näitä kannattaa kysyä Janne Riikaselta ja hyvällä tuurilla hänellä on suomenkielinen ohjekirja. Esitteitä ja muuta sellaista painettua juttua löytyy myös. Katso saamaasi yksityisviestiä!
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Tässä on kaikenlaisessa tohinassa päässyt unohtumaan, että tänne foorumille olisi pitänyt jo aikaisemmin laittaa tieto lauantain 29.6. kokouksesta. Se on siis Mobilia-museossa Kangasalla kello 11.00 alkaen.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Aika menee nopeasti ja syksyyn on enää kuukausi aikaa. Heti syyskuun alussa on ensin Rauta ja Petrooli Riihimäellä ja siutten viikon päästä Maxpo-messut Hyvinkäällä. Molempiin on Seuran tarkoitus osallistua. Rauta ja Petrooliin on taas tänä vuonna - kuten aikaisemminkin - varattu tilaa muutamalle maansiirtokoneelle. Varmaankin kaikki halukkaat saavat koneensa mahtumaan mukaan, mutt olisi tietysti mukavaa, jos ilmoittaisitte etukäteen. Maxpossa tilaa on suuremmille koneille. Niiden siirtäminen on ongelma sinänsä, sillä Seuralla ei ole omaa rahaa niiden kustantamiseen ja siksi koneita ovat voineet yleensä tuoda vain ne, jotka ovat voineet hoitaa siirron omalla kalustolla tai saaneet joltain yritykseltä siirron sponssina. Toivottavasti paikalle saataisiin tänä vuonna mahdollisimman paljon koneita.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Maanrakennuskoneseuran johtokunnan jäsenillä on muutaman viikonlopun ajan ollut poikkeuksellinen projekti. Pitkän linjan maansiirtoyrittäjä Helsingistä kuoli viime vuonna ja häneltä jäi koneiden varaosia sekä purkuosia useista kaivinkoneista. Enimmäkseen osat liittyvät Jussi- ja Fiskars-kaivinkoneisiin. Osista on täytynyt maksaa korvaus perikunnalle, jonka osat noutaneet seuran jäsenet ovat maksaneet omista varoistaan.
Kaikkea tavaraa ei tällä tavalla ole mahdollista tai järkevää lunastaa ja siksi esimerkiksi muutamasta kauhasta ym osista on ollut myynti-ilmoitus tämän foorumin ostetaan-myydään -osiossa. Toistaiseksi kauhat ja kaivinkoneen akselit ovat lunastettavissa ja halukkaan voivat jättää allekirjoittaneelle yksityisviestin.
Kaikkea tavaraa ei tällä tavalla ole mahdollista tai järkevää lunastaa ja siksi esimerkiksi muutamasta kauhasta ym osista on ollut myynti-ilmoitus tämän foorumin ostetaan-myydään -osiossa. Toistaiseksi kauhat ja kaivinkoneen akselit ovat lunastettavissa ja halukkaan voivat jättää allekirjoittaneelle yksityisviestin.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Aika rientää ja nyt ollaan niin pitkällä tätä vuotta, että Rauta ja petrooli on ensi viikonloppuna ja Maxpo alkaa heti sen jälkeisellä viikolla. Seuran johtokunnan ihmiset olivat neuvotelleet alkuviikosta ja tehneet päätöksen, että tässä tilanteessa ei rahkeet veny kahteen tapahtumaan, Maxpon valmistelut eli sinne lähtevien koneiden kunnostus vie kaiken käytettävissä olevan ajan ensi viikonloppuna. Rauta ja petrooliin ei tällä kertaa saada seuran osastoa.
Maxpoon on menossa ainakin seuraavat koneet:
- Fiskars 550, vm 1971
- Euclid R15
- Terex 72-51
- Skytrack 5030
Maxpoon on menossa ainakin seuraavat koneet:
- Fiskars 550, vm 1971
- Euclid R15
- Terex 72-51
- Skytrack 5030
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Rauta ja petroolissa oli kuin olikin sitten lopulta myös maanrakennuskoneita, vaikka meidän seuran osastoa ei sinne saatukaan. Ensimmäisessä kuvassa näkyvä CAT D2 on Koskiselta Riihimäeltä ja toisessa kuvassa Jalon Liebherr-puskukone on Janakkalasta. Komatsusta en saanut mitään tietoja. (Kuvat Hullu-Jussilta)
- Liitteet
-
- Rauta-ja-petrooli-914.jpg (141.58 KiB) Katsottu 5827 kertaa
-
- Rauta-ja-petrooli-921.jpg (145.8 KiB) Katsottu 5827 kertaa
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Maxpo-messut onnistuivat meidän yhdistyksen osalta paremmin kuin osattiin toivoa. Niin kävi, etteivät johtokunnan jäsenten ideoimat ensimmäiset suunnitelmat toteutuneet, mutta lopulta saatiin kokoon hyvä valikoima koneita ja tarpeeksi monta ihmistä pitämään osasto ja työnäytökset toimimassa. Pientä sekoiluakin sattui. Seuran tapahtumatelttaa ei löytynyt mistään, vaikka sitä etsittiin pitkään ja monista paikoista. Päätimme ostaa uuden tilalle. Sepä ei tahtonut millään onnistua, sillä kaikki puutarhakalusteita myyvät liikkeet sanoivat, että sesonki juhlatelttojen osalta on ohi ja liikkeissä on vain hajakappaleita jos sitäkään. Honkkarista löytyi sitten yksi kuusimetrinen ja se ostettiin. Ei olisi kannattanut ostaa. Ei se kestänyt, kuin puoli päivää, kun kiinnityslenkit katkesivat tuulenpuuskassa ja teltta kumoon ja putket mutkalle. Kun tästä asiasta kerrottiin puhelimessa Veikolle, joka ei työn takia ollut messuilla, saattiin kuulla, että etsitty teltta olikin Veikolla varastossa.
Nyt on koneet ja autot rahdattu takaisin kotiin.
Kuvassa meidän viimeinen kuorma lähtee lentokentältä.
Nyt on koneet ja autot rahdattu takaisin kotiin.
Kuvassa meidän viimeinen kuorma lähtee lentokentältä.
- Liitteet
-
- Maxpo_20190908.jpg (133.98 KiB) Katsottu 5717 kertaa
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Seuran Keski-Uudellamaalla asuvat jäsenet ovat suunnitelleet järjestävänsä vanhoille konefilmeille omistetun tilaisuuden. Alustavasti tilaisuuden ajankohta olisi sunnuntaina 27. lokakuuta ja paikkana Tuusula.
Heti, kun saan tarkempaa tietoa kerron sen täällä foorumilla. Lisäksi kaikille jäsenille (joiden puhelinnumero on tiedossa) lähtee tekstarikutsu.
Heti, kun saan tarkempaa tietoa kerron sen täällä foorumilla. Lisäksi kaikille jäsenille (joiden puhelinnumero on tiedossa) lähtee tekstarikutsu.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Mites Hullu-Jussi lehden nro 2, onko mis vaiheessa, ei oo tullut, kuten ei se nro 1 myöskään ....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...