Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Tämän Lokomo 2:n "löytyminen" liittyy lehtijuttuun, jonka Raskassarja-lehti teki Teijon Lokomoista viime syksynä. Sen lehden ilmestymisen jälkeen Viialasta soitti tämän Lokomon omistaja ja kysyi olisiko kiinnostusta ostaa häneltä yksi vanha Lokomo.
Kun tuossa aikaisemmin on ollut puhetta Lokomo 2:n valmistusmääristä, veikkaan, että liikutaan jossain enintään 30 kappaleessa. Vaikeaa tarkemmin mennä sanomaan, sillä valmistusmääristä ei minulla ole kovin kummoista tietoa. Vuoden 1962 alkuun mennessä oli Lokomo-kaivinkoneita ehditty tehdä noin 600 kappaletta. Tämä lukee yhdessä esitteessä. Sen jälkeen Lokomo ehti valmistaa vaijerikaivinkoneita vielä ehkä 200 kappaletta. Lokomo siirtyi pääasiassa hydraulikoneiden valmistukseen 1966-67, mutta jo vuodesta 1965 alkaen olivat 13-16 tonnia painavat ulkomaiset hydrauliset kaivinkoneet vallanneet markkinaosuutta pienemmiltä vaijerikoneilta. Teräsmies 22, 23 ja 24 korvattiin monasti hieman pienemmällä hydraulikoneella, kuten O&K RH4 tai Hy-Mac 580. Kun ensimmäiset kotimaiset hydrauliset kaivinkoneet tulivat markkinoille 1967, ei alle 30-tonnisilla vaijerikoneilla ollut enää mitään markkinoita.
Kun tuossa aikaisemmin on ollut puhetta Lokomo 2:n valmistusmääristä, veikkaan, että liikutaan jossain enintään 30 kappaleessa. Vaikeaa tarkemmin mennä sanomaan, sillä valmistusmääristä ei minulla ole kovin kummoista tietoa. Vuoden 1962 alkuun mennessä oli Lokomo-kaivinkoneita ehditty tehdä noin 600 kappaletta. Tämä lukee yhdessä esitteessä. Sen jälkeen Lokomo ehti valmistaa vaijerikaivinkoneita vielä ehkä 200 kappaletta. Lokomo siirtyi pääasiassa hydraulikoneiden valmistukseen 1966-67, mutta jo vuodesta 1965 alkaen olivat 13-16 tonnia painavat ulkomaiset hydrauliset kaivinkoneet vallanneet markkinaosuutta pienemmiltä vaijerikoneilta. Teräsmies 22, 23 ja 24 korvattiin monasti hieman pienemmällä hydraulikoneella, kuten O&K RH4 tai Hy-Mac 580. Kun ensimmäiset kotimaiset hydrauliset kaivinkoneet tulivat markkinoille 1967, ei alle 30-tonnisilla vaijerikoneilla ollut enää mitään markkinoita.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Lokomon hakureissulta vielä pari kuvaa (kuvannut Janne Riikanen).
- Liitteet
-
- janne-7.jpg (104.22 KiB) Katsottu 12253 kertaa
-
- janne-5.jpg (68.11 KiB) Katsottu 12253 kertaa
-
- janne-8.jpg (112.94 KiB) Katsottu 12253 kertaa
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Seuran kevään suunnitelmia on päivitetty. Telakonepäivillä monet seuran jäsenet tulevat käymään, joten samalla olisi kätevää järjestää tapaaminen. Paikkana voisi olla jokin Humppilan kahvilaravintoloista. Tarkemmat tiedot annetaan myöhemmin, kunhan ehdin kysäistä mistä saadaan riittävän isoa pöytää meidän porukalle. meille on tarjoutunut tilaisuus saada seuran oma osasto Classic Motorshowhun Lahteen. Tämä mahdollisuus on tietysti ajateltu käyttää. Sinne on suunniteltu viedä työmaa-aiheinen rekvisiitta, johon kuuluisi parit autot ja jokin sopivan kokoinen kone.
TELAKONEPÄIVÄT 6-7.4.2018 (pe 9-17 la 9-15)
Classic Motorshow lauantai 5.5.2018 Klo 9-17, sunnuntai 6.5.2018 Klo 10-17
TELAKONEPÄIVÄT 6-7.4.2018 (pe 9-17 la 9-15)
Classic Motorshow lauantai 5.5.2018 Klo 9-17, sunnuntai 6.5.2018 Klo 10-17
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Classic Motorshow on nyt lauantaina 5.5.2018 Klo 9-17 ja sunnuntaina 6.5.2018 Klo 10-17. Seuran osastolla on eurooppalainen ja amerikkalainen näkemys Ford-lava-autosta: Ford F-150 ja Ford Transit. Niiden lisäksi on konepienoismalleja Janne Riikaselta.
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Lahdes tuli nyt lauantaina käytyä. Jannen ja Veikon kans tuli jokunen tovi jutusteltua.
Yleisöä oli "normaalisti" , eli ihan piruste taas, ei ehkä ihan yhtä paljoo ku vuos sitten, mut vaikee arvioida, käykö siinä päivän aikana 15 vaiko 18 tuhatta ihmistä.... Myös monia muita tuttuja, eri harrastajapiiireistä tuli nähtyä ja jutusteltua.....
Yleisöä oli "normaalisti" , eli ihan piruste taas, ei ehkä ihan yhtä paljoo ku vuos sitten, mut vaikee arvioida, käykö siinä päivän aikana 15 vaiko 18 tuhatta ihmistä.... Myös monia muita tuttuja, eri harrastajapiiireistä tuli nähtyä ja jutusteltua.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Tässä nyt muutama kuva Lahden Classicista. En itse päässyt tällä kertaa Lahteen, jotenka mennään lainakuvilla. Niistä kiitokset meidän seuran Jussille ja Markulle Vetkuun.
Kuviksi on tähän valittu pääasiassa näyttelyssä olleita lava-autoja. Lahteen oli seuran osasto tehty lava-autoteemalla, kun siellä oli Janne Riikasen Transit ja Veikko Mäenhovin F-150.
Kuviksi on tähän valittu pääasiassa näyttelyssä olleita lava-autoja. Lahteen oli seuran osasto tehty lava-autoteemalla, kun siellä oli Janne Riikasen Transit ja Veikko Mäenhovin F-150.
- Liitteet
-
- Eurooppalainen näkemys kevyestä lava-autosta, Ford Transit. Kuva jussi.
- Ford-Transit-Classic-2018-1.jpg (154.87 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Amerikkalainen näkemys peruslava-autosta Ford F-150. Kuva jussi.
- Ford-F-150-Classic-2018-1.jpg (141.68 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Bedford j-sarja oli Suomessa suosittu 60-luvun alussa. Kuva Markku.
- Bedford-Classic-2018-1.jpg (152.32 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Onko enää Miniä pienempää lava-autoa olemassa? Kuva Jussi.
- Mini-Classic-2018-1.jpg (146.33 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Jannen pienoismalleja seuran osastolla. Kuva Jussi.
- Pienoismallit-Classic-2018-1.jpg (119.21 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Demag H 485 S on sen kokoluokan kone, että se on kätevintä tuoda näyttelyyn pienoismallina. kuva jussi.
- Pienoismallit-Classic-2018-2.jpg (152.88 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- 60-luvulla käytössä ollut Helsingin kaupungin katujenpesuauto, jossa säiliön vetäjänä on kolmipyöräinen Scammel. Kuva Markku.
- Scammel-Classic-2018-1.jpg (169.63 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Veden suihkutusta ohjasi pesurin käyttäjä, joka istui ulkona säiliön etupäädyn päälle asetetussa istuimessa. Kuva Jussi.
- Scammel-Classic-2018-2.jpg (162.1 KiB) Katsottu 9323 kertaa
-
- Standard Vanguard Utility 1952. TVH osti näitä autoja 50-luvun alussa tiemestaripiirien käyttöön yli 100 kappaletta. Kuva Jussi.
- Standard-Vanguard-Classic-2018-1.jpg (172.75 KiB) Katsottu 9323 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Parin tunnin päästä alkaa Riihimäellä tämän vuoden Rauta ja Petrooli. Ekat koneet vietiin Riksuun jo toissapäivänä, mutta suurin osa toi koneensa eilen. Maanrakennuskoneosastolla oli perjantai-illasta jo lähes täyttä. Tässä kuvia eiliseltä maanrakennuskoneosastolta.
- Liitteet
-
- Priestman Beaver I vuodelta 1965, omistaja Hietanen Lopelta. Tämä kone on merkinnöistä päätellen mennyt uutena Suomen Armeijalle.
- Rauta&petrooli-803.jpg (212.21 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Berawerin käyttövivut. Valkopäiset ovat kullekin kaivulaitteen sylinterille, oikeassa reunassa kolme vipua ajon hallintaan ja keskellä kääntö.
- Rauta&petrooli-805.jpg (196.99 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Euclid-louheauto, joka on palvellut Paraisten kalkkitehtaalla. Omistaja on Riikanen Järvenpäästä.
- Rauta&petrooli-798.jpg (171.61 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Vanaja VKK 3600 + 1230 vuodelta 1959. Tämä on ollut Helsingin Kaupungin Rakennusviraston lavetinvetäjänä vuoteen 1970 saakka. omistaja Saarinen Tammelasta.
- Rauta&petrooli-797.jpg (173.09 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Vanajan ohjaamo.
- Rauta&petrooli-794.jpg (130.64 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Leyland-pohjaisia Vammas kersantteja oli kaksi. Tässä toinen.
- Rauta&petrooli-788.jpg (209.79 KiB) Katsottu 7374 kertaa
-
- Volvo 840 F vuodelta 1972. Omistaja Kuisma.
- Rauta&petrooli-785.jpg (218.62 KiB) Katsottu 7374 kertaa
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Juu 2kpl Leukualustaisia Vammas-Kersantteja siellä on, toinen -75 270 ja toinen -77 272 alustainen. Kyselin ko. koneet paikalle teemavuoden vuoksi.....
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Seuran puolesta isot kiitokset kaikille, jotka osaltaan auttoivat seuran osaston kokoamisessa sekä muussa hoitamisessa Rauta ja Petroolissa. Tänä vuonna meillä oli niukasti resursseja käytettävissä ja vielä viikkoa ennen ei ollut varmaa kuin Jannen Euclidin saaminen Riihimäelle. Lopulta maanrakennusosastolla oli sitten viisi härveliä, mikä oli paremmin kuin oltiin osattu odottaa.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1815
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Suomen maanrakennuskonehistoriallinen seura
Niin se taas meni Rauta ja Petrooli. Lauantai oli vähän nihkeä päivä, kun suurimmaksi osaa päivää tiputteli vettä. Sunnuntai olikin sitten ihan toista. Pari kuvaa vielä. Ensimmäinen kuva: Koneviestin osastolla pidetty traktorinperuutuskilpailu taisi olla kaikkein eniten yleisöä kerännyt touhu. Jälkimmäinen kuva: tässä maanrakennuskoneseuran osasto ihan loppuviimetteksi, kun yleisö on jo lähtenyt.
- Liitteet
-
- Rauta&petrooli-872.jpg (212.16 KiB) Katsottu 7146 kertaa
-
- Rauta&petrooli-929.jpg (192.46 KiB) Katsottu 7146 kertaa