Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Youtube videossa missä Matbro mastiff major kone on pääosassa, kommettiosassa kerrotaan että Matbro olisi myynyt linkun patentin Catille ilmeisen hyvään hintaan, kun asentajille oli annettu myös osuus rahoista.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1810
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Ihan hiljattain luin samasta asiasta jostain, kun olin etsimässä vähän tietoa Scoopmobilen (Wagnerin) runko-ohjauspatentista. Tätä ei ole missään sanottu, mutta tuli sellainen ajatus, että Caterpillar ei saanut ostettua Wagnerin hallussa ollutta patenttia, mutta onnistui sitten tekemään diilin Matbron kanssa.
Noissa kahdessa runko-ohjauksessa se ero, että Wagnerin nivel on oskilloiva samaan tapaan kuin esim Avanteissa. Matbro mun ymmärtääkseni perustui yhdessä tasossa kääntyvään keskiniveleen ja keinuvaan taka-akseliin, mikä nykyään vakio isommissa kuormaajissa.
Noissa kahdessa runko-ohjauksessa se ero, että Wagnerin nivel on oskilloiva samaan tapaan kuin esim Avanteissa. Matbro mun ymmärtääkseni perustui yhdessä tasossa kääntyvään keskiniveleen ja keinuvaan taka-akseliin, mikä nykyään vakio isommissa kuormaajissa.
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Itselle uusia konemerkkejä löyty Traulz, Austro ja Merton. Mukavia nuo hinnat, osassa kuormaimen hinta+traktori. Omasta MF 356sesta on näköjään joutunut pulittaan 37tonnia aikoinaan, vois kaivaa jostain muunnostaulukon tämän päivän rahnaksi. Tuollaisen Ara-Matti kuormaimen näin reilu kuukausi sitten, kuvankin otin, mutta en huomannut kysyä sopiiko sitä julkaista kun oli kuitenkin erään talon pihassa.
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1810
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Lähdin miettiin tuota rahan arvoa silloin ja tänään. Ajattelin lähinnä sitä, että mihin sitä arvoa voisi verrata. Pitäisi löytää jokin vertailukohta, mille katsoisi hinnan vuonna 1964 versus hinta tänään. Eli eräänlainen bigmac-indeksijuttu.
Autojen hintoja löysin heti, mutta ne eivät pelitä tässä mitenkään hyvin, koska niissä tekniikka on muuttunut liian paljon. Poimin kuitenkin pari hintaa vuoden 1963 Koneviestin taulukosta: VW 1200 7.600 markkaa ja Plymouth Valiant V-200 18.080 markkaa. Peruskuplaan, kun vertaa MF 356:n 37.000 markan hintaa, niin melkein 5 kuplaa voi ostaa MF: hinnalla. Ei halpa.
Samasta Koneviestistä sattui silmään mainos, jossa oli Waltersceidin nivelakseleiden hintoja. Siinä 100 kpm kestävä metrinen akseli maksoi 201,30 markkaa. Voisi ajatella, että nykyiset W100E-sarjan akselit olisi melko samanlaisia. Väännön kestävyys ainakin täsmää. Uusi metrinen W100E maksaa Savenmaalla 199,00 euroa. Tämän perusteella muuntosuhde olisi 1=1, mikä ei mitenkään täsmää minkään pyöräkuormaajan hinnassa.
Autojen hintoja löysin heti, mutta ne eivät pelitä tässä mitenkään hyvin, koska niissä tekniikka on muuttunut liian paljon. Poimin kuitenkin pari hintaa vuoden 1963 Koneviestin taulukosta: VW 1200 7.600 markkaa ja Plymouth Valiant V-200 18.080 markkaa. Peruskuplaan, kun vertaa MF 356:n 37.000 markan hintaa, niin melkein 5 kuplaa voi ostaa MF: hinnalla. Ei halpa.
Samasta Koneviestistä sattui silmään mainos, jossa oli Waltersceidin nivelakseleiden hintoja. Siinä 100 kpm kestävä metrinen akseli maksoi 201,30 markkaa. Voisi ajatella, että nykyiset W100E-sarjan akselit olisi melko samanlaisia. Väännön kestävyys ainakin täsmää. Uusi metrinen W100E maksaa Savenmaalla 199,00 euroa. Tämän perusteella muuntosuhde olisi 1=1, mikä ei mitenkään täsmää minkään pyöräkuormaajan hinnassa.
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Erästä vanhaa varastorakennusta tyhjennettäessä löytyi 10 vuotta sitten kansio, jossa oli O & K -koneiden esitteitä. Seuran jäsen oli ollut siellä urakoimassa ja lähetti löytönsä meille. Pahaksi onneksi nippu oli kastanut sateessa ja monet esitteiden sivuista olivat liimautuneet yhteen. Tai sitten olivat käpristyneet niin paljoin, että asetteleminen skanneriin ei onnistu ainakaan helpolla.
- Liitteet
-
- OK-RH-5-kansi.jpg (157.93 KiB) Katsottu 3305 kertaa
-
- OK-MH-5-kansi.jpg (88.5 KiB) Katsottu 3305 kertaa
-
- OK-M-3-kansi.jpg (128.58 KiB) Katsottu 3305 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Pari O & K -kuvaa jäi edelliseltä kerralta. Nytpä ne.
- Liitteet
-
- OK-MH5.jpg (145.96 KiB) Katsottu 3232 kertaa
-
- OK-ja-MB-LAK-1518.jpg (189.53 KiB) Katsottu 3232 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Tämmöinen kuva löytyi sattumakuvana. Kuva oli jäänyt vahingossa yhteen kuvakansioon. Kuvatiedoston nimi kertonee, mitä kuva esittää.
- Liitteet
-
- Cat-D8-ohjausvivut2.jpg (130.46 KiB) Katsottu 3155 kertaa
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1810
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Maarakennus ja kuljetuslehdestä (ehkä) leikattu Sisu KB:n kuva löytyi seuran sekaisia kuvia penkoessa. Tämä oli ensimmäinen Euroopassa valmistettu kippiohjaamollinen kuorma-auto. Että ei ihan huono saavutus Sisulta.
- Liitteet
-
- Maansiirto-ja-kuljetus-Sisu-KB-112.jpg (155.6 KiB) Katsottu 3004 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Jonkinlainen sulattelu/lämmittelylaite. Kuva on Caterpillarin "virallinen" lehdistökuva.
- Liitteet
-
- CAT-lämmitin.jpg (165.81 KiB) Katsottu 2901 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Erikoinen - tai ainakin harvinainen - puskutraktori.
- Liitteet
-
- Bofors-BS-19.jpg (131.05 KiB) Katsottu 1954 kertaa