Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Tässä viestiketjussa on tarkoitus julkaista Suomen Maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistossa olevia valokuvia ja esitteitä sekä myös seuran jäsenten omissa kokoelmissa olevia kuvia. Seuran arkistossa on tällä hetkellä reilut 500 kuvaa. Jäsenten omissa kokoelmissa kuvia on tuhansia. Tämän viestiketjun aineisto tuskin loppuu ihan pian.
- Liitteet
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 001 948.jpg (69.85 KiB) Katsottu 13649 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 002 949.jpg (70.58 KiB) Katsottu 13649 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 003 951.jpg (105.68 KiB) Katsottu 13649 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 004 950.jpg (83.32 KiB) Katsottu 13649 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Lokomoita:
- Liitteet
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 006 929.jpg (62.27 KiB) Katsottu 13644 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 007 930.jpg (72.5 KiB) Katsottu 13644 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 008 932.jpg (45.77 KiB) Katsottu 13644 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 009 945.jpg (101.57 KiB) Katsottu 13644 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 010 944.jpg (93.07 KiB) Katsottu 13644 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 011 920.jpg (119.5 KiB) Katsottu 13644 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Lisää kuvia:
- Liitteet
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 012 922.jpg (102.14 KiB) Katsottu 13540 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 013 921.jpg (76.75 KiB) Katsottu 13540 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 014 953.jpg (90.51 KiB) Katsottu 13540 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 015 952.jpg (82.86 KiB) Katsottu 13540 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 016 938.jpg (82.49 KiB) Katsottu 13540 kertaa
-
- Kuva Veikko Mäenhovi.
- 017 939.jpg (91.41 KiB) Katsottu 13540 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Näitä onkin mielenkiintoista katsella. Onko tietoa mikä on tuon ensimmäisissä kuvissa näkyvän 38RB:n nykytilanne?
- Hullu-Jussi
- Guru
- Viestit: 1810
- Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Jos mää vastaisin: Vuosi oli jotain 90-luvun lopulta, kun kuulin, että Pohjois-Savossa olisi ollut myynnissä ainakin kaksi D8 Pillaria, yksi D7 ja sitten tämä Ruston Bucyrus 38-RB. Viimeksi mainitusta olin kiinnostunut, mutta rahatilanteeni oli niin huono, että päätin olla menemättä edes katsomaan konetta. Olisi vaan harmittanut vielä enemmän. Pari seuran jäsentä siellä kävi, jotka nämä kuvatkin ottivat. He taas olivat enemmän kiinnostuneita Pillareista. Tosin hekään eivät niitä ostaneet pitkän - ja kalliin - kuljetusmatkan vuoksi. (Ainakin D8:t meni Lempäälään ja ovat kai nyt taas myynnissä.)
Myöhemmin kuulin, että Ruston Bucyrus oli romutettu, koska yhtään ostajaa ei ollut löytynyt. Nämä kaikki koneet olivat minun käsittääkseni perintökoneita eikä niiden omistaja varsinaisesti urakoinut niillä.
Myöhemmin kuulin, että Ruston Bucyrus oli romutettu, koska yhtään ostajaa ei ollut löytynyt. Nämä kaikki koneet olivat minun käsittääkseni perintökoneita eikä niiden omistaja varsinaisesti urakoinut niillä.
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Työmaakuvia 90-luvun jälkipuoliskolta: Kehä I -perusparannus, Tuusulantien liittymä, jossa YIT teki uusien siltojen kaivinpaalut. Kone on Ruston Bucyrus 38-RB, johon on kiinnitetty koneen eteen irrotettava hiertopukki. Tämä työmaa oli Ruston 38:n viimeisiä ja se korvattiin Bauer/Sennebogen- ristikkopuomisella kaivinpaalukoneella.
- Liitteet
-
- Ruston Bucyrus 38-RB YIT, kuva Jussi Laukkanen.
- Ruston Bucyrus 38-RB 251.jpg (81.82 KiB) Katsottu 13471 kertaa
-
- Ruston Bucyrus 38-RB YIT, kuva Jussi Laukkanen.
- Ruston Bucyrus 38-RB 252.jpg (59.28 KiB) Katsottu 13471 kertaa
-
- Ruston Bucyrus 38-RB YIT, kuva Jussi Laukkanen.
- Ruston Bucyrus 38-RB 253.jpg (74.27 KiB) Katsottu 13471 kertaa
-
- Ruston Bucyrus 38-RB YIT, kuva Jussi Laukkanen.
- Ruston Bucyrus 38-RB 254.jpg (76.14 KiB) Katsottu 13471 kertaa
-
- Ruston Bucyrus 38-RB YIT, kuva Jussi Laukkanen.
- Ruston Bucyrus 38-RB 255.jpg (75.93 KiB) Katsottu 13471 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Hatunnoston arvoinen teko että on ymmärretty tallentaa edes kuviin näitä Suomessa olleita koneita. Ja hienoa että niitä saadaan täällä ihastella, ei niitä muualla kyllä pääse näkemäänkään. Yksi kysymyskin tuli mieleen tuosta Lokomon 24:sta täyshydraulisin puomein että oliko tuo tehtaantekemä vai onko sen joku muuttanut itse?
-
- Guru
- Viestit: 334
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 15:16
- Paikkakunta: Turku
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Samaan kinnitin itsekin huomion.Ei ole koskaan tullut vastaan vaikka noita minunkin aikana viellä työmailla oli.Olisiko viimeisissä ollut kauhasylinteri vai muistanko väärin.
Alan töitä maan vanhimmalla kalustolla.Vuodesta 1972.
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Lokomo 24, jossa on hydraulinen kaivulaitteisto on alunperin valmistunut vaijerikoneena, mutta muutettu hydrauliseksi pari kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Pari seuran jäsentä oli sitä mieltä, että kaivulaitteisto hyvin todennäköisesti on Hydro-Lin -merkkinen. Näitä muutostöitä teki 1968 alkaen Porkkalan Konepaja, joka oli Rolacin tytäryhtiö. Hydro-Lin on alkujaan ruotsalainen valmiste.
Muutoksessa alavaunussa säilyi mekaaninen voimansiirto samoin kuin ylävaunun käännössä. Kaivinkoneen moottoriin kytkettiin kaksoishammaspyöräpumppu, jonka työpaine oli 130 kp/cm2 ja tuotto 2 X 400 litraa minuutissa. Kaikki sylinterit olivat samaa kokoa halkaisijaltaan 150 mm. Hydraulisointi maksoi noin kolmanneksen uuden kokonaisen hydraulikaivinkoneen hinnasta.
Hydro-Lin -muutoksella varustettu kone oli esillä Rolacin osastolla Helsingin IV Kansainvälisillä Messuilla 1968. Esittelykoneen peruskoneena oli 1960 valmistunut Åkerman 610 (tai vastaava malli Jussi 60-90). Toisin kuin aikaisemmassa Lokomo 24 -kuvassa, tässä on uusittu myös koneen ohjaamo ja koneiston pellitys kauttaaltaan. Seuraava kuva on messuilta.
Muutoksessa alavaunussa säilyi mekaaninen voimansiirto samoin kuin ylävaunun käännössä. Kaivinkoneen moottoriin kytkettiin kaksoishammaspyöräpumppu, jonka työpaine oli 130 kp/cm2 ja tuotto 2 X 400 litraa minuutissa. Kaikki sylinterit olivat samaa kokoa halkaisijaltaan 150 mm. Hydraulisointi maksoi noin kolmanneksen uuden kokonaisen hydraulikaivinkoneen hinnasta.
Hydro-Lin -muutoksella varustettu kone oli esillä Rolacin osastolla Helsingin IV Kansainvälisillä Messuilla 1968. Esittelykoneen peruskoneena oli 1960 valmistunut Åkerman 610 (tai vastaava malli Jussi 60-90). Toisin kuin aikaisemmassa Lokomo 24 -kuvassa, tässä on uusittu myös koneen ohjaamo ja koneiston pellitys kauttaaltaan. Seuraava kuva on messuilta.
- Liitteet
-
- Hydro-Lin -kaivulaitteella varustettu kaivinkone Rolacin osastolla 1968 Helsingin Kansainvälisillä Messuilla.
- hydrolin-089.jpg (49.28 KiB) Katsottu 13395 kertaa
Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta
Seuraavat kuvat ovat näytteitä BLH Liman kaivinkonemainoksista. Nämä liittyvät siihen markkinointimateriaaliin jota Liman maahantuoja Machinery Oy - Tiekone lähetti Vesipekka Oy:lle. Vesipekka hankki 50- ja 60-luvulla neljä-viisi Lima-kaivinkonetta. Viimeineisenä oleva Lima 2400 -kuva saattaa olla otettu Suomessa.
- Liitteet
-
- Lima 1200 tehtaan koeajokentällä 1961-1962.
- LIMA 1200 foto 077.jpg (85.7 KiB) Katsottu 13280 kertaa
-
- Lima 703 esitekansi 1959. Vesipekalla oli yksi tämän mallinen kone (valmistusnumero 3314121).
- LIMA 703 sivu 1 071.jpg (76.1 KiB) Katsottu 13280 kertaa
-
- Valmistajan mainoskuva, Vesipekka osti samanlaisen koneen, joka on nyt Destialla laahakaivinkoneena.
- LIMA 1250 032.jpg (76.13 KiB) Katsottu 13280 kertaa
-
- Valmistajan mainoskuva, Vesipekka osti samanlaisen koneen, joka on nyt Destialla laahakaivinkoneena.
- LIMA 1250 056.jpg (80.94 KiB) Katsottu 13280 kertaa
-
- LIMA 2400 maahantuojan mainoskuvassa 60-luvun alussa. Kuvassa saattaa olla jokin kolmesta Suomeen tuodusta koneesta.
- LIMA 2400 076.jpg (82.82 KiB) Katsottu 13280 kertaa