Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Täällä voi puhua vapaasti aiheista joille ei löydy muuta foorumia
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Tässä kaksi Åkerman kuvaa. Ne olivat olleet kone-esitteiden mukana, jotka seuran jäsen oli ostanut kirpparilta. Ensimmäisessä H21 ja toisessa H16C.
Liitteet
Akerman-H21-tyomaa.jpg
Akerman-H21-tyomaa.jpg (161.48 KiB) Katsottu 4386 kertaa
Akerman-H16C-tyomaa.jpg
Akerman-H16C-tyomaa.jpg (202.32 KiB) Katsottu 4395 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Jänne Riikasen arkistosta löytyi tämä kuva, jossa turkulaisen Koneraivaus Oy:n paalukonetta ajetaan lavetille tai pois sieltä. Kuva on Mercedes-Benzin kuorma-autoesitteestä, joka on painettu 1974.
Liitteet
MB-Koneraivaus-No-9.jpg
MB-Koneraivaus-No-9.jpg (184.64 KiB) Katsottu 4272 kertaa
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1802
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Veikkaan, että lavetilta pois ollaan ajamassa. En usko, että noilla rampeilla olisi Lokomo kyennyt kiipeämään ylös. Yleensä lavetille ajettaessa joutui tekemään koko ajoreitin loivemmaksi ja tapana oli laittaa kakkosnelosia ramppien päälle lisäämään kitkaa. Sileät ketjut kun pyrkivät luistamaan teräsramppia pitkin noustessa.

Inhosin tuota tilannetta, kun piti peruuttaa lavetilta alas ja mielessä oli epävarmuuden tunne, kuinka tämä nyt mahtaa onnistua. Keiliä laskemalla oli yritettävä saada kone sopivaan tasapainoon, mutta liian etupainoinenkaan se ei saanut olla, sillä silloin se jäi liian suurelta osin vain telan kärkien varaan ja oli siinä tilanteessa melko vaikeasti hallittavissa.
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Tässä lehtileike, jossa mainostetaan hyvin erikoista kaivinkonetta. Leikkeen reunaan on kirjoitettu vuosiluku 1958.
Liitteet
Leo-Gottwald-leike-1958.jpg
Leo-Gottwald-leike-1958.jpg (111 KiB) Katsottu 4013 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Yksi lehtileike vuodelta 1953. Ettei vaan olisi ollut jotain riitaa?
Liitteet
HS-1953-Rolac.jpg
HS-1953-Rolac.jpg (47.04 KiB) Katsottu 3960 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Seuralla on melko paljon kopioita ja skannauksia kone-esitteistä ja valokuvista, joita olemme saaneet jäsenistöltämme. Nyt viime päivinä on ollut vihdoin aikaa niiden selaamiseen ja olen ottanut sivuun sellaista, mitä tänne foorumille voisi laittaa.
Tässä aluksi O & K -tehtaan kuva RH 75 -kaivinkoneesta. Tästä kiitokset Raimolle!
Liitteet
OK-RH-75.jpg
OK-RH-75.jpg (142.27 KiB) Katsottu 3153 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

tämä seuraavaksi...
Liitteet
Clark-475.jpg
Clark-475.jpg (137.46 KiB) Katsottu 3100 kertaa
Avatar
SML
Guru
Viestit: 641
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 18:54

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja SML »

Ruotsissa kuvattu Allis Chalmers TL 30, jossa Liby-kauha.
Liitteet
AC-TL-30-Liby.jpg
AC-TL-30-Liby.jpg (213.43 KiB) Katsottu 2909 kertaa
jusape
Guru
Viestit: 814
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 01:14
Paikkakunta: Yläne

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja jusape »

Vaikka nuo TL-20 ja TL-30 koneet on ulkoisesti, fyysisiltä mitoiltaan , hyvin lähellä toisiaan, eikä painossakaan ole kun sen n. 2tn eroa ( 11.5-11.8tn vs n.14tn ) , niin aika helposti nuo kyllä erottaa toisistaan.
TL-30 vähän leveämmillä renkailla ( TL-20 16-24" vs TL-30 20-24 ) ja varsinkin akselien planeetat, 30-koneissa planeettakehä, siis napa paljon isompi, eli "täyttää" vanteen paremmin.....
Eurajoella oon nähnyt vierekkäin TL-20 ja TL-30 koneet ...... Liekkö vielä(kin) siinä tienvarressa seisomassa ??? Ei tullut kuvattua, kun omistajaa en nähnyt, ja lupaa kysymättä ei kehdannut kuvaa ottaa.
Vaikka se tietty kait laillista olisi ollut, esim yleiseltä tieltä kuvattuna ?
A-C TL20D -60, Scoopmobile model HP -53, H -5? HPD-69/70, Nuff: Univ Three -61, 460KKK-62, 460Turbo-64 n.450hv, Universal -54 (perkins engine), GMC 6-71(Detroit Diesel) -65 , 6V-53 - 82, BroomWade WR250, jne ...
Avatar
Hullu-Jussi
Guru
Viestit: 1802
Liittynyt: 25 Marras 2009, 09:58

Re: Kuvia maanrakennuskonehistoriallisen seuran arkistosta

Viesti Kirjoittaja Hullu-Jussi »

Tämä kuva on aika huonolaatuinen, mutta parempaa vaihtoehtoa ei toistaiseksi ole käytettävissä. Kuvassa siis yksi maailman ensimmäisistä kaivinkoneista. Tarkemmin kai tämä on kolmas kehitysversio, jonka koneen keksijä William Otis suunnitteli.

William Otis oli syntynyt 1813. Seurattuaan rautatien rakennuksella maaleikkauksen hidasta kaivamista lapioilla, oli hän alkanut suunnitelemaan konetta, joka pysyisi tekemään työn nopeammin. Ensimmäinen "höyrylapio" valmistui 1835. Patentin hän sai koneelleen helmikuussa 1839. Otis kuoli saman vuoden marraskuussa, oli silloin vasta 26-vuotias.
Liitteet
Otis-steam-shovel-b.jpg
Otis-steam-shovel-b.jpg (169.58 KiB) Katsottu 2602 kertaa
Vastaa Viestiin